Przed Pałacem Lesserów przy Al. Ujazdowskich nadal stoi prowokujący billboard z napisami 'Czy to dobre miejsce dla reklamy?', 'Kogo obchodzi Twoje zdanie?' i 'Gdzie ma być reklama w mieście?'. Billboard zasłania zabytek i pozostaje przedmiotem pełnych emocji dyskusji specjalistów i przechodniów. AMS w zeszłym tygodniu przyznał, że nośnik reklamowy został tam postawiony celowo. Czemu ma służyć ta prowokacja?
Jest to wyraz naszej bezsilności. Postanowiliśmy zrobić prowokację budując nośnik reklamowy tam, gdzie on rzeczywiście nie pasuje, żeby pokazać, że na gruncie istniejących przepisów prawa można legalnie zbudować nośnik reklamowy praktycznie wszędzie, nawet jeśli będzie on budził sprzeciw - mówi Marek Kuzaka, wiceprezes AMS w wywiadzie dla radia EURO (dawne Radio BIS).
Istniejące przepisy prawne regulują kwestie zagospodarowania przestrzeni publicznej, jeżeli jest ona w posiadaniu miasta, i to w dodatku jedynie w dwóch miastach Polski - w Warszawie i we Wrocławiu. Przestrzeń publiczna należąca do osób prywatnych może być zagospodarowywana dowolnie wedle uznania właściciela. Jako firma outdoorowa AMS czuje się współodpowiedzialna za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego i domaga się wprowadzenia czytelnych zasad jej zagospodarowywania. W ten sposób AMS zabiega o wprowadzenie w przestrzeni publicznej ładu i precyzyjnych reguł jej reklamowego wykorzystania.
Na co dzień widzimy reklamę gigaformatową, wielkie płachty zasłaniające ludziom domy i okna. Denerwują nas także - ponaklejane byle jak i byle gdzie - tysiące różnego rodzaju plakatów, liczne szyldy informacyjne, czy też zapowiedzi tych szyldów. To wszystko wygląda jak jeden wielki bałagan - mówi Marek Kuzaka.
Jakie jest miejsce i rola reklamy zewnętrznej? Na te pytania próbujemy odpowiedzieć już teraz na specjalnie stworzonej stronie internetowej wspolnaprzestrzen.blox.pl/html.
Na stronie znajdą Państwo oświadczenie zarządu AMS, artykuły, opinie i komentarze, film z akcji wieszania billboardu przed Pałacem Lesserów, różne oblicza reklamy zewnętrznej, galerię zdjęć oraz wywiady z pomysłodawcą projektu wiceprezesem AMS Markiem Kuzaką.
Zapraszamy do udziału w debacie na temat reklamy w mieście!
Źródło: Eskadra Publica / AMS