logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Publikacje książkowe (10): Klasyfikacja opraw – część 2.

   09.06.2019, przeczytano 1004 razy
ilustracjastrzałka
Oprawy spiralowane

Dzi­siej­szym felie­to­nem zamy­kamy cykl arty­ku­łów poświę­co­nych publi­ka­cjom książ­ko­wym. Koń­czymy prze­rwany tydzień temu wątek wykle­jek w opra­wach zło­żo­nych, a pozo­stały czas jaki zde­cy­do­wa­li­ście się prze­zna­czyć na tę cho­chli­kową lek­turę,  wypeł­nimy Wam pre­zen­ta­cją naj­cie­kaw­szych pro­jek­tów zali­cza­nych do  opraw spe­cjal­nych. Za tydzień pre­miera nowego cyklu, któ­rego tema­tyka pozo­staje jesz­cze tajemnicą.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/typografia-na-co-dzien-%284%29%3A-klasyfikacja-opraw-%E2%80%93-czesc-2.,382824,artykul.html

Wyklejki

Tak, jak zostało powie­dziane ostat­nio:  w opra­wach zło­żo­nych, łącze­nie okładki z wkła­dem odbywa się za pomocą tzw. wykle­jek.  Wpraw­dzie sta­no­wią one część wkładu i jako takie winny być oma­wiane w felie­to­nach wkła­dom poświę­co­nym, zde­cy­do­wa­li­śmy jed­nak zająć się nimi w miej­scu, gdzie ich rola będzie wła­ści­wie doce­niona, bowiem:

wyklejki są ele­men­tem wkładu, któ­rego funk­cją jest trwałe połą­cze­nie wkładu z okładką. Peł­nią także rolę este­tyczną, przy­kry­wa­jąc miej­sca połą­czeń wkładu i łącze­nia okle­jek z okładzinami.

Oprawa zło­żona posiada dwie wyklejki: przed­nią, łączącą wkład z okła­dziną przed­nią, oraz tylną łącząca wkład z okła­dziną tylną.

Wyklejka przed­nia jest pierw­szą stroną publi­ka­cji książ­ko­wej, która uka­zuje się oczom czy­tel­nika po otwar­ciu książki, dla­tego jej rola ozdobna i este­tyczna ma rów­nie ważne zna­cze­nie, co funk­cja integrująca.

Mate­riał na wyklejki

Obie wyklejki, a szcze­gól­nie przed­nia, pod­le­gają bar­dzo dużym naprę­że­niom w trak­cie użyt­ko­wa­nia i są podatne na szyb­kie znisz­cze­nie. Stąd mate­riał uży­wany do ich wyko­na­nia winien być z jed­nej strony ele­gancki, este­tyczny i ozdobny, a z dru­giej wytrzy­mały, o odpo­wied­niej gru­bo­ści i nie­prze­zro­czy­sto­ści, tak aby nie uwi­dacz­niały się na nim ślady ele­men­tów, które wyklejka ma za zada­nie ukryć przed wzro­kiem czytelnika.

Rodzaje wykle­jek

W zależ­no­ści od spo­sobu w jakim wyklejki są połą­czone z wkła­dem, roz­róż­niamy cztery ich rodzaje:

  1. Wyklejki wła­sne, któ­rych rolę speł­nia pierw­sza i ostat­nia kartka wkładu. Kartki te są nakle­jane odpo­wied­nio na wewnętrzne strony okła­dziny przed­niej i tyl­nej. Wyklejki wła­sne są naj­mniej wytrzy­małe, dla­tego też używa się ich do prost­szych i cień­szych pro­duk­cji, w któ­rych wymogi este­tyczne i wytrzy­ma­ło­ściowe nie są zbyt wygórowane.

  2. Wyklejki nakład­kowe, które powstają wsku­tek nało­że­nia na składkę pod­sta­wową czte­ro­stro­ni­co­wej składki zewnętrz­nej i skle­je­nia jej z okładką. To roz­wią­za­nie umoż­li­wia zasto­so­wa­nie dla wyklejki mate­riału innego typu niż mate­riał, na jakim jest wydru­ko­wana składka podstawowa.

  3. Wyklejki przy­kle­jane. Są to dwie, czte­ro­stro­ni­cowe składki, dokle­jane odpo­wied­nio do pierw­szej i ostat­niej strony wkładu, a następ­nie łączone z okładką. Ten rodzaj wyklejki posiada naj­więk­sza wytrzy­ma­łość i jest powszech­nie sto­so­wany przy opra­wach złożonych.

  4. Wyklejki zło­żone. Wszę­dzie tam, gdzie wyżej wymie­nione roz­wią­za­nia nie speł­niają wymo­gów tech­no­lo­gicz­nych, sto­suje się bar­dziej skom­pli­ko­wane spo­soby two­rze­nia wykle­jek, któ­rych szcze­gó­łowe oma­wia­nie na tym miej­scu mija się zupeł­nie z celem.

