logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Komisja Etyki Public Relations rozpoczyna działalność

   13.05.2025, przeczytano 428 razy
ilustracja
fot. Marcin Kmieciński, PAP

Powołana została Komisja Etyki Public Relations, której przewodniczącą została prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem Komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży Public Relations.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/komisja-etyki-public-relations-rozpoczyna-dzialalnosc,408772,artykul.html

Komisja Etyki Public Relations (KEPR), powstała z inicjatywy Związku Firm Public Relations, będzie nie tylko oceniać zgodności działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi, lecz także zajmie się szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku. KEPR ma stanowić platformę do propagowania odpowiedzialnych praktyk komunikacyjnych, zgodnych z wartościami profesjonalnego public relations.

Zanurzenie się w etyce – jej zrozumienie i wdrożenie w codzienne działania – jest warunkiem skuteczności działań public relations. Profesjonalny PR to ten, dla którego etyka zawodowa jest standardem. Etyka zawodowa pozwala realizować cele w sposób rzetelny, uczciwy, prawdziwy
i odpowiedzialny
 – tłumaczy prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska, przewodnicząca KEPR.

Komisja złożona z autorytetów

KEPR będzie działać w oparciu o multidyscyplinarny skład – wśród członków znajdą się przedstawiciele świata nauki, praktycy PR, reprezentanci mediów, biznesu oraz środowiska prawniczego. Wszyscy członkowie Komisji to osoby o nieposzlakowanej opinii, spełniające najwyższe standardy zawodowe. Kadencja Komisji potrwa dwa lata.

Przewodniczącą Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek Śliwińska, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, członkini Polskiej Akademii Nauk (Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach), ekspertka Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP); MENTAX SA.

Skład Prezydium tworzą liderzy PR reprezentujący stronę kliencką:

  • Agnieszka Kępińska-Sadowska, Dyrektorka ds. Komunikacji Koporacyjnej w regionie CEE, Haleon, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.
  • Małgorzata Mejer, Dyrektorka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Procter&Gamble, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations
  • Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektorka Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznika Prasowa Nationale-Nederlanden, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations,

Środowisko naukowe w Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują zaś:

  • prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, twórca Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, wieloletni wykładowca na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations;
  • dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, doktor habilitowana nauk o zarządzaniu i jakości, socjolog, specjalista public relations, profesor w Katedrze Badań Rynkowych i Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Współpracuje jako badaczka i nauczycielka akademicka ze Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego oraz Akademią Górnośląską w Katowicach.

W gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations jest przedstawiciel środowiska prawniczego:

  • Maciej Ślusarek, Partner w Kancelarii Ślusarek, Kubiak, Pieczyk, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations.

Organizacje branżowe oraz media w Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują:

  • Karolina Łuczak, Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzecznika Prasowa Provident, Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations;
  • Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, Prezeska Zarządu Stowarzyszenia Demagog, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.

Związek Firm Public Relations w gronie Prezydium Komisji Etyki Public Relations reprezentują:

  • dr Eliza Misiecka, doktor nauk humanistycznych, Dyrektorka Generalna Genesis PR, Członkini Rady Związku Firm Public Relations, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations;
  • dr Łukasz Przybysz, doktor nauk humanistycznych, Doradca ds. Komunikacji Strategicznej w Vision Group Executive Advisors, kierownik studiów na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Członek Rady Związku Firm Public Relations, Członek Prezydium Komisji Etyki Public Relations;
  • Ewelina Puławska, Dyrektorka Zarządzająca Good One PR, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations;
  • Hanna Waśko, Prezeska Zarządu Big Picture, Członkini Prezydium Komisji Etyki Public Relations.

Komisja będzie analizować praktyki PR oraz zgłoszone przypadki etyczne w odniesieniu do najważniejszych dokumentów normatywnych, m.in.: Kodeksu Etyki Public Relations, Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs, Karty Etycznej Public Relations, Karty Deklaracji Sztokholmskiej, Kodeksu Ateńskiego, Kodeksu Lizbońskiego, Karty Rzymskiej oraz innych międzynarodowych i krajowych regulacji branżowych.

