logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kondycja komunikacji korporacyjnej w dobie digitalu, influencerów i rozwoju AI: Komentarz

  PR 10.04.2025, przeczytano 460 razy
ilustracja

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca liczba kanałów dystrybucji treści oraz internetowych liderów opinii w sposób istotny zmieniają i na nowo kształtują krajobraz komunikacyjny. Dzisiejszy odbiorca czerpie wiedzę z Internetu i mediów społecznościowych kosztem gazet, radia i TV. Autorem treści może być każdy, kto dysponuje dostępem do sieci i/lub któregoś z modeli językowych. Nic więc dziwnego, że na tle tych zmian pojęcie komunikacji korporacyjnej przedsiębiorstwa w jej tradycyjnym, dotychczasowym wydaniu pobrzmiewać może dla wielu jak przeżytek. Czy to oznacza zmierzch PR korporacyjnego?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kondycja-komunikacji-korporacyjnej-w-dobie-digitalu%2C-influencerow-i-rozwoju-ai%3A-komentarz,408344,artykul.html

Komentarz Anety Palińskiej, Senior PR Manager w agencji ITBC Communication

Zdecydowanie nie.

W dobie cyfrowej komunikacja korporacyjna zyskała zupełnie nowy wymiar. Trafniejsze wydaje się pytanie nie czy się kończy, lecz w jakim kierunku i z jaką prędkością ewoluuje?

Po pierwsze firmy jako nadawcy komunikatów muszą dostosować swoją komunikacją pod względem formy i treści do nowych kanałów dystrybucji, nowych mediów i zróżnicowanych grup obiorców. Wyczucie i kompleksowa obsługa nowych mediów (w tym również szybkie tworzenie krótkich form video i grafik) oraz ich trafne wykorzystanie to kluczowe kompetencje niezbędne dziś w komunikacji korporacyjnej.

Po drugie przedsiębiorstwa mierzą się dziś z olbrzymią ilością wyzwań, na które muszą odpowiadać 24/7 – od zmian społecznych (zmieniających się potrzeb i oczekiwań kolejnych pokoleń konsumentów), technologicznych (innowacje cyfrowe, AI, nowe kanały i narzędzia komunikacji, lawinowy zalew informacji), politycznych i regulacyjnych (jak choćby ESG), po konflikty zbrojne i kryzysy wiarygodności (dezinformacja, fake newsy, nieodpowiedzialne wykorzystanie AI).

Komunikacja korporacyjna nigdy nie była zatem tak ważna i tak złożona!

A co konkretnie się zmienia?

  • Firma nadal musi mówić jednym głosem, ALE WIELOKANAŁOWO I W CZASIE RZECZYWISTYM – dotyczy to zarówno komunikacji wewnątrz organizacji, jak i dialogu z mediami i interesariuszami. Przy czym dzisiejsza spójność komunikacji wymaga od ekspertów ds. PR znacznie większej żonglerki pomiędzy coraz większą liczbą kanałów. Wymaga dostosowania formatu komunikatu do każdego z kanałów z osobna, czyli produkcji kontentu na znacznie większą skalę. To, co publikujemy na Linkedinie najprawdopodobniej nie znajdzie zrozumienia wśród odbiorców Instagrama.
  • PROAKTYWNE ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ i ciągły FACKT-CHECKING – sytuacja kryzysowa staje się nie tyle efektem działania czy zaniechania, a szerzącej się dezinformacji czyli celowego wprowadzenia w błąd lub nieświadomego udostępniania nieprawdziwych informacji pod wpływem instynktu (misinformacji). Nie wystarczy już manual kryzysowy i reaktywne oświadczenie.
  • DIGITAL FIRST – media tradycyjne i tradycyjne formy komunikacji są i będą obecne w komunikacji korporacyjnej, zwłaszcza, że w czasach rosnącego chaosu informacyjnego wracamy do dawnych sprawdzonych źródeł i narzędzi. Niemniej dziś stanowią one raczej uzupełnienie kanałów cyfrowych takich, jak: podcasty, YouTube, LinkedIn, TIK TOK oraz komunikatorów w postaci influencerów i internetowych liderów opinii.
  • JESZCZE SZYBSZY PRZEKAZ – cykl życia informacji jest coraz krótszy, dlatego rosnącym wyzwaniem jest coraz szybsze tworzenie coraz większej ilości treści, przy zachowaniu ich jakości i spójności przekazu.
  • Zarząd TWARZĄ ORGANIZACJI w mediach cyfrowych – regularna i autentyczna komunikacja przedstawicieli zarządu buduje wizerunek i reputację firmy oraz wpływa na zaufanie i lojalność wobec przedsiębiorstwa. Dlatego niezwykle ważne jest ich odpowiednie przygotowanie do tej roli i bieżące wsparcie ze strony zespołu ds. komunikacji.
  • Potrzeba BEZPOŚREDNICH RELACJI – coraz silniej potrzebujemy zrównoważenia wpływu pandemii i cyfryzacji naszego życia kontaktami osobistymi z drugim człowiekiem, z liderami opinii, dziennikarzami, społecznością lokalną. W związku z tym w strategiach komunikacyjnych firm pojawia się szereg spersonalizowanych spotkań, jak i inicjatyw lokalnych skierowanych do interesariuszy w celu wzmacniania relacji i otwartej transparentnej komunikacji.
  • SPOŁECZNA ROLA firm – konsumenci oczekują dziś od firm, że będą odzwierciedlać ich wartości i aktywnie opowiadać się za ważnymi społecznie kwestiami. To już nie jest opcja, a must have. Bycie neutralnym, albo pozostawanie w sferze deklaracji (bez mierzalnych efektów działań społecznie zaangażowanych) spycha ją na margines. Zadaniem ekspertów ds. komunikacji korporacyjnej jest ciągłe śledzenie trendów społecznych, określanie wartości, za jakimi opowiada się marka i proaktywne wspieranie tych zobowiązań w autentyczny, długotrwały sposób.
  • AUTENTYCZNOŚĆ – w świecie botów język komunikacji musi być prawdziwy i indywidualny, oparty na wartościach, uwzględniający wszystkie grupy społeczne (inkluzywność), nastawiony na budowanie zaufania i szczerych relacji, zmieniający postawy. Oczekują tego zwłaszcza młodsi konsumenci, wyczuleni na wyreżyserowane treści i wszelkie rodzaje washingu.
  • EMPLOYER ADVOCACY – w strategiach komunikacji korporacyjnej wzrasta znaczenie pracowników jako ludzkiej twarzy marki. Ich komunikacja działań firmy i autentyczność rezonują z odbiorcą, uwiarygadniają organizację, przy okazji odzwierciedlając jej kulturę i wartości, budując zaufanie.

