logo
WIEDZA

Kombi: Nieco historii z Atari w tle

  PR 02.06.2018, przeczytano 692 razy
ilustracja
Historyczny interfejs pierwszej wersji komercyjnej napisanej dla systemu Windows z 1998 r.

Niedawno informowaliśmy o „reaktywacji” Kombi - polskiego systemu składu tekstu firmy 3n. Jego historia splata się z historią rynku komputerowego w Polsce, ilustrując etapy jego rozwoju poczynając od końca lat 80-tych. Dziś mało kto pamięta, że to nie komputery PC i system Windows, ale 16-bitowe Atari typowane były wówczas na przyszłościową platformę sprzętową, która zawładnie branżą nie tylko graficzną (Atari ST bywa używane przez muzyków do dzisiaj...).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kombi%3A-nieco-historii-z-atari-w-tle,36703,artykul.html

Oddajmy głos Stefanowi Nawrockiemu - twórcy Kombi - który tym razem podzielił się z nami garścią wspomnień i informacji o historii pakietu:

Historia Kombi sięga roku 1989, kiedy to postanowiłem udoskonalić nieco program Calamus, na którym zacząłem wówczas pracować w swojej firmie. Przypomnę tu, że komputerami, na których ten program pracował były komputery firmy Atari (ST, potem TT i inne odmiany). Dlaczego chciałem udoskonalać ten program?

Po pierwsze zależało mi na poprawnym dzieleniu wyrazów i wspomaganiu korekty tekstu. W tym zakresie, niestety, program Calamus nie zapewniał wsparcia w języku polskim.

Po drugie – w tamtych czasach dostępność grafik rastrowych (zdjęć) była ograniczona. Era Internetu i fotografii cyfrowej miała dopiero nadejść. Królowała grafika wektorowa, dlatego pojawiła się potrzeba napisania wygodnego edytora wektorowego.

ilustracjastrzałka

Atari 520ST. Fot. Rama

Próbując zaradzić tym niedogodnościom napisałem na Atari dwa duże programy: Inkaust i Kombi. Ostatnie wersje tych programów pochodzą z początku 1996 roku.

I tak Inkaust v. 5.0 to edytor tekstu ze słownikiem ortograficznym, który oprócz standardowych funkcji spotykanych w komputerowych słownikach analizował również pisownię wyrazów z nie, interpunkcję oraz pewne elementy gramatyki. Posiadał również słownik synonimów. Ostatnia wersja programu Kombi, to v. 4.0, która posiadała pełny edytor wektorowy m.in. z edycją tekstu po ścieżkach.

Wersje na Windows

Jak już wspomniałem, oba programy pracowały na komputerach Atari. W tamtych czasach – to Atari było 16-bitowe (z procesorem Motoroli), a tzw. PC-ty – jeszcze 8-bitowe (głównie z procesorem Intela). Rozwój systemu Windows oraz sprzętu opartego o procesory Intela spowodowały, że w roku 95 powstała realna możliwość napisania nowego programu już nie na Atari, a pod system Windows, który to program łączyłby oba wspomniane narzędzia, tj.: słownikowe i graficzne.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Do napisania tego programu wybrałem kompilator C++ firmy Borland v. 4.52 i w sierpniu 1996 r. rozpocząłem prace nad nowym programem. Przyjąłem przy tym założenie, że program połączy w sobie cechy wymienionych wcześniej programów, a więc będzie posiadał wygodny edytor grafik wektorowych oraz wysokiej jakości korektor ortograficzny. Po przyjęciu takich założeń niewiele nas dzieli od powiedzenia, że chcemy zrobić w pełni profesjonalny program do składu.

W konsekwencji – w kolejnych latach pojawiały się kolejne wersje pakietu. I tak:

  • W sierpniu 98 roku światło dzienne ujrzała pierwsza komercyjna wersja – 2.0
  • Sierpień 99 – wersja 3.0
  • Sierpień 2000 – wersja 4.0 [1]
  • Wrzesień 2001 – wersja 5.0
  • Wrzesień 2002 – wersja 6.0
  • Wrzesień 2004 - wersja 7.0
  • Styczeń 2007 – wersja 8.0 [2]

W 2008 roku wydano ostatnią (8.034) wersję komercyjną. Później powstawały kolejne wersje na własny użytek, ale do roku 2018 nie były publikowane. W lipcu 2017 wznowiono prace nad programem i w efekcie powstała dziewiąta wersja komercyjna, o której napisałem we wcześniejszym artykule.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Stefan Nawrocki

Źródło: 3n

3n.com.pl



Ilustracja Atari 520ST na licencji CeCILL

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Cyfrowa technologia w kampanii New Balance
Coraz trudniej skupić uwagę odbiorców przemieszczających się w przestrzeni miejskiej. Statyczne reklamy OOH nie angażują ich w takim stopniu, jak treści wyświetlane na cyfrowych nośnikach LED. Jak zatem oderwać przechodniów od smartfonów i zainteresować komunikatem, jaki mamy do przekazania? Odpowiedzią jest DOOH i jego liczne możliwości.
Reklama wideo – rynek i trendy w Europie Wschodniej
Reklama wideo zrewolucjonizowała światowe rynki digital marketingu. W Polsce cały czas pnie się w górę i nic nie wskazuje na to, aby jej rozwój miał się zatrzymać. Jak plasuje się ten format, biorąc pod uwagę wszystkie regiony Wschodniej Europy? Najnowsze dane analizuje Andrzej Goleta, Digital Marketing Manager sieci reklamowej Adexon.
Końcowy montaż elementów

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (33): Końcowy montaż elementów

Stało się... Dziś kończymy publikację naszego cyklu. Ostatni odcinek zawiera podstawowe informacje dotyczące montażu elementów na elewacji i wykonania instalacji elektrycznej. Po 32 odcinkach cyklu nadszedł czas, aby wreszcie „odpalić” naszą reklamę i podziwiać perfekcyjne wykonanie, równe rozświetlenie elementów, nienaganny montaż... Mamy w każdym razie nadzieję, że...
RODO, czyli dlaczego ochrona danych jest ważna
Na temat RODO napisano i powiedziano już wiele, a część komentatorów w związku z nowym rozporządzeniem roztaczała niemal apokaliptyczne wizje. Okazało się jednak, że świat nie skończył się 25 maja, a z internetu nie zniknęły interesujące treści, przetrwały też media społecznościowe. Zdaniem specjalistów z firmy Fortinet warto więc zastanowić się, dlaczego...
Napisz SMS do Millenialsa
WhatsApp, Messenger, Skype  to najbardziej popularne aplikacje do codziennego kontaktu używane przez millenialsów. Jak się jednak okazuje, nawet w czasie mody na komunikatory, dla młodych wciąż istotny jest kontakt – zarówno w aspekcie prywatnym, jak i biznesowym – za pomocą krótkich wiadomości tekstowych.
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
. Wszystkie prawa zastrzeżone