logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kolor, który wzmacnia apetyt

  PR 01.10.2018, przeczytano 370 razy
ilustracjastrzałka

Symbolika koloru, jego wpływ na innych i nasz własny nastrój jest nie do pominięcia. Baczny obserwator otaczającego świata zauważy, że najlepsze i najczęściej odwiedzane restauracje stawiają taki sam nacisk na jakość serwowanych dań jak i wystrój. Restauratorzy wiedzą, że je się przede wszystkim oczami, więc to nie tylko smak i zapach potrawy, ale przede wszystkim jej wygląd, sposób podania i stylistyka wnętrza, będzie miało wpływ na końcową ocenę posiłku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kolor%2C-ktory-wzmacnia-apetyt,379553,artykul.html

Minęło ponad 25 lat, odkąd w Polsce otwarto pierwszą restaurację z charakterystyczną, żółtą „eMką” na dachu. Zestaw burgerem z frytkami i colą kosztował wtedy ponad 40 tysięcy (starych) złotych, a policja jeszcze przez kilka dni pilnowała porządku przed budynkiem obiecującym smak Zachód. Choć, po upływie ćwierćwiecza, sieć tych lokali kojarzy się raczej z ostatecznym wyborem głodnych imprezowiczów, to trzeba przyznać, że jej założyciele odrobili lekcję. Wiedzieli, że widoczne z daleka żółto-czerwone logo wzmocni chęć sięgnięcia po złociste frytki. Co stoi za wyborem konkretnej restauracji i chęci powrotu do niej? Na pewno talent kucharza i obietnica pysznego posiłku. Jednak to co sprawia, że chętniej pałaszujemy kolejne potrawy to nic innego jak psychologia koloru.

Jakie zatem kolory warto wybrać projektując restaurację? Odpowiedź jest prosta - te które występują naturalnie w pożywieniu i przywołują myśl o ciepłym i sycącym posiłku:

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

  • Czerwienie - to kolor pikantnej papryki, wytrawnego wina, soczystych pomidorów, najdroższej przyprawy na świecie, czyli szafranu, ostrości i pobudzenia
  • Żółcienie i oranże - przywołują na myśl orzeźwiającą cytrynę, słodkiego banana i mango, maślany smak kukurydzy, aromatyczną kurkumę i curry, rozgrzewający imbir
  • Brązy - kojarzą się ze słodką czekoladą, pachnącym cynamonem i goździkami, aromatycznym pieprzem i chrupiącym chlebem
  • Biele i czernie - są idealnym tłem dla większości potraw i stanową zgrany duet dla wszystkich apetycznych kolorów.

ilustracjastrzałka

W jaki sposób można wykorzystać tę wiedzę w trakcie projektowania restauracji, baru czy modnej knajpy? Nie bez znaczenia będzie sposób podania dania, a raczej kolor talerza, na którym zostanie zaserwowane. Chłodzące napoje lepiej nalać do szklanek w niebieskim odcieniu- szybciej ugaszą pragnienie. Rozgrzewające, pikantne dania zyskają na smaku w duecie z talerzem z pomarańczowym akcentem. Samo światło również będzie mieć znaczenie na to jak odbieramy potrawy. Światło o ciepłej temperaturze barwowej będzie relaksować, poprawiać wygląd jedzenia, zachęcać do posiłku, więc świetnie nadaje się do oświetlenia sali dla gości. Natomiast to o barwie chłodnej będzie pobudzać, sprzyjać koncentracji i dodawać energii, co na pewno przyda się w części kuchennej.

Jednak to co najbardziej wpłynie na gościa restauracji, zaostrzy jego apetyt i zachęci do kolejnej wizyty to bez wątpienia wystrój i dobór stylistyki wnętrza.

- Znając zasady psychologii kolorów na głód, można wpływać na chęć sięgnięcia po kolejną pozycję z menu. Umiejętne dawkowanie bodźców wzrokowych może mieć wpływ na ocenę restauracji przez gości i potrzebę powrotu do niej następnym razem. Rozwiązaniem nie będzie na pewno pomalowanie wszystkich ścian na wściekły pomarańcz, ale dodatki w tym kolorze, tapicerowane meble czy ciekawa tapeta w kolorystyce ciepłych oranży, żółcieni, czerwieni i brązu na pewno będzie odbierana pozytywnie w takim miejscu. Projektując restaurację warto zastanowić się czy kolor szafranu, lawendy czy kurkumy nie mógłby stać się jednocześnie charakterystyczny dla tego lokalu. Kuchnia meksykańska będzie pobudzać ostrością i taki może być również wystrój restauracji serwującej pyszne burrito. Aromatyczny ramen będzie lepiej smakował na tle ciepłych odcieni egzotycznego drewna, eleganckiej czerni i soczystej czerwieni. W kawiarni czy pijalni czekolady zagościć powinien odcień kawy z mlekiem i słodkiej praliny otoczonej złotymi dodatkami. Restauracja serwująca zdrowe przekąski i skierowana do mam z dziećmi, może postawić na energetyczne żółcienie lub pastelowe róże - podpowiada architekt Izabela Gemzała, autorka bloga prostyplan.pl

