logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kolor, który wzmacnia apetyt

  PR 01.10.2018, przeczytano 1939 razy
ilustracjastrzałka

Symbolika koloru, jego wpływ na innych i nasz własny nastrój jest nie do pominięcia. Baczny obserwator otaczającego świata zauważy, że najlepsze i najczęściej odwiedzane restauracje stawiają taki sam nacisk na jakość serwowanych dań jak i wystrój. Restauratorzy wiedzą, że je się przede wszystkim oczami, więc to nie tylko smak i zapach potrawy, ale przede wszystkim jej wygląd, sposób podania i stylistyka wnętrza, będzie miało wpływ na końcową ocenę posiłku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kolor%2C-ktory-wzmacnia-apetyt,379553,artykul.html

Minęło ponad 25 lat, odkąd w Polsce otwarto pierwszą restaurację z charakterystyczną, żółtą „eMką” na dachu. Zestaw burgerem z frytkami i colą kosztował wtedy ponad 40 tysięcy (starych) złotych, a policja jeszcze przez kilka dni pilnowała porządku przed budynkiem obiecującym smak Zachód. Choć, po upływie ćwierćwiecza, sieć tych lokali kojarzy się raczej z ostatecznym wyborem głodnych imprezowiczów, to trzeba przyznać, że jej założyciele odrobili lekcję. Wiedzieli, że widoczne z daleka żółto-czerwone logo wzmocni chęć sięgnięcia po złociste frytki. Co stoi za wyborem konkretnej restauracji i chęci powrotu do niej? Na pewno talent kucharza i obietnica pysznego posiłku. Jednak to co sprawia, że chętniej pałaszujemy kolejne potrawy to nic innego jak psychologia koloru.

Jakie zatem kolory warto wybrać projektując restaurację? Odpowiedź jest prosta - te które występują naturalnie w pożywieniu i przywołują myśl o ciepłym i sycącym posiłku:

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

  • Czerwienie - to kolor pikantnej papryki, wytrawnego wina, soczystych pomidorów, najdroższej przyprawy na świecie, czyli szafranu, ostrości i pobudzenia
  • Żółcienie i oranże - przywołują na myśl orzeźwiającą cytrynę, słodkiego banana i mango, maślany smak kukurydzy, aromatyczną kurkumę i curry, rozgrzewający imbir
  • Brązy - kojarzą się ze słodką czekoladą, pachnącym cynamonem i goździkami, aromatycznym pieprzem i chrupiącym chlebem
  • Biele i czernie - są idealnym tłem dla większości potraw i stanową zgrany duet dla wszystkich apetycznych kolorów.

ilustracjastrzałka

W jaki sposób można wykorzystać tę wiedzę w trakcie projektowania restauracji, baru czy modnej knajpy? Nie bez znaczenia będzie sposób podania dania, a raczej kolor talerza, na którym zostanie zaserwowane. Chłodzące napoje lepiej nalać do szklanek w niebieskim odcieniu- szybciej ugaszą pragnienie. Rozgrzewające, pikantne dania zyskają na smaku w duecie z talerzem z pomarańczowym akcentem. Samo światło również będzie mieć znaczenie na to jak odbieramy potrawy. Światło o ciepłej temperaturze barwowej będzie relaksować, poprawiać wygląd jedzenia, zachęcać do posiłku, więc świetnie nadaje się do oświetlenia sali dla gości. Natomiast to o barwie chłodnej będzie pobudzać, sprzyjać koncentracji i dodawać energii, co na pewno przyda się w części kuchennej.

Jednak to co najbardziej wpłynie na gościa restauracji, zaostrzy jego apetyt i zachęci do kolejnej wizyty to bez wątpienia wystrój i dobór stylistyki wnętrza.

- Znając zasady psychologii kolorów na głód, można wpływać na chęć sięgnięcia po kolejną pozycję z menu. Umiejętne dawkowanie bodźców wzrokowych może mieć wpływ na ocenę restauracji przez gości i potrzebę powrotu do niej następnym razem. Rozwiązaniem nie będzie na pewno pomalowanie wszystkich ścian na wściekły pomarańcz, ale dodatki w tym kolorze, tapicerowane meble czy ciekawa tapeta w kolorystyce ciepłych oranży, żółcieni, czerwieni i brązu na pewno będzie odbierana pozytywnie w takim miejscu. Projektując restaurację warto zastanowić się czy kolor szafranu, lawendy czy kurkumy nie mógłby stać się jednocześnie charakterystyczny dla tego lokalu. Kuchnia meksykańska będzie pobudzać ostrością i taki może być również wystrój restauracji serwującej pyszne burrito. Aromatyczny ramen będzie lepiej smakował na tle ciepłych odcieni egzotycznego drewna, eleganckiej czerni i soczystej czerwieni. W kawiarni czy pijalni czekolady zagościć powinien odcień kawy z mlekiem i słodkiej praliny otoczonej złotymi dodatkami. Restauracja serwująca zdrowe przekąski i skierowana do mam z dziećmi, może postawić na energetyczne żółcienie lub pastelowe róże - podpowiada architekt Izabela Gemzała, autorka bloga prostyplan.pl

ilustracjastrzałka

W Pixers Biznes wiemy jak wykorzystać nie tylko kolor, ale również wzory oraz różne techniki.

- Wiedzę tę wykorzystaliśmy przy projektowaniu kilku restauracji. – mówi Paweł Łukasiewicz Creative Team Manager z . - Przykładem jest wrocławska Mama Manousch. Właściciele chcieli stworzyć niepowtarzalne wnętrza o odważnym wystroju i z tym zapytaniem zwrócili się do nas.

Dzięki Pixers Business we wnętrzach pojawiły się stylowe fototapety w eklektycznym stylu łączącym ze sobą pop art oraz akwarele. Odważny wystrój nawiązuje do nowoczesnej kuchni europejskiej z regionalnym dziedzictwem, bliskiej filozofii “slow food”.

ilustracjastrzałka

Innym przykładem była Mango Mama, której właścicieli oczekiwali w wystroju ścian nawiązania do nazwy oraz stylu lokalu.

- W Mango Mama zaproponowaliśmy wizerunek „Mamy”, która sprawuje pieczę nad lokalem. Spoglądając w górę możemy dostrzec motyw nieba, który optycznie wydłuża i powiększa wnętrze. – mówi Paweł.

ilustracjastrzałka

- Dobrze dobrana fototapeta sprawia, że wnętrze staje się wyjątkowe, a lokal zapada klientom w pamięć. Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że dzięki fototapecie możemy osiągnąć taki efekt, jaki tylko nam się wymarzy – podsumowuje Magdalena Frankowska Account Manager Pixers Business.

Źródło: Pixers

www.pixers.biz

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764