W 2022 r. Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 4,4 mln zł. Zysk brutto w wysokości 5,7 mln zł wynikał z osiągniętego zysku w wysokości 3,8 mln zł z działalności operacyjnej oraz 1,9 mln zł z działalności finansowej. To kolejny dobry rok w historii Grupy.
Grupa PMPG Polskie Media S.A. może zaliczyć 2022 rok do udanych. Grupa podtrzymała dynamiczny rozwój osiągając wzrost przychodów na poziomie 52 proc. licząc r/r (45,71 mln zł, wobec 30,17 mln zł w 2021 r.). Tym samym zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o 59 proc. Zysk brutto całej Grupy zwiększył się o 28 proc. r/r. Skonsolidowana EBITDA po eliminacji zdarzeń jednorazowych wyniosła 2,2 mln zł, wobec 2,1 mln zł w roku 2021.
Porównanie wyników Grupy r/r | 2022 rok | 2021 rok |
Wynik na działalności operacyjnej (w mln zł) | 3,8 | 4,3 |
Wynik na działalności finansowej (w mln zł) | 1,9 | 0,2 |
Zysk brutto (w mln zł) | 5,7 | 4,5 |
Tab. 1 Wybrane dane finansowe (źródło: RAPORT WYNIKÓW GRUPY KAPITAŁOWEJ PMPG za rok 2022)
wybrane dane | okres 12 miesięcy | okres 12 miesięcy | zmiana | zmiana |
zakończony | zakończony | % | wartości | |
31.12.2022 | 31.12.2021 | |||
przychody ze sprzedaży | 45 716 | 30 174 | 52% | 15 542 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 28 011 | 17 668 | 59% | 10 343 |
EBIT | 3 852 | 4 296 | -10% | -444 |
EBITDA | 5 305 | 5 620 | -6% | -315 |
zysk(strata) brutto | 5 731 | 4 490 | 28% | 1 241 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 4 408 | 4 160 | 6% | 248 |
Tab. 2 Wybrane dane finansowe (źródło: RAPORT WYNIKÓW GRUPY KAPITAŁOWEJ PMPG za rok 2022)
Wzrost przychodów ze sprzedaży związany był z rozwojem produktów wydawniczych wprost.pl i dorzeczy.pl oraz wzrostem atrakcyjności oferty reklamowej dla klientów biznesowych. Zarząd kontynuował również, przyjętą w 2020 roku, strategię horyzontalnego rozwoju w obszarze serwowanych treści dziennikarskich.
Spółka AWR Wprost wprowadziła nowe, autorskie formaty podcastów „Wprost Przeciwnie”, „Wprost o Kulturze” i „Niedyskrecje Parlamentarne”. Nowe treści ukazują się co tydzień w serwisie wprost.pl przysparzając wydawcy nowych, zaangażowanych użytkowników. Podcasty są dostępne na Spotify, Google Podcast i YouTube. W połowie roku uruchomiony został projekt dom.wprost.pl, który okazał się sukcesem i będzie dalej rozwijany. Konsekwentny rozwój oferty wydawniczej zaowocował średnim wzrostem miesięcznej liczby realnych użytkowników serwisu wprost.pl w 2022 r w stosunku do poprzedniego roku o dodatkowe blisko 1 mln 290 tys*. Niemal analogiczna, pozytywna zmiana dotyczy serwisu dorzeczy.pl gdzie przyrost realnych użytkowników r/r przekracza 1 mln 200 tyś, co oznacza ponad 50 proc. wzrost liczby użytkowników. Średniomiesięczna liczba realnych użytkowników dla obu serwisów grupy PMPG Polskie Media wyniosła 8,2 mln i była wyższa o 20 proc. w stosunku do 2021 roku.
- Z zadowoleniem obserwujemy wzrastające zaangażowanie użytkowników naszych serwisów, co potwierdza wzrastająca liczba odsłon na użytkownika (dla wprost.pl 11,2 w 2022 versus 10,4 w 2021 wg GEMIUS PBI) oraz utrzymujący się pozytywny trend w pozyskiwaniu subskrybentów - komentuje Robert Pstrokoński, Dyrektor Zarządzający wprost.pl i dorzeczy.pl.
„Tygodnik Do Rzeczy” zanotował ponad 20 proc. wzrostu sprzedaży wersji cyfrowych (e-wydań) w grudniu 2022 r. w porównaniu do grudnia 2021. Według danych średnich PBC dla rozpowszechniania płatnego na wydanie, w porównaniu do roku 2021, tygodnik „Do Rzeczy” zanotował wzrost 3,6 proc. na wydanie. Podane wzrosty sprawiły, że „Tygodnik Do Rzeczy” był jedynym tytułem w grupie tygodników opinii ze wzrostem średniego rozpowszechniania płatnego na wydanie w 2022 roku w stosunku do 2021 roku oraz liderem jeżeli chodzi o wzrost liczby sprzedaży e-wydań w grudniu 2022 w stosunku do grudnia roku 2021.
