logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Klient końcowy vs upominki reklamowe

  PR 19.07.2016, przeczytano 1237 razy
ilustracja

Upominki reklamowe dogoniły Internet, jakość jest silnym kryterium wyboru materiałów promocyjnych a aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek – to najważniejsze wniosku z badania postrzegania artykułów reklamowych przez klienta końcowego, przeprowadzonego w tym roku po raz piąty przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/klient-koncowy-vs-upominki-reklamowe,29316,artykul.html

Pytania związane z postrzeganiem upominków reklamowych przez klientów końcowych są jednymi z kluczowych w diagnozowaniu rozwoju rynku i jego przyszłości. W końcu to popyt decyduje o podaży. Żeby pomóc Członkom w podejmowaniu strategicznych decyzji Polska Izba Artykułów Promocyjnych co roku bada rynek i potrzeby klientów końcowych w odniesieniu do upominków reklamowych. V badanie postrzegania artykułów promocyjnych przyniosło szereg ciekawych wniosków, które pokazują, że rynek z roku na rok się zmienia, a upominki reklamowe rosną w siłę.

W reklamie stabilnie

Pierwszym pozytywnym faktem jest to, że wydatki na reklamę rosną – 60% firm deklaruje wzrost wydatków, podczas gdy spadek zapowiada tylko 5,71%. Wielkość budżetów na działania BTL (art. promocyjne, programy lojalnościowe, druk) jest dosyć zróżnicowania, a wynika to z tego, że grupa respondentów była bardzo różnorodna. Największe, bo powyżej 100 tysięcy złotych, budżety przeznaczone w 2016 roku na działania BTL deklaruje 17,14% badanych, budżety od 20 tys. do 50 tys. zł zakłada 20% respondentów a kwoty od 10 tys. zł do 20 tys. zł wyda na reklamę BTL 22,86% marketerów.

Upominki dogoniły Internet

Internet od lat święci triumfy w marketingowych budżetach, z uwagi na korzystną relację skuteczności do ceny. W ubiegłym roku aż 63,41% badanych wskazało Internet jako dominujące medium w swoich działaniach promocyjnych. Rok 2016 przyniósł ogromny przełom - upominki reklamowe w wyborach marketerów stanęły na różnorzędnym podium z Internetem, w kategorii korzystnej relacji skuteczności do ceny. 37,14% osób odpowiedzialnych za wydatki reklamowe w firmach uznało upominki promocyjne za najskuteczniejszy i zarazem najtańszy nośnik reklamy. Dokładnie tyle samo procent badanych opowiedziało się za Internetem. Jest to niezwykły wynik, które pokazuje zmieniające się trendy w reklamie i rosnącą pozycję artykułów promocyjnych. Wzrosła także ogólna ocena efektywności upominków reklamowych – aż 82,86% marketerów ceni ich skuteczność w działaniach promocyjnych (w ub. roku 70,73%). Aż 91,43% badanych wykorzystuje upominki reklamowe do kształtowania pozytywnego wizerunku swoich marek, podczas gdy w ubiegłym roku za upominkami w tym kontekście opowiedziało się 82,93% badanych. To prawie dziesięcioprocentowy wzrost popularności artykułów promocyjnych w skali jednego roku!

Jakość rządzi

Pozytywnym faktem jest, że aż 74,29% badanych przez PIAP deklaruje, że kupuje upominki reklamowe z wyprzedzeniem. Zamówienia „last minute” od lat są bolączką branży reklamowej. Badania pokazują także, że zmieniły się kryteria wyboru upominków reklamowych. W pytaniu wielokrotnego wyboru aż 71,43% respondentów uznało jakość, jako kluczowy wskaźnik wyboru artykułów promocyjnych! To wzrost w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to 68,29% wybrało „jakość” jako główne kryterium w podejmowaniu decyzji zakupowych. Co ciekawe w tym roku, aż 57,14% opowiedziało się za wyglądem upominków reklamowych, 57,14% za ich funkcjonalnością i tylko 51,43% badanych wskazało na cenę, jako determinantę wyboru. Wyniki pokazują pozytywne zmiany w świadomości klientów, którzy w dobrej jakości, wyglądzie i funkcjonalności upominków reklamowych widzą skuteczność w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Dzięki regularnie prowadzonym przez PIAP badaniom widać, jak determinanty wyboru upominków zmieniały się na przestrzeni lat: w 2014 roku najważniejszym faktorem była jeszcze cena, natomiast od dwóch lat kryterium jakości produktu niezmiennie święci triumfy.

Jak kupują Klienci

Klienci końcowi najczęściej wybierają torby i opakowania (48,57%), artykuły biurowe (45,71%), kalendarze (45,71%) oraz foldery i ulotki (42,86%).

Wydarzeniami, które najczęściej aktywizują do zamawiania upominków reklamowych są Święta (62,86%), targi (54,29%), oraz chęć obdarowania kontrahentów (48,57%).  To właśnie kontrahenci są najczęściej odbiorcami upominków reklamowych (85,71%), rzadziej pracownicy (42,86%).

Aż 54,29% marketerów wybiera artykuły promocyjne pochodzące z Polski, dla 31,43% badanych kryterium miejsca pochodzenia produktu nie ma znaczenia.

Firmy z branży reklamowej powinny zainwestować głównie w działania internetowe, bo to głównie tam właśnie klienci końcowi poszukują ofert (74,29%), korzystają także z rekomendacji (48,57%) oraz posiłkują się katalogami (40%).

To już piąte badanie PIAP

Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła badanie postrzegania upominków reklamowych przez klienta końcowego już po raz piąty. – Regularnie prowadzone badania pozwalają wychwycić tendencje rynkowe, które jak widać, ciągle się zmieniają – mówi Katarzyna Wojniak, Dyrektor Biura Zarządu PIAP – Obserwowanie tych tendencji jest niezwykle ważne dla naszych członków i firm z branży artykułów promocyjnych, ponieważ jest niejako kompasem pomagającym podejmować decyzje. Jako Izba chcemy prowadzić działania badawcze pomagające w kreowaniu branży i trafnym prognozowaniu trendów w reklamie.

Źródło: PIAP

www.piap-org.pl

Dodatkowe informacje:

Badanie PIAP zostało przeprowadzone w okresie maj-czerwiec 2016 za pośrednictwem systemu ankietowego paxonta.com. Skierowane było do klientów końcowych przede wszystkim dyrektorów działów marketingu, osób decyzyjnych, odpowiedzialnych za budżety reklamowe zarówno dużych korporacji jak i małych i średnich przedsiębiorstw. W badaniu udział wzięło 350 respondentów.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764