„Zawsze po drodze - w przyszłość z transportem publicznym” to projekt „Gazety Wyborczej”, która wraz z partnerami inicjatywy stania sobie za cel odbudowanie nadszarpniętego nieprawdziwymi i niepotwierdzonymi informacjami wizerunku transportu publicznego w trakcie trwania pandemii. Zwłaszcza, że badanie przeprowadzone w ramach projektu wskazało, że Polacy w dobie COVID-19 boją się podróżować komunikacją miejską i nie chcą wracać do tej formy przemieszczania się nawet po jej zakończeniu. Od grudnia ub.r do marca br., na łamach „Gazety Wyborczej” oraz w serwisie Wyborcza.biz ukazują się artykuły poświęcone temu tematowi. 19 lutego br. ruszyła druga, lokalna część projektu w ramach której odbędą się debaty w największych polskich miastach.
Pandemia koronawirusa wywarła ogromny wpływ na sposób poruszania się w miastach. Obawa przed zamkniętymi przestrzeniami sprawiła, że dramatycznie spadła liczba użytkowników komunikacji publicznej, mimo iż dostępne badania naukowe wskazują niskie ryzyko zakażenia w autobusach, tramwajach, pociągach czy samolotach przy przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje w ramach projektu „Zawsze po drodze - w przyszłość z transportem publicznym” „Gazeta Wyborcza” zapytała mieszkańców największych polskich miast, jak zmieniły się ich nawyki związane z komunikacją.
Badanie to zostało przeprowadzone przez Otawa Group w pierwszej połowie lutego br. poprzez realizację wywiadów z 350 dorosłymi deklarującymi, że przed okresem pandemii korzystały z transportu publicznego parę razy w tygodniu lub częściej. Z badania wynika, że choć Polacy lubią podróżować transportem publicznym, uważają go za niezbyt bezpieczny środek przemieszczania w trakcie pandemii. Wielu z nich deklaruje nawet, iż nie powróci do tego sposobu przemieszczania się nawet po zakończeniu epidemii COVID-19.
Projekt „Zawsze po drodze - w przyszłość z transportem publicznym” ma za zadanie pomoc w odbudowaniu nadszarpniętego nieprawdziwymi i niepotwierdzonymi informacjami wizerunku transportu publicznego, by po pandemii każdy mógł swobodnie podróżować oraz budować miasta przyjazne środowisku. Od początku cyklu – w grudniu ub.r. na stronie Wyborcza.biz oraz w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej” ukazało się na ten temat 10 artykułów. Dziś, 19 lutego br. rozpoczyna się druga, lokalna odsłona inicjatywy – cykl wirtualnych debat o transporcie publicznym w takich miastach jak m.in. Kraków, Katowice, Warszawa, Trójmiasto, Wrocław czy Gdańsk.
Więcej o wynikach badania w poszczególnych miastach, debatach oraz o samej inicjatywie „Zawsze po drodze” znajduje się na stronie www.wyborcza.pl/zawszepodrodze . Teksty ukazujące się w ramach cyklu można czytać na łamach lokalnych dodatków dziennika oraz na stronie akcji – w serwisie Wyborcza.biz – link. Projekt potrwa do końca marca br.
Głównym partnerem projektu jest Solaris. Lokalnymi partnerami inicjatywy w największych miastach w Polsce są natomiast: InnoBaltica, PKM, Trako , Miasto Wrocław, Koleje dolnośląskie, Miasto Kraków, Zarząd Dróg Miejskich i ZTP w Krakowie, Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia oraz ZTM, Metro Warszawskie, Tramwaje Warszawskie i SKM.
Źródło: Agora S.A.