Digital PR, hejt, zarządzanie kryzysem w sieci to przewodnie tematy, które omawiają specjaliści PR i komunikacji podczas rozpoczętego w czwartek XXI Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie. W drugim dniu kongresu PAP zaprezentuje wnioski ze swojego najnowszego badania „Postrzeganie konferencji prasowych przez dziennikarzy”.
Anna Jadwiga Orzech, dyrektorka ds. komunikacji i rzeczniczka prasowa Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy powiedziała, że fundacja mierzy się z hejtem już od wielu lat.
- Byliśmy przerażeni tym, skąd biorą się wszystkie negatywne wypowiedzi, tak dużo kłamstwa, konfabulacji i fake newsów na nasz temat – mówiła.
Ale - jak podkreśliła - fundacja znalazła sposób na radzenie sobie z tym problemem, choć nie było to łatwe.
- Przez pięć lat nauczyliśmy się podchodzić do hejtu w neutralny sposób. W taki sposób, że czasami wzruszamy ramionami, gdy czytamy coś, co powinno nas zaboleć – wyjaśniła.
Zdaniem Orzech hejt jest nie tylko związany z kwestiami wizerunkowymi czy komunikacją zewnętrzną, ale w dużym stopniu jest to też problem komunikacji wewnętrznej i relacji w zespołach.
- Bardzo mocno podważa zaufanie pomiędzy działem komunikacji a innymi zespołami – zaznaczyła.
Ważnym zagadnieniem, który poruszył Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications, była etyka w branży PR.
- Istnieją pewne zagrożenia dla obyczajów w branży PR. Są to problemy etyczne i są one realne i rzeczywiste – wskazał ekspert PR.
W ocenie Łaszyna miniony rok pokazał sporo problemów etycznych i nie