logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kody QR - czy na tym można zarabiać?

  PR 18.05.2012, przeczytano 3252 razy
ilustracjastrzałka

Mimo że powstały już w 1994 roku, to nikt nie wróżył im popularności. Do niedawna ten japoński wynalazek był najczęściej stosowany w przemyśle. Dopiero rozwój technologii mobilnych w ostatnich latach spowodował, że kody 2D mają szansę stać się ważnym narzędziem marketingowym. Czy dzięki nim można zwiększyć sprzedaż?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kody-qr---czy-na-tym-mozna-zarabiac,15580,artykul.html

Wynalazek firmy Denso-Wave powoli zdobywa popularność również w Polsce i coraz częściej można spotkać go w materiałach reklamowych. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w Japonii i Korei Południowej, tam kody 2D są bardzo często umieszczane w przestrzeni publicznej i wykorzystywane w działaniach promocyjnych. Co ciekawe nie są już tylko nośnikiem treści reklamowej, ale pomagają np. w robieniu zakupów.

Na kodach 2D można zarabiać!

Jednym z najbardziej spektakularnych przykładów użycia kodów QR w sprzedaży może pochwalić się Tesco. Firma działa Korei Południowej pod nazwą Home Plus. Sieć zapragnęła zwiększyć swój udział w tamtejszym rynku, ale bez ponoszenia dużych kosztów, które pociągnęłaby budowa nowych sklepów. Dlatego postanowiła sięgnąć po kody 2D. W tym celu stworzono aplikację mobilną oraz wykupiono powierzchnie reklamowe na stacjach metra, tuż przy wejściach do pociągów. Następnie firma umieściła na nich zdjęcia do złudzenia przypominające sklepowe półki. Różnica polega jednak na tym, że obok cen produktów znajdują się kody 2D.

Zasada działania takiego sklepu jest prosta, wystarczy zeskanować znaczniki QR wybranych towarów za pośrednictwem telefonu. Teraz pozostaje już tylko czekać na kuriera, który dostarczy zakupy wprost do domu. Na efekty tego działania nie trzeba było długo czekać. Ilość klientów sieci wzrosła o 76%, natomiast sprzedaż aż o 130%. – Kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie tego przedsięwzięcia jest łatwość dotarcia do klientów oraz stworzenie namiastki prawdziwego sklepu w miejscu, gdzie przebywają oni każdego dnia – wyjaśnia Piotr Krawiec, ekspert w zakresie marketingu, dyrektor zarządzający agencji Praktycy.com.


Sposób Home Plus na zwiększenie liczby klientów

QR w służbie reklamy

Z kodów 2D coraz chętniej korzystają reklamodawcy. Okazuje się, że są one idealnym nośnikiem adresów internetowych. Wystarczy tylko przy pomocy aplikacji, zainstalowanej w smartfonie zeskanować kod QR, by np. wejść na stronę produktu lub połączyć się z infolinią. Ważna z punktu widzenia reklamodawców jest też dowolność powierzchni, na której można umieścić znaczniki. Najczęściej są to plakaty, ulotki czy ramki reklamowe w środkach komunikacji miejskiej. Jednak to nie wszystko, równie często kody pojawiają się na pojazdach, a także stronach internetowych.

– Mimo rosnącej popularności tego rozwiązania, problemem nadal pozostaje mała znajomość tej technologii wśród klientów. Niestety, zdecydowana większość posiadaczy telefonów komórkowych, zwyczajnie nie wie co z takim kodem zrobić. Dlatego organizatorzy akcji promocyjnych powinni zamieszczać pod nimi krótką instrukcję z informacją, skąd można pobrać aplikację dekodującą. Ciekawym rozwiązaniem jest też uruchomienie usługi SMS, która pomaga dobrać program odpowiedni dla telefonu użytkownika – tłumaczy Piotr Krawiec z Praktycy.com.

Mimo to, producenci wykorzystują kody QR w reklamie. Ciekawym przykładem ich użycia jest akcja promocyjna marki Victoria’s Secret, w której wykorzystano kody QR oraz billboardy, aby zaprezentować nową kolekcję bielizny. Wystarczyło tylko zasłonić prostokątami z kodami 2D bieliznę, którą prezentowały modelki. Do jej „odkrycia” potrzebny był smartfon z odpowiednią aplikacją. Kody QR można wykorzystać już dziś jako efektowne dodatki do wizytówek czy stopek w e-mailach. To nic nie kosztuje, a znacząco ułatwia przekazanie tych kluczowych informacji przyszłym kontrahentom.

Oswoić nieznane

Mimo że kody 2D są jeszcze nowością w Polsce, to już teraz można spotkać je w kampaniach reklamowych. To bardzo wygodne narzędzie ma w sobie duży potencjał, jednak minie jeszcze trochę czasu, zanim ludzie oswoją się z nim na tyle, że będzie ono powszechnie stosowane. – Podczas planowania kampanii warto zadbać o to, by użycie kodu dawało użytkownikowi wymierne korzyści. Samo odesłanie go na stronę internetową nic nie da, a może nawet zniechęcić. Dobrym pomysłem jest przekazywanie przy ich pomocy kuponów zniżkowych lub punktów w programach partnerskich – radzi Piotr Krawiec z Praktycy.com. Takie działanie będzie na pewno skuteczniejsze niż przesłanie linku do strony produktu.

Źródło: Praktycy.com

www.praktycy.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764