- Ciągły rozwój i poprawianie atrakcyjności oferty reklamowej dla klienta biznesowego zaowocowały wzrostem przychodu. Dodatkowym, pozytywnym impulsem okazało się stopniowe ograniczanie liczby zakazów, nakazów i zaleceń związanych ze stanem epidemii, co pozwoliło na organizację wydarzeń biznesowych oraz zaktywizowało klientów biznesowych do działań w obszarze reklamy, promocji i PR. Wypracowany zysk Grupa będzie inwestować w dalszy rozwój zarówno domen głównych obu serwisów jak i innych domen o tematyce lifestyle – dodaje Katarzyna Gintrowska Prezes Zarządu PMPG Polskie Media S.A.
Wyniki jednostkowe PMPG Polskie Media SA
W roku 2022 r. PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła jednostkowy zysk netto w wysokości 9,485 mln zł wobec 8,321 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przychody ze sprzedaży PMPG w 2022 r. wyniosły 28,7 mln zł i były wyższe o 54 proc. niż przed rokiem. Wzrost przychodów to głównie wpływy ze sprzedaży usług reklamowych oraz projektów eventowych.
wybrane dane | okres 12 miesięcy | okres 12 miesięcy | zmiana | zmiana |
zakończony | zakończony | % | wartości | |
31.12.2022 | 31.12.2021 |
|
| |
przychody ze sprzedaży | 28 702 | 18 580 | 54% | 10 122 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 21 811 | 13 423 | 62% | 8 388 |
EBIT | 5 966 | 4 000 | 49% | 1 966 |
EBITDA | 7 164 | 5 200 | 38% | 1 964 |
zysk(strata) brutto | 10 650 | 8 511 | 25% | 2 140 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 9 485 | 8 321 | 14% | 1 164 |
Tab. 3 Wybrane dane finansowe (źródło: RAPORT WYNIKÓW GRUPY KAPITAŁOWEJ PMPG za rok 2022)
Rok 2022 PMPG Polskie Media S.A. zakończyła z zyskiem brutto w wysokości 10,7 mln zł na który składa się zysk z działalności operacyjnej w wysokości 6,0 mln zł oraz zysk z działalności finansowej w wysokości 4,7 mln zł.
Porównanie wyników Grupy r/r | 2021 rok | 2021 rok |
Wynik na działalności operacyjnej (w mln zł) | 6,0 | 4,0 |
Wynik na działalności finansowej (w mln zł) | 4,7 | 4,5 |
Wynik brutto (w mln zł) | 10,7 | 8,5 |
Tab. 4 Wybrane dane finansowe (źródło: RAPORT WYNIKÓW GRUPY KAPITAŁOWEJ PMPG za rok 2022)
Główny wpływ na zrealizowany wynik miał 54 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży. EBITDA wzrosła o 38 proc., zysk brutto o 25 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Osiągnięty zysk na działalności finansowej w wysokości 4,7 mln zł wynikał głównie z cofnięcia odpisów aktualizujących wartość aktywów finansowych w kwocie 2,8 mln zł oraz z otrzymanych przychodów z tytułu dywidend od spółek zależnych w kwocie 2,8 mln zł.
Działalność eventowa jest od lat ważnym elementem tożsamości dla obu marek wydawniczych Grupy. Spółka PMPG Polskie Media S.A. wypracowała optymalny proces produkcji eventów. Duże zasięgi i moc opiniotwórcza marek „Wprost” i „Do Rzeczy” sprawiają, że jest to istotny strumień przychodu. Drugim ważnym elementem składowym jest obszar sprzedaży programatycznej. Zarządzanie inwentory reklamowym odbywa się na poziomie Grupy PMPG i podległa ciągłemu procesowi zmian, optymalizacji oraz automatyzacji. W efekcie stawki osiągane ze sprzedaży reklam w modelach programatycznych są benchmarkowo wysokie. Zgodnie z przyjętą strategią Grupa PMPG pozostaje centrum usług wspólnych nie tylko w obszarze sprzedaży i wsparcia sprzedaży, ale też finansów, księgowości i zarządzania kadrami Grupy. Celem spółki jest też strategiczny rozwój oraz poszukiwanie synergii między podmiotami w Grupie przy jednoczesnym optymalizowaniu kosztów obsługi. Dzięki transparentnej alokacji celów i działań operacyjnych poszczególne podmioty i piony organizacyjne mogły skoncentrować się na swoich podstawowych zadaniach.
Źródło: PMPG POLSKIE MEDIA S.A.