logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Klej w produktach samoprzylepnych - dlaczego jest tak ważny?

   23.11.2023, przeczytano 1052 razy
ilustracja

Ten artykuł nie jest referatem ani wykładem na temat produkcji klejów i ich właściwości. Jest dawką wiedzy skoncentrowaną na kluczowych aspektach, które mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów w sektorze reklamowym.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/klej-w-produktach-samoprzylepnych---dlaczego-jest-tak-wazny,402186,artykul.html

Klej w produktach samoprzylepnych odgrywa kluczową rolę, ponieważ zapewnia ich podstawową funkcjonalność: przyczepność i trwałość.

W przeważającej większości folie i laminaty samoprzylepne, które możemy spotkać w branży VisCom, posiadają klej akrylowy.

Tylko bardzo wąska grupa produktów dostępna na rynku reklamowym posiada klej oparty na kauczuku. Występuje on przede wszystkim w papierach lub foliach transportowych.

Zatem, co interesującego kryje się pod nazwą klej akrylowy?

Wykorzystanie kleju akrylowego jest najlepszym rozwiązaniem głównie ze względu na jego: cenę, właściwości, uniwersalność, trwałość czy też odporność na promienie UV i czynniki zewnętrzne.

Na produkty samoprzylepne dostępne w branży VisCom nanosi się klej akrylowy rozpuszczony uprzednio w:

  • w wodzie, uzyskując tym samym klej akrylowo-wodny (potoczne nazywany wodnym lub dyspersyjnym),
  • w rozpuszczalniku, uzyskując klej akrylowo-rozpuszczalnikowy (potocznie nazywany rozpuszczalnikowym lub solwentowym).

Właściwości klejące akrylu można kontrolować i zmieniać, tworząc nowe receptury, a także modyfikując proces polimeryzacji.

Produkty z klejem akrylowym można aplikować zarówno poprzez technikę na sucho, jak i na mokro. W przypadku metody na mokro należy bezwzględnie sprawdzić, czy płyn stosowany w celu ułatwienia aplikacji, nie wchodzi w reakcję z klejem. Może to bowiem powodować powstawanie plam, przebarwień itp.

Folie posiadające klej o strukturze kanalikowej należy aplikować wyłącznie metodą na sucho. W przeciwnym razie istnieje ryzyko zatrzymania płynu w strukturze kanalikowej.

Typy klejów.

Na rynku dostępnych jest kilka typów klejów, o różnych właściwościach, dostosowanych do konkretnych zastosowań.

  • Klej usuwalny - stosowany w foliach, z krótkim terminem przydatności. Producenci deklarują usuwalność folii bez pozostawania kleju na powierzchni aplikacji (mniej niż 10% kleju w okresie od 6 do 12 miesięcy od momentu aplikacji).

  • Klej permanentny - standardowy, uniwersalny. Produkty z klejem tego typu powinny sprawdzić się w większości standardowych zastosowań w branży VisCom.

  • Klej high/ultra tack - ze zwiększoną siłą przyczepności stosowany do aplikacji folii na powierzchniach teksturowanych (beton, cegła) oraz z niską energią powierzchniową (tworzywa sztuczne). Klej high wykorzystywany jest również do laminowania wydruków UV. Zdolność kleju do skutecznego utrzymania połączenia zależy od jego receptury (składników), ilości (grubości warstwy klejowej) oraz miękkości (możliwości dopasowania się do struktury powierzchni, na której naklejana jest folia).

Co jeszcze należy wiedzieć?

Klej usuwalny to nie jest to samo co klej repozycjonowalny.

  • Producent folii z klejem usuwalnym nie gwarantuje, że klej nie odwarstwi się od folii podczas przemieszczania naklejki w trakcie aplikacji. Nie daje również gwarancji, że podczas ponownej aplikacji folia przyklei się prawidłowo.

  • W przypadku produktu z klejem repozycjonowalnym producent gwarantuje możliwość korekty – zmiany pozycji naklejki (jeżeli jest aplikowana na zalecanej powierzchni).

