logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Komunikacja B2C a B2B: podstawowe różnice

  PR 05.08.2020, przeczytano 1764 razy
ilustracja

Rzadko w Polsce możemy zaobserwować stanowiska dedykowane komunikacji B2B. Rolę specjalistów w tym zakresie pełnią działy sprzedaży i w wybranych organizacjach komórki korporacyjne. Wzrost konkurencyjności na rynku zaowocuje jednak wyodrębnieniem w większym stopniu niż obecnie specjalizacji w kontekście komunikacji biznesowej, których rolą będzie budowa świadomości produktów, usług lub możliwości wśród profesjonalnych społeczności. Czym różni się komunikacja B2B od B2C i dlaczego wymaga osobnej specjalizacji?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/komunikacja-b2c-a-b2b%3A-podstawowe-roznice,388006,artykul.html

Nieustająca decyzja zakupowa

W B2B, aby osiągnąć sukces nie mówimy o jednorazowej, podyktowanej względami na przykład emocjonalnymi decyzji zakupowej kontrahenta. Proces sprzedaży trwa długo i jest wynikiem wielu zabiegów zarówno przed podjęciem decyzji zakupowej, jak i po jej podjęciu, gdyż gros wynagrodzenia dla strony sprzedającej często pochodzi z obsługi posprzedażowej. Sprawna komunikacja z dotychczasowymi klientami i stopień ich zadowolenia jest kluczowy. Dla specjalistów ds. sprzedaży B2B świętym graalem pozostaje generowanie leadów, a dla komunikatorów maksymalizacja procesu "lead generation".

Decyzja podejmowana przez wieloosobowe gremia

W przypadku B2B decyzja o zakupie nie jest podejmowana przez jedną osobę, a przez zespół wyspecjalizowanych ekspertów według ustalonych w danej organizacji procedur, co z jednej strony rodzi konieczność dopełnienia wszelkich formalności obowiązujących kontrahentów, a z drugiej znajomość poszczególnych działów i specyfiki ich pracy, aby przygotować przemawiające do nich argumenty, które trafiają w ich potrzeby.

Nieodzowna znajomość rynków

- Brak znajomości rynku zaowocuje szybką identyfikacją i wykluczeniem z grona potencjalnych usługodawców dla biznesu. Wielokrotnie w procesach wyboru danych usług komunikacyjnych mamy do czynienia z podmiotami, które swoje bogate doświadczenie w sektorze B2C chcą przełożyć na sektor B2B i nie znając specyfiki grup docelowych, a często nigdy nie mając z nimi do czynienia, bazują na znajomości natury ludzkiej wynikającej z empirycznych badań, co jest bez wątpienia wiedzą przydatną, jednak zupełnie niewystarczającą do skutecznego działania w obszarze B2B – mówi Robert Borowicz, Partner w agencji Advanced Communication & Research.

Znajomość szans i zagrożeń

jest kluczem do sukcesu. Znajomość specyfiki działań i bolączek danego biznesu jest jedyną szansą na znalezienie skutecznych recept, by pomóc danemu biznesowi. Trudno jest marketerowi od FMCG bez doświadczenia w obszarze korporacyjnym prowadzić skuteczne działania na tym polu w obszarach takich jak komunikacja korporacyjna, wewnętrzna, komunikacja z partnerami, instytucjami finansowymi i innymi kluczowymi dla funkcjonowania wielu przedsiębiorstw grup. Podobnie jak ekspert specjalizujący się w relacjach inwestorskich nie zostanie z miejsca specjalistą od trade marketingu. Zakres działań jest tak różny, a pola tak ogromne, że często dziwi brak należytej wagi przykładanej do poszczególnych sektorów komunikacji i umieszczanie odpowiedzialności za ich prowadzenie pod dachem jednego specjalisty, co często równa się oddaniem większego pola konkurencji.

Źródło: Advanced Communication Sp. z o.o.

www.advanced.com.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764