Szcze­gó­łową wie­dzą na temat wykle­jek posia­dają działy intro­li­ga­tor­skie więk­szo­ści zakła­dów poli­gra­ficz­nych i to im należy powie­rzyć wybór i wyko­na­nie wła­ści­wego rodzaju połą­cze­nia okładki z wkła­dem. Jako klient, mamy prawo wyma­gać aby połą­cze­nie to speł­niało zarówno wymogi wytrzy­ma­ło­ściowe, jak i este­tyczne oraz współ­grało z pro­jek­tem całej publikacji.

Oprawy spe­cjalne

Trze­cia grupa opraw to oprawy spe­cjalne, czyli miej­sce zesła­nia dla wszel­kiego typu odmień­ców, któ­rzy nie dali się zaszu­flad­ko­wać do żad­nej z oma­wia­nych dotych­czas kate­go­rii opraw.

Zazwy­czaj oprawy spe­cjalne są to wyroby poli­gra­ficzne wyma­ga­jące zło­żo­nej, wręcz rze­mieśl­ni­czej tech­no­lo­gii, ale na dzi­siej­szym rynku książki, zdo­by­wają one coraz więk­szą popularność.

Liczba moż­li­wych rodza­jów opraw spe­cjal­nych jest prak­tycz­nie ogra­ni­czona jedy­nie wyobraź­nią pro­jek­tanta i moż­li­wo­ściami tech­no­lo­gicz­nymi danej dru­karni. Do omó­wie­nia wybra­li­śmy więc pięć, naj­bar­dziej popu­lar­nych typów opraw spe­cjal­nych. Są to:

  1. Oprawy spi­ra­lo­wane
  2. Oprawy zin­te­gro­wane
  3. Oprawy szwaj­car­skie
  4. Oprawy z otwar­tym grzbietem
  5. Oprawy ota­bint

Oprawa spi­ra­lo­wana

W tym typie oprawy, okładka z wkła­dem połą­czona jest za pomocą spi­rali. Okładka składa się z dwóch oddziel­nych okła­dzin przed­niej i tyl­nej. Spi­rala obej­muje sobą zarówno okładki jak i wkład i zapew­nia bar­dzo dobrą otwieralność.

Obec­nie naj­czę­ściej uży­wa­nym typem spi­rali jest spi­rala Wire-O z podwójną pętlą. Spi­rala może być wyko­nana z metalu (srebrna lub złota) lub z two­rzywa sztucz­nego (w róż­nych kolorach).

Tego rodzaju opraw używa się przy pro­duk­cji koło­no­tat­ni­ków, kalen­da­rzy spi­ra­lo­wa­nych, prze­wod­ni­ków, broszur.

Oprawa zin­te­gro­wana

Tutaj, okładka z wkła­dem połą­czona jest za pomocą wykle­jek, ale w prze­ci­wień­stwie do opraw zło­żo­nych, okładka składa się wyłącz­nie z jed­nej czę­ści i nie posiada okładzinówek.

W tym aspek­cie przy­po­mina oprawę miękką, ale mate­riał sto­so­wany na tego typu okładkę posiada znacz­nie wyż­sze para­me­try wytrzy­ma­ło­ściowe. Czę­sto jest to mate­riał syn­te­tyczny. Okładka jest wzdłuż wszyst­kich kra­wę­dzi zawi­jana do wewnątrz sie­bie (a nie wokół okła­dzi­nó­wek). Na tę zawijkę są przy­kle­jane wyklejki przed­nia i tylna.

Pozo­stałe para­me­try są ana­lo­giczne do oprawy jed­no­li­tej, więc nie będą tu osobno omawiane.

Oprawa szwaj­car­ska

W opra­wie szwaj­car­skiej wkład połą­czony jest z okładką przez skle­je­nie jedy­nie z tylną okła­dziną. Sam wkład sca­lony jest lamówką przy­kle­joną do zewnętrz­nej czę­ści grzbietu oraz zewnętrz­nych stron wkładu.

Dzięki takiemu zabie­gowi okła­dzina przed­nia i grzbiet nie są połą­czone z wkła­dem, co powo­duje, iż książka ma bar­dzo dobrą otwie­ral­ność. Kon­struk­cja samej okładki może być dowolna. Zazwy­czaj jest to okładka jednolita.

Pozo­stałe para­me­try są ana­lo­giczne, jak dla opraw zło­żo­nych, więc nie będą tu osobno omawiane.

ilustracjastrzałka

Oprawa z otwar­tym grzbietem

Tu z kolei okładka składa się z dwóch osob­nych okła­dzin sfal­co­wa­nych na pół i przy­kle­jo­nych za pomocą wyklejki, osobno do pierw­szej i osobno do ostat­niej strony wkładu.

Sam wkład jest szyty lub szyto-klejony. Ze względu na odsło­nięty grzbiet, poszcze­gólne ściegi zszy­tych skła­dek wkładu wraz z łączą­cym je kle­jem two­rzą dodat­kowy walor estetyczny.

ilustracjastrzałka

Oprawa ota­bind

Jest to publi­ka­cja książ­kowa skła­da­jąca się z okładki i wkładu, połą­czo­nego z okładką za pomocą taśmy. Taśma jest przy­kle­jona do wewnętrz­nych stron okładki i do zewnętrz­nych stron wkładu.