  • Istnieją wysokiej jakości folie samoprzylepne przeznaczone do aplikacji na samochodach, które posiadają klej repozycjonowalny oraz są czysto usuwalne (bez lub z małymi pozostałościami kleju) po długim czasie od aplikacji (np. producent gwarantuje, że w ciągu 5 lat od aplikacji, przy usuwaniu folii z powierzchni zejdzie co najmniej 80% kleju).

  • Jeżeli folia z klejem o sile odrywania „X” N/25 mm nie przyklei się do danej powierzchni, to użycie następnie folii z klejem o większej sile np. 1,5 x „X” N/25 mm nie gwarantuje, że folia się przyklei. Najważniejsze jest prawidłowe dopasowanie folii z odpowiednim rodzajem kleju do danego podłoża oraz przygotowanie jego powierzchni. W przypadku problemów z aplikacją, korzystanie z folii z coraz większą siłą kleju, często nie zdaje egzaminu. 

  • Najtrudniejszymi powierzchniami do aplikacji z użyciem folii z klejem akrylowym są niepolakierowane tworzywa sztuczne (polietylen, ABS). Tworzywa te mają dość często niskie napięcie powierzchniowe. Z tych, które zostały niedawno wyprodukowane, wydzielają się substancje chemiczne, jak gazy czy tłuste plastyfikatory, które negatywnie wpływają na przyczepność kleju do powierzchni.

  • Problematyczne bywają również aplikacje na powierzchniach świeżo pomalowanych, takich jak ściany z farbą tworzącą aktywną powłokę niebrudzącą lub metale pomalowane farbą proszkową. W przypadku aplikacji na takich powierzchniach zaleca się odczekanie odpowiedniego czasu od produkcji lub malowania oraz przeprowadzenie każdorazowo testu przyczepności produktu do podłoża.

Więcej artykułów znajdziesz w naszej Strefie Wiedzy.

Masz więcej pytań? Zgłoś się do swojego opiekuna w Integart.

Źródło: Integart

www.integart.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Dźwięk w cyberprzestrzeni: Audio marketing w świecie online
W dobie niezwykle szybkiego rozwoju rynku e-commerce i digitalizacji kanałów sprzedaży, kształtowanie wizerunku marki online staje się równie kluczowe, co tradycyjne strategie marketingowe. W tej cyfrowej erze, gdzie klienci są nieustannie bombardowani informacjami, warto zwrócić uwagę na potężne narzędzie - dźwięk.
Pierwszy sklep formatu „Nike Rise
20 lutego br. w Centrum Handlowym Bonarka otwarto pierwszy salon "Nike Rise" w Polsce. Dwupoziomowy sklep o powierzchni 1000 mkw. w swoim założeniu łączy bogaty świat sportu i jego różnorodnych dyscyplin z innowacyjnymi, cyfrowymi doświadczeniami i usługami.
Polski projekt miejskich mebli dla fińskiego miasteczka
Zimą pogoda nie zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu? My uważamy inaczej i razem z Parkly stworzyliśmy „zimoodporny” zestaw mebli miejskich dla Keravy – fińskiego miasteczka nieopodal Helsinek. 
Opinie o marce. Jak przeprowadzić samodzielny audyt?
97 proc. klientów czyta opinie o firmie, a 85 proc. konsumentów ufa temu, co zobaczy w Internecie o danej marce. Opinie online są tak samo istotne, jak rekomendacje znajomych – wynika z danych popularnej platformy do monitorowania brandów. Jak przeprowadzić samodzielny audyt opinii o naszej firmie? Czy istnieją na to proste sposoby? I dlaczego w ogóle warto...
6 trendów w reklamie cyfrowej na 2024 rok
Jakie trendy będą kształtować rynek reklamy internetowej w najbliższym czasie? Agencja Spicy Mobile przedstawia raport „Trendy w reklamie cyfrowej 2024”, a w nim sześć najważniejszych wydarzeń, które zrewolucjonizują marketing w tym roku.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764