Branża public relations ponosi coraz większą odpowiedzialność za jakość komunikacji w przestrzeni publicznej. Dlatego jako Związek chcemy nie tylko kreować dobre praktyki, lecz także realnie wspierać ich wdrażanie. Powołanie Komisji Etyki Public Relations to kolejny krok w stronę budowania świadomego, odpowiedzialnego rynku PR – opartego na wartościach, profesjonalizmie
i transparentności  mówi Katarzyna Życińska, Prezeska Związku Firm Public Relations.

Edukacja i budowanie etosu zawodu

Komisja nie ograniczy się wyłącznie do opiniowania – istotnym aspektem jej działalności będzie także edukacja środowiska oraz wspieranie rozwoju świadomości etycznej wśród podmiotów realizujących działania PR. Działania te są szczególnie ważne dziś, kiedy odczuwane są skutki dezinformacji, a także w coraz większym zakresie w praktyce PR stosowane są narzędzia i wytwory sztucznej inteligencji (AI).

Realny wpływ na standardy rynkowe i dyskurs branżowy

Komisja Etyki Public Relations nie będzie jedynie ciałem opiniotwórczym – jej działania mogą mieć konkretne skutki rynkowe. Po uprawomocnieniu uchwały, Prezydium KEPR może zdecydować o jej przekazaniu odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy Rzecznik Konsumentów czy Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowo Komisja może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także – w uzasadnionych przypadkach – upublicznić ją poprzez wybrane środki masowego przekazu.

Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR. To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży – podkreśla prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

Nowy standard w odpowiedzialnej komunikacji

Komisja Etyki Public Relations stanie się ważnym głosem w dyskusji o jakości komunikacji, profesjonalizacji rynku oraz odpowiedzialności społecznej podmiotów PR. Organami KEPR będą: Przewodnicząca, Prezydium KEPR, Kolegium Arbitrów oraz Arbiter-Referent, działające w Zespołach Orzekających i Odwoławczych.

Wierzymy, że KEPR będzie nie tylko instytucją oceniającą działania rynkowe, ale przede wszystkim forum dialogu o wartościach, które powinny towarzyszyć profesjonalnemu PR – podsumowuje prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

Źródło: Związek Firm Public Relations

www.zfpr.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Carlsberg partnerem festiwalu Letnie Brzmienia 2025
Marka Carlsberg została oficjalnym partnerem festiwalu Letnie Brzmienia 2025, jednego z najpopularniejszych wydarzeń muzycznych tego lata w Polsce. Przez całe wakacje piwo Carlsberg będzie obecne na festiwalowej trasie ze swoją strefą, która stanie się przestrzenią spotkań, relaksu i dobrej zabawy w duchu hasła „Wszystko co najlepsze zaczyna się od ciekawości?...
Biedronka i marka Polaris wspierają młodych piłkarzy ręcznych
Biedronka, która już od ubiegłego roku wspiera polską piłkę ręczną, rozszerza współpracę ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została Oficjalną Wodą Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn do lat 21, a sieć Biedronka - „Narodowym Dostawcą” mistrzostw. Inauguracja rozgrywek najlepszych młodych piłkarzy...
Krzysztof Ibisz i Awantura o kasę w kampanii Plusha
Rozpoczyna się najnowsza kampania Plusha, który wjechał na plan teleturnieju „Awantura o kasę”. Drużyna Miśtrzów przebiła uczestników… milionem gigabajtów.
CAMINO A ESPANA - warszawska opowieść o hiszpańskim wzornictwie
11 czerwca 2025 roku Warszawa na kilka godzin przeniosła się na Półwysep Iberyjski. Wszystko za sprawą wydarzenia „SPAIN IS IN - CAMINO A ESPAÑA", które po raz drugi odbyło się w stolicy Polski. Inicjatywa ICEX España Exportación e Inversiones, Ambasady Hiszpanii i agencji OKK! PR ponownie przyciągnęła architektów,...
Kampania społeczna „MOCni w Słowach – Bo to, co mówisz, zostaje na zawsze”
16 czerwca wystartowała kampania społeczna „MOCni w Słowach – Bo to, co mówisz, zostaje na zawsze”, organizowana przez All About Parenting. Jej celem jest zwrócenie uwagi rodziców na to, jak codzienne słowa wpływają na emocje i rozwój dzieci oraz zachęcenie ich do refleksji nad tym, co sami słyszeli w dzieciństwie i jak dziś komunikują...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764