ilustracjastrzałka

W Pixers Biznes wiemy jak wykorzystać nie tylko kolor, ale również wzory oraz różne techniki.

- Wiedzę tę wykorzystaliśmy przy projektowaniu kilku restauracji. – mówi Paweł Łukasiewicz Creative Team Manager z . - Przykładem jest wrocławska Mama Manousch. Właściciele chcieli stworzyć niepowtarzalne wnętrza o odważnym wystroju i z tym zapytaniem zwrócili się do nas.

Dzięki Pixers Business we wnętrzach pojawiły się stylowe fototapety w eklektycznym stylu łączącym ze sobą pop art oraz akwarele. Odważny wystrój nawiązuje do nowoczesnej kuchni europejskiej z regionalnym dziedzictwem, bliskiej filozofii “slow food”.

ilustracjastrzałka

Innym przykładem była Mango Mama, której właścicieli oczekiwali w wystroju ścian nawiązania do nazwy oraz stylu lokalu.

- W Mango Mama zaproponowaliśmy wizerunek „Mamy”, która sprawuje pieczę nad lokalem. Spoglądając w górę możemy dostrzec motyw nieba, który optycznie wydłuża i powiększa wnętrze. – mówi Paweł.

ilustracjastrzałka

- Dobrze dobrana fototapeta sprawia, że wnętrze staje się wyjątkowe, a lokal zapada klientom w pamięć. Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że dzięki fototapecie możemy osiągnąć taki efekt, jaki tylko nam się wymarzy – podsumowuje Magdalena Frankowska Account Manager Pixers Business.

Źródło: Pixers

www.pixers.biz

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Mobilność dekoracji, czyli szybka metamorfoza biura
Wynajem tymczasowy, szybkie zmiany w aranżacji przestrzeni, zmieniające się potrzeby firm - to wszystko skłania i najemców i wynajmujących do poszukiwania sposobów na mobilną aranżację biura. Ważne są elementy, które będzie można szybko zmienić ale również w miarę możliwości zabrać ze sobą podczas przenosić do kolejnej siedziby....
Omnichannel – integracja działań online i offline
Według badania Deloitte aż 90% sprzedaży detalicznej na świecie odbywa się w sklepach stacjonarnych. Konsumenci jednak poszukują często informacji o produktach w Internecie. W jaki sposób połączyć ze sobą te dwa kanały sprzedaży?
Okładki zeszytowe

Publikacje książkowe (2): Okładki zeszytowe

Zgod­nie z wypra­co­waną w poprzed­nim odcinku defi­ni­cją, publi­ka­cja książ­kowa, aby nią być, musi skła­dać się z mini­mum dwóch czę­ści: okładki i wkładu. Dziś przy­stę­pu­jemy do nie­spiesz­nego roz­bie­ra­nia na czyn­niki pierw­sze, zewnętrz­nej czę­ści tego  duetu. Pro­jek­tu­jąc okładkę, oka­zuje się czę­sto, że brak...
Omnichannel, czyli budowanie doświadczeń klienta
Wielokanałowość od kilku lat jest popularnym hasłem związanym z handlem detalicznym, jednak wciąż wywołuje wiele zamieszania. Największym wyzwaniem dla sprzedawców, którzy chcą zmaksymalizować potencjał omnichannel są klienci, a dokładniej sprostanie ich oczekiwaniom. Jak skutecznie przeprowadzić konsumenta przez ścieżkę zakupu? Jakie są głównie cele działań...
Tam gdzie konsument, tam i marka: Napoleoncat o social media
Klienci szukają kontaktu z marką w miejscu, w którym jest on dla nich najwygodniejszy. Coraz częściej stawiają więc na kanały social media. W odpowiedzi, marki chcąc pozostawać w kontakcie ze swoimi konsumentami, coraz sprawniej integrują kanały społecznościowe z procesami obsługi klienta. Mogąc wejść w interakcję z firmą w wybranym przez niego miejscu, konsument czuje do...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764