logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Kolor #009345 - RGB - CMYK

| 01.07.2020 09:07

Mam temat, który jest dla mnie problemem.
Klient miał logo czarno-czerwone, stworzona pewna księga znaku.
Połączyli się z kimś tam zza granicy i zmieniają logo na czarno-zielone, ale ich zagraniczny partner określił im kolor ICH zielonego jako #009345.
Trzeba podmienić info w księdze znaku, a wg internetowych kalkulatorów wychodzi:
- RGB 0 147 69
- CMYK 100 0 53 42
Problem w tym, że wg tego CMYK nijak się ma do RGBa.

Prosiłbym, jeśli ktoś ma na tyle wiedzy (a pewnie ma), o krótką odpowiedź zamiast wywodów (Paanie idź Pan robić kebaba) - akurat grafiką się nie zajmuję wcale.

Miniaturka

avatar użytkownika
+ + + +

Opole
wiadomości: 325
w Signs.pl od 27.01.2013
IP: 194.29.183.XXX

| 01.07.2020 10:07

- #009345
- RGB 0 147 69
- Lab 53 -48 31
- CMYK 84 19 92 4

avatar użytkownika
+ + + +

Łódź
wiadomości: 84
w Signs.pl od 17.07.2007
IP: 159.205.136.XXX

| 01.07.2020 10:07

CMYK C100 M0 Y100 K0

avatar użytkownika
+ + +

Wilkanowo (k. Zielonej Góry)
wiadomości: 118
w Signs.pl od 30.01.2006
IP: 83.11.252.XXX

| 01.07.2020 10:07

Problem jest taki, że przestrzeni RGB jest w powszechnym użyciu kilka (np. sRGB, aRGB).
Przestrzeni roboczych CMYK też jest w użyciu kilka (np. SWOP, fogra39).
Przeliczając RGB do CMYK przeliczasz z 1 przestrzeni barw do innej, ale musisz je dokładnie zdefiniować.

Łatwiej jest zrozumieć na pieniądzach:
10 EUR przeliczone do PLN daje 44zł
10 CZK przeliczone do PLN daje 1,67zł
Podanie samej wartości 10 nie definiuje co tak naprawdę masz dopóki nie określisz dokładnie co to za waluta.

Wracając do kolorów musisz dokładnie zdefiniować z której przestrzeni do której przeliczasz.
sRGB 0 147 69 przeliczone do ISOcoated v2 daje C86 M5 Y93 K19
aRGB 0 147 69 przeliczone do ISOcoated v2 daje C100 M2 Y95 K12
A i tutaj mogą być różnice w zależności od tego jaką metodę odwzorowania stosujesz (np. kolorometryczna, percepcyjna, itd.).
Mogą też być różnice w zależności z jakieś części świata pochodzi grafik co to przygotowuje.
W europie używa się innych przestrzeni roboczych CMYK niż w USA, czy Japonii.

avatar użytkownika
+ + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1120
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 79.184.9.XXX

| 07.07.2020 14:07

wikamkielce, 2020-07-01 10:35
Problem jest taki, że przestrzeni RGB jest w powszechnym użyciu kilka (np. sRGB, aRGB).
Przestrzeni roboczych CMYK też jest w użyciu kilka (np. SWOP, fogra39).
Przeliczając RGB do CMYK przeliczasz z 1 przestrzeni barw do innej, ale musisz je dokładnie zdefiniować.

Łatwiej jest zrozumieć na pieniądzach:
10 EUR przeliczone do PLN daje 44zł
10 CZK przeliczone do PLN daje 1,67zł
Podanie samej wartości 10 nie definiuje co tak naprawdę masz dopóki nie określisz dokładnie co to za waluta.

Wracając do kolorów musisz dokładnie zdefiniować z której przestrzeni do której przeliczasz.
sRGB 0 147 69 przeliczone do ISOcoated v2 daje C86 M5 Y93 K19
aRGB 0 147 69 przeliczone do ISOcoated v2 daje C100 M2 Y95 K12
A i tutaj mogą być różnice w zależności od tego jaką metodę odwzorowania stosujesz (np. kolorometryczna, percepcyjna, itd.).
Mogą też być różnice w zależności z jakieś części świata pochodzi grafik co to przygotowuje.
W europie używa się innych przestrzeni roboczych CMYK niż w USA, czy Japonii.


Ciagnac dalej ta szybka a dobra lekcje.
Idziesz do firmy umawiasz sie z wszytkimi jakie standarty wybieracie na wszytkich maszynach i komputerach.
Otwierasz wszytkie programy i przerabiasz profile na te ustalone.
Moze sie zdazyc ze dostaniesz dokumenty bez profili. Musisz w takim przypadku wejsc w RIPy i tam ustawic jakie profile beda przypisywane. Znaczy te ktore wybraliscie.
Pozniej robisz dobre profile dla wszytkich medii i maszyn ktore masz. Wydruk RGB powinien dac taki sam rezultat albo porownalny co definicja CMYK w wybranych standartach.
Robisz dokumentacje i informujesz w jakich standartach pracujesz. Jesli dostaniesz dokumnty w innych standartach a kolory nie beda pasowaly to latwo znalezc przyczyne.

