W dniu dzisiejszym komornik zajął produkty Kotanyi Polonia Sp. z o. o. - przyprawy dostępne na rynku w opakowaniach szklanych. Jest to rezultat pozwu złożonego przez Kamis - Przyprawy S.A. o stosowanie zasad nieuczciwej konkurencji.
Spór dotyczy nowego opakowania szklanego przypraw Kotanyi, które firma wprowadziła na początku 2001 roku.
Jest ono zbliżone kształtem i kolorystyką do słoików stosowanych już na rynku przez firmę Kamis. Pozew o naruszanie prawa z rejestracji znaku towarowego i o zakazanie czynu nieuczciwej konkurencji wpłynął do Sądu Okręgowego w Warszawie w październiku br.
W swoim powództwie Kamis żądał zaprzestania sprzedaży, dystrybucji i reklamy produktów Kotanyi w opakowaniach szklanych.
Sąd Okręgowy w Warszawie 23 listopada br. wydał decyzję o zabezpieczeniu produktów Kotanyi poprzez ich zajęcie w siedzibie i magazynach spółki, a także zakazanie spółce reklamy tych produktów w jakiejkolwiek formie i za pośrednictwem jakichkolwiek środków przekazu.
W uzasadnieniu sąd stwierdził m.in. że wprowadzenie przez Kotanyi do obrotu towarów w opakowaniach, których wielkość, kształt oraz kolor nawiązują do opakowań Kamis może stanowić naruszenie prawa ochronnego na znak towarowy i wprowadzać w błąd nabywców co do pochodzenia towarów.
Jest to wyrok sądu pierwszej instancji. W efekcie wyrok ten wiąże się z zaprzestaniem dystrybucji oraz zakazem reklamy przypraw Kotanyi w szklanych słoiczkach na terenie całej Polski.
Dnia 11 grudnia br. po uprzednim uzyskaniu klauzuli wykonalności, komornik dokonał w imieniu poszkodowanej spółki Kamis - Przyprawy S.A. zabezpieczenia spornych produktów na terenie magazynu centralnego Kotanyi w Warszawie.
Ze względu na pozycję lidera na rynku przypraw, firma Kamis coraz częściej pada ofiarą naśladownictwa oraz kradzieży własności intelektualnej. Postanowiliśmy z tym walczyć i mam nadzieję, że te działania będą ostrzeżeniem dla innych firm, które chcą nieuczciwie z nami konkurować i wprowadzają naszych klientów w błąd - powiedział Prezes Kamis - Przyprawy S.A., Robert Kamiński.
Firma Kamis działa na rynku od początku lat 90-tych i jest liderem w branży przypraw - 42% udziałów w rynku. Przyprawy w szklanych opakowaniach w postaci charakterystycznego słoiczka z zieloną nakrętką, które jest podstawą sporu firma wprowadziła na rynek w 1995 roku.
Opakowanie to zostało zarejestrowane przez Kamis w Urzędzie Patentowym RP jako znak towarowy przestrzenny i od 1995 roku objęte jest świadectwem ochronnym.
Podobny pozew został złożony przez spółkę Kamis - Przyprawy S.A. pod koniec października br. – przeciwko firmie Prymat z Jastrzębia Zdroju, która wprowadziła na rynek „Przyprawę Warzywną do Potraw” w opakowaniu naśladującym dobrze znaną na rynku przyprawę "Warzywko". Obecnie pozew ten zostanie rozszerzony o kolejne serie produktów Prymat, które wyglądem naśladują produkty Kamis.
Tego typu sprawy są niełatwe dla Sądów ze względu na trudności z określeniem praw do własności przedmiotu sporu. Niejednokrotnie firmy posługują się opakowaniami zbliżonymi do swoich konkurentów, tylko po to aby zmylić klienta, który myśląc że kupuje produkt określonej, sprawdzonej jakości nie czyta napisów na opakowaniach, a kieruje się kształtem, kolorem czy grafiką paczki. Takie działania narażają działające zgodnie z prawem firmy na ogromne straty.
KAMIS
Opr: L. Biedecki
Żródło: MediaRun.pl