Sam wkład jest sca­lony spe­cjal­nym mate­ria­łem zwa­nym merlą. Dzięki takiemu zabie­gowi oprawa typu ota­bind cha­rak­te­ry­zuje się bar­dzo dobrą otwie­ral­no­ścią. Kon­struk­cja samej okładki może być dowolna. Zazwy­czaj jest to okładka twarda jednolita.

Pozo­stałe para­me­try są ana­lo­giczne, jak dla opraw zło­żo­nych, więc nie będą tu osobno omawiane.

ilustracjastrzałka

Tym oto spo­so­bem wyczer­pa­li­śmy do spodu temat kla­sy­fi­ka­cji opraw i jed­no­cze­śnie zakoń­czy­li­śmy cykl felie­to­nów poświę­co­nych publi­ka­cjom książkowym.

Za tydzień roz­po­czy­namy kolejny cykl felie­to­nów, któ­rego tema­tyki dzi­siaj jesz­cze nie zdra­dzimy, gdyż jak przy­stało na dobry serial, w naj­bar­dziej intry­gu­ją­cym momen­cie koń­czymy ten odcinek.


Z cho­chli­ko­wym przy­mru­że­niem oka
Wasz typo­gra­phic hob­go­blin
Andrzej Gołąb

Źródło: cuddruk.pl

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: cuddruk

(Andrzej Gołąb)

cuddruk o sobie:

Od ponad 30 lat jestem związany z poligrafią. Obecnie pracuję w Centrum Usług Drukarskich Henryk Miler w Rudzie Śląskiej, na stanowisku pełnomocnika właściciela.
Razem z gronem współpracowników służymy radą i doświadczeniem w zagadnieniach związanych z głównymi procesami realizowanymi w naszej drukarni:
- DTP i przygotowanie plików do druku
- Weryfikacja plików produkcyjnych
- Impozycja i naświetlanie CTP
- Pełnoformatowy druk offsetowy
- Druk cyfrowy
- Introligatorka i pozostałe procesy postpressowe
- Gospodarka papierem
- Informatyczny System Zarządzania Przedsiębiorstwem Poligraficznym zgodny z normą ISO 9001

Zapraszam także do odwiedzenia mnie w internecie:
Blog: http://www.chochlikdrukarski.com.pl
FB: https://www.facebook.com/chochlikdrukarskireaktywacja
Strona: https://cuddruk.pl/
Poczta: andrzej.jozef.golab@gmail.com

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wybory 2019: jak wygrać, łącząc materiały drukowane i kreatywność
Materiały drukowane uchodzą za najbardziej prozaiczną część kampanii wyborczej. W rzeczywistości tegorocznej, wyjątkowo krótkiej kampanii wyborczej jest inaczej. Materiały wyborcze muszą być odpowiednio zaprojektowane, potrzebny jest też pomysł ich wykorzystania.
Katy Perry a sprawa polska
Dyskusję w mediach wzbudził niedawno* teledysk Katy Perry, w którym wokalistka wykorzystała wizerunek Stadionu Narodowego w Warszawie. Co prawda, na obiekt nałożono fikcyjną nazwę „Bingo's Bail Bond Stadium”, niemniej jednak ujęcie prezentowane na tle panoramy Warszawy nie budzi wątpliwości, że to właśnie stołeczna arena. Czy wokalistka miała prawo wykorzystać wizerunek...
Jak marki skracają dystans z klientem?
"Aby połączyć się z konsultantem, naciśnij zero" - niedługo to zdanie będzie budzić równie silny przypływ nostalgii jak walkmany i kasety VHS. Niektórzy już wolą czatować z firmami zamiast wisieć na infolinii. Marki śledzące zmiany na rynku to rozumieją i szykują się na zmiany w komunikacji na linii biznes - klient.
Dynamiczny rynek e-commerce wymaga dużej elastyczności, a pojawiające się nowe zarówno potrzeby jak i problemy klientów wymagają szybkiej reakcji. W dzisiejszych czasach stworzenie dobrego produktu i pozostawienie go samemu sobie nie wystarcza do tego, by  dobrze się sprzedawał. Wraz z upływem czasu wymagania użytkowników wzrastają, dlatego istotnym elementem rozwoju serwisu...
Marketing referencyjny - nowy i tani sposób na zwiększenie sprzedaży
Chip Bell stwierdził kiedyś, że „Lojalni klienci nie tylko wrócą, nie tylko polecą Cię innym, ale ZMUSZĄ swoich przyjaciół do robienia interesów z Tobą”. Środki przymusu nie muszą być jednak drastyczne, a twoja firma może wręcz „bezboleśnie” i w tani sposób zwiększyć sprzedaż. Wystarczy wykorzystać jedno nowe narzędzie...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764