-----------------
Pozdrowienia
Tomek

avatar użytkownika
+ + +

Dania
wiadomości: 168
w Signs.pl od 28.05.2018
IP: 62.243.227.XXX

| 07.07.2020 14:07

TomaszSB, 2020-07-07 14:13
Moze sie zdazyc ze dostaniesz dokumenty bez profili. Musisz w takim przypadku wejsc w RIPy i tam ustawic jakie profile beda przypisywane. Znaczy te ktore wybraliscie.


To opis do offsetu czy czegoś innego?

avatar użytkownika
+ + +

Wilkanowo (k. Zielonej Góry)
wiadomości: 118
w Signs.pl od 30.01.2006
IP: 83.11.247.XXX

| 07.07.2020 14:07

tegraf, 2020-07-07 14:42
TomaszSB, 2020-07-07 14:13
Moze sie zdazyc ze dostaniesz dokumenty bez profili. Musisz w takim przypadku wejsc w RIPy i tam ustawic jakie profile beda przypisywane. Znaczy te ktore wybraliscie.


To opis do offsetu czy czegoś innego?

Podglebi pytanie ,dzieki

-----------------
Pozdrowienia
Tomek

avatar użytkownika
+ + +

Dania
wiadomości: 168
w Signs.pl od 28.05.2018
IP: 62.243.227.XXX

| 07.07.2020 15:07

TomaszSB, 2020-07-07 14:13
Robisz dokumentacje i informujesz w jakich standartach pracujesz. Jesli dostaniesz dokumnty w innych standartach a kolory nie beda pasowaly to latwo znalezc przyczyne.


Prościej jest iść za tłumem i dostosować się do większości, niż kombinować z własnymi standardami.
Zdecydowana większość "cywilnych" monitorów ma gamut zbliżony do sRGB, a większość maszyn drukujących (offset, cyfra, solwenty, UV) posiada lub symuluje gamut offsetowej przestrzeni Fogra39 (przynajmniej w europie).
Dlatego też co pewnie zauważyliście są to domyślne przestrzenie edycyjne proponowane przez oprogramowanie (chociażby PS, AI, ID, itd.) przy tworzeniu nowego dokumentu, czy w opcjach zarządzania barwą.
Jeżeli ktoś sobie ustawi "od czapy" np. "wide gamut CMYK" to później mu się nie zgadzają cyferki.

avatar użytkownika
+ + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1120
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 79.184.15.XXX

| 08.07.2020 12:07

wikamkielce, 2020-07-07 15:49
TomaszSB, 2020-07-07 14:13
Robisz dokumentacje i informujesz w jakich standartach pracujesz. Jesli dostaniesz dokumnty w innych standartach a kolory nie beda pasowaly to latwo znalezc przyczyne.


Prościej jest iść za tłumem i dostosować się do większości, niż kombinować z własnymi standardami.
Zdecydowana większość "cywilnych" monitorów ma gamut zbliżony do sRGB, a większość maszyn drukujących (offset, cyfra, solwenty, UV) posiada lub symuluje gamut offsetowej przestrzeni Fogra39 (przynajmniej w europie).
Dlatego też co pewnie zauważyliście są to domyślne przestrzenie edycyjne proponowane przez oprogramowanie (chociażby PS, AI, ID, itd.) przy tworzeniu nowego dokumentu, czy w opcjach zarządzania barwą.
Jeżeli ktoś sobie ustawi "od czapy" np. "wide gamut CMYK" to później mu się nie zgadzają cyferki.

Nie wydaje mi sie zeby cos innego napisal
podkreslam tylko ze w obrebie jednej firmy zeby miec tn sam standart, nie wlasny ale taki sam na wszytkich maszynach. Pomysl jeski masz 2 ripy i na kazdym masz ustawiony inny profil wejsciowy i wyjsciowy. wtedy bedzie dopiero bajzel. Albo 2 komputery do dtp w ktorym w jednym jest Indesign w po amerykansku drugi po Japonsku. Szczescia zycze.

-----------------
Pozdrowienia
Tomek

avatar użytkownika
+ + +

Dania
wiadomości: 168
w Signs.pl od 28.05.2018
IP: 62.243.227.XXX

| 08.07.2020 13:07

Pomysl jeski masz 2 ripy i na kazdym masz ustawiony inny profil wejsciowy i wyjsciowy.

Nie wiem czy mam dobrze ale o ile wejściowy ustawiam ten sam to wyjściowy na każdej maszynie mam jej profil, czyli jakby nie patrzyć na wyjściu każdy inny,

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + +

wiadomości: 4089
w Signs.pl od 12.10.2009
IP: 5.173.162.XXX
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764