PR korporacyjny się nie kończy, ale zmienia się wraz z postępującą rewolucją technologiczną i pogłębiającą się potrzebą autentycznego, transparentnego i odpowiedzialnego przekazu ze strony firm. Zmienia się także rola specjalisty ds. PR, który powinien dziś łączyć kompetencje z zakresu PR-u, marketingu i analizy danych oraz technologii.

Źródło: ITBC Communication

itbcgroup.pl

Dodatkowe informacje:

O ITBC COMMUNICATION
ITBC Communication jest agencją komunikacji marketingowej, działającą na rynku od 1999 roku. Firma posiada bogate doświadczenie w zakresie public relations, komunikacji korporacyjnej, organizacji eventów, działań digital oraz social media. Agencja skupia się na gruntownym poznaniu swoich klientów i ich środowiska biznesowego, dzięki czemu jest ceniona za rzetelność oraz merytoryczne przygotowanie konsultantów. Obecnie zatrudnia ponad 20 specjalistów oraz realizuje kampanie komunikacyjne dla kilkudziesięciu firm z różnych branż.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Cyfrowa wyobraźnia w dobie AI
Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego 2025 AI do 2030 roku stworzy globalnie 170 milionów miejsc pracy, a zlikwiduje 92 miliony stanowisk. Jednocześnie z raportu AI Index 2025 przygotowanego przez Uniwersytet Stanforda wynika, że koszty korzystania ze sztucznej inteligencji lawinowo maleją. Przez dwa lata koszt miliona tokenów spadł z 20 dolarów do 7…...
Wywiad z Olegiem Topchiyem, założycielem platformy Freelancehunt
Polecamy wywiad z Olegiem Topchiyem przygotowany specjalnie dla Signs.pl przez biuro prasowe Freelancehunt, w którym opowiada o początkach i obecnych perspektywach platformy w Polsce, porusza także kwestie związane z przyszłością freelancingu w obliczu wyzwań takich jak rozwój sztucznej inteligencji.
Krótka forma, długie wrażenie – czy TikTok zjada YouTube’a?
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że TikTok, Reelsy i Shorts zdeklasowały tradycyjnego YouTube’a. Marka, która nie publikowała krótkich filmów, zostawała w tyle. Format kilkunastosekundowego wideo zdominował internet i komunikację marketingową.
Technologiczne absurdy w świecie retailu ograniczają biznesy
Według danych Eurostat zaledwie co czwarta firma w Unii Europejskiej wdrożyła w swojej działalności e-commerce. Na tle innych państw członkowskich Polska wypada dość słabo – zajmuje 22 miejsce z wynikiem 18 proc[1]. Unikanie sprzedaży online i brak strategii omnichannel nie są jedynymi problemami,...
PR w erze AI: komunikacja, która łączy, a nie tylko informuje
Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą rolę w komunikacji, autentyczność staje się nieodzownym elementem budowania zaufania do marki. Według raportu Global Communications Report, aż 87% specjalistów PR uważa, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich praca będzie wyglądać zupełnie inaczej – z naciskiem na integrację...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764