logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Komunikacja marketingowa w kryzysie COVID-19

  PR 03.04.2020, przeczytano 599 razy

Kryzys, który dotknął w sposób szczególny branżę eventową, ma wpływ także na funkcjonowanie agencji marketingowych – nie zawsze negatywny. Przedstawiciele 6 z ponad 20 agencji zrzeszonych  w międzynarodowej sieci niezależnych agencji marketingu zintegrowanego 3AW, podzielili się swoimi obserwacjami na temat tego, jak kryzys wywołany koronawirusem wpłynął na biznes w ich kraju.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/komunikacja-marketingowa-w-kryzysie-covid-19,386417,artykul.html

Czy zaniepokojeni kryzysem COVID-19 klienci proszą agencje marketingowe o konsultacje lub rewizje planów marketingowych? O co pytają? Co modyfikują?

- O wsparcie w sytuacji kryzysowej wywołanej koronawirusem poprosili nas głównie klienci z sektora farmaceutycznego, ochrony zdrowia oraz z branży turystycznej. Wdrożyliśmy dla nich plany komunikacji kryzysowej, które już przyniosły pożądane rezultaty. Prośby o modyfikacje strategii marketingowych przyjęliśmy, jako coś oczywistego w obecnej sytuacji i nie było dla nas zaskoczeniem, że dotyczyły głównie aktywności eventowych. - Miguel A. Rodriguez Caveda, dyrektor zarządzający globalną siecią 3AW, Prezes 3AW w Hiszpanii

- Praktycznie każdy z naszych klientów zdecydował się na rewizje swoich planów komunikacyjnych. Tym, którzy planowali organizację lub udział w eventach zarekomendowaliśmy ich zastąpienie działaniami content marketingowymi on-line, w ramach wcześniej zaplanowanych budżetów i większość klientów skorzystała z tej rekomendacji. Firmy, które wśród swoich interesariuszy mają osoby starsze lub osoby z grup ryzyka zwróciły się do nas z pytaniami o to, czy mogą coś dla tych grup zrobić. Niektórzy klienci sami takie pomysły wygenerowali prosząc nas o ich nagłośnienie. Dobrym przykładem jest akcja darmowych dostaw zakupów dla seniorów zainicjowana przez naszego klienta z branży retail, czyli Szopi.pl by Supermercato24. Część z naszych klientów podjęła decyzje o odłożeniu w czasie wcześniej zaplanowanych działań w obawie, że w zalewie informacji o koronawirusie nie będą one widoczne. - Joanna Niemiec, wiceprezes LoveBrands Relations (3AW w Polsce)

- Włochy były pierwszy krajem w Europie, który tak dotkliwie odczuł działanie koronawirusa, a nasi klienci oczekiwali od nas wsparcia w tej sytuacji. Ponieważ dla wielu z nich pełnimy rolę twórców treści, które następnie nagłaśniamy z  wykorzystaniem digitalowych kanałów komunikacji np. streamingi czy newslettery, widzieli oni w nas ekspertów w utrzymaniu aktywnej komunikacji B2C i B2B nawet w sytuacji kryzysowej.  Odbiorcami produktów naszych kluczowych klientów są salony urody i zakłady fryzjerskie, a te już ponad tydzień temu zostały zamknięte. Ich właściciele i pracownicy potrzebują wsparcia prawnego, ekonomicznego oraz psychologicznego – i na takich działaniach skupili się nasi klienci. Podejmują oni także działania związane z wsparciem finansowym dla organizacji rządowych i pozarządowych takich, jak np. Czerwony Krzyż. - Gloria Berté i Marcella Maggi, zarządzające Point Pr (3AW we Włoszech)

- Wielu z naszych klientów zwróciło się do nas o konsultacje w zakresie komunikacji kryzysowej. Dla kilku z nich już prowadzimy szkolenia w tym zakresie. Jeden z klientów podjął decyzję o odłożeniu w czasie planowanej wcześniej kampanii on-line oraz kampanii w prasie drukowanej. Z przyczyn oczywistych, klienci anulowali wcześniejsze zlecenia na relacje video z eventów, które się nie odbyły. - Jan Hokerberg, dyrektor zarządzający Bamboo Business Communication (3AW w Chinach)

- Niektórzy z naszych klientów aktywnie poprosili o wsparcie w adaptacji strategii marketingowych w związku z sytuacją, w jakiej jesteśmy. Rozumieją to, jako zawieszenie komunikacji, jaka byłaby prowadzona w normalnych okolicznościach i adaptację działań taktycznych na czas kryzysu. Jeden z naszych klientów, developer, zdecydował się na skupienie swoich działań wokół wirtualnych wycieczek po oferowanych na sprzedaż obiektach oraz na działaniach sprzedażowych on-line.  O działaniach tych informuje w informacjach prasowych, w których kładzie nacisk na nowoczesne technologiach, które takie wirtualne wycieczki umożliwiają. Jedynymi klientami, którzy nie zostali zmuszeni do zmiany planów marketingowych, byli ci oferujący usługi on-line. Teraz uwaga większości klientów skupiona jest na zarządzaniu kryzysowym, na działaniach z zakresu korporacyjnej odpowiedzialności biznesu oraz na tym, by poinformować klientów o wdrożonych procedurach pozwalających zachować ciągłość pracy. - Elgar Rosa, dyrektor zarządzający Pure (3AW w Portugalii)

- Naszymi największymi klientami są supermarkety oraz firmy z sektora edukacji. Ponieważ supermarkety oferują obecnie najbardziej pożądaną społecznie usługę, poproszono nas o konsultacje, czy kontynuować zaplanowane wcześniej kampanie w mediach masowych. W Brazylii zakup mediów w radiu i telewizji zwyczajowo robi się w trybie rocznym. Doradziliśmy utrzymanie intensywności kampanii, uwzględniając jednak przesunięcia czasowe związane z modyfikacjami w programach stacji. Klienci ci prosili też o wsparcie komunikacyjne dla działań adresowanych do seniorów, zachęcające ich do skorzystania z opcji dostaw do domu. Klienci z branży edukacyjnej znaleźli się w szczególnej sytuacji. I tak planowali, w ramach komunikacji na rok 2020, intensyfikację działań promocyjnych dla edukacji zdalnej. Obecna sytuacja spowodował przyspieszenie tych działań i oczywiście zarekomendowaliśmy wykorzystanie do tego kanałów on-line. - Marcius Lee, Prezes 3AW w Brazylii

A jak radzą sobie agencje marketingowe, aby zapewnić klientom obsługę na wysokim poziomie nawet w kryzysie?

- Byliśmy jedną z pierwszych firm w Hiszpanii, która wdrożyła konkretne rozwiązania antykryzysowe oparte na telepracy. Jako jedni z pierwszych zmodyfikowaliśmy nasze wewnętrzne strategie, by sprostać kryzysowi i czyniliśmy to zanim rząd uczynił działania te obowiązkowymi. - Miguel A. Rodriguez Caveda, dyrektor zarządzający globalną siecią 3AW, Prezes 3AW w Hiszpanii

- Choć Polski rząd do tej pory nie narzucił firmom takim jak nasza obowiązku pracy zdalnej, to decyzję o przejściu na taki model podjęliśmy 3 tygodnie temu. Zrobiliśmy to, w trosce o zdrowie pracowników, ale też aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa. Nie spowolniło to jednak naszych działań, a wręcz przeciwnie. Obszar związany z konsultingiem komunikacyjnym, który jest naszym wyróżnikiem, zdecydowanie narzucił nam większe tempo pracy. Nasi konsultanci z własnych domów, wykorzystując do tego takie narzędzia, jak Microsoft Teams, czy zdalny dostęp do sieci firmy, doradzają klientom, jak modyfikować lub prowadzić działania marketingowe i komunikacyjne w nowych okolicznościach. Aktywnie wspieramy też lokalne społeczności poprzez działania charytatywne. Zaoferowaliśmy m.in. bezpłatne konsultacje w zakresie komunikacji kryzysowej, a także przekazaliśmy Narodowemu Instytutowi Kardiologii im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Aninie środki ochrony osobistej. - Dorota Bieniek-Kaska, prezes LoveBrands Relations (3AW w Polsce)

- Od 12 marca br.  pracujemy zdalnie, w pełnej gotowości do szybkiej reakcji. Napędzają nas nowoczesne technologie, silnie zmotywowany zespół, ale także wiara, że obecna sytuacja, to stan przejściowy. - Gloria Berté i Marcella Maggi, Włochy, zarządzające Point Pr (3AW we Włoszech)

- Sytuacja kryzysowa nie wpłynęła w sposób istotny na nasze funkcjonowanie. Nadal komunikujemy się ze sobą poprzez konferencje audio i video. Część naszych pracowników z oddziału w Szanghaju i Hong Kongu pracuje z domów. Ponieważ szkoły zostały zamknięte, to możliwość pracy zdalnej daliśmy w pierwszej kolejności rodzicom, których dzieci korzystają z edukacji zdalnej. Część z nas jednak nadal pracuje w swoich biurach. - Jan Hokerberg, dyrektor zarządzający Bamboo Business Communication (3AW w Chinach)

- Mamy biura w dwóch lokalizacjach w Portugalii, a więc zdalne zarządzanie nie jest dla nas niczym nowym. W chwili obecnej wszyscy pracujemy z domów odbywając codzienne spotkania on-line, aby na bieżąco analizować rozwój sytuacji i uzgadniać rekomendacje komunikacyjne i taktyczne dla naszych klientów. - Elgar Rosa, dyrektor zarządzający Pure (3AW w Portugalii)

- Już w zeszłym tygodniu powołaliśmy zespół kryzysowy, wdrożyliśmy wewnętrzne procedury I podjęliśmy natychmiastowe działania krótko i długofalowe. 98% naszego zespołu pracuje zdalnie. Jedyny zespół, który pozostał na stanowiskach, to zespół IT, który jest w gotowości do podjęcia działań, gdyby była taka potrzeba. - Marcius Lee, Prezes 3AW w Brazylii

Jak widać z powyższych wypowiedzi, dla agencji marketingu zintegrowanego, a takie właśnie są zrzeszone w międzynarodowej sieci 3AW, sytuacja wywołana pandemią koronawirusa stała się szansą, a nie jedynie zagrożeniem. Silne kompetencje PR w zakresie zarządzania kryzysowego pozwoliły im nie tylko na to, aby błyskawicznie i z dbałością o komunikacje z klientami, przestawić się na inny tryb pracy, ale także, aby zaoferować klientom tak potrzebne im w tej chwili wsparcie merytoryczne.

- Klienci docenili to, że praktycznie z dnia na dzień byliśmy w stanie zaproponować im alternatywne rozwiązania, dla tych, które stały się niemożliwe z powodu ograniczeń prawnych czy też zdroworozsądkowych. Po raz kolejny przekonaliśmy się, a wraz z nami nasi klienci, że o komunikacji marketingowej trzeba myśleć w holistyczny sposób, przez pryzmat celów do osiągnięcia, a nie narzędzi taktycznych – podsumowuje Dorota Bieniek-Kaska, prezes LoveBrands Relations.

Źródło: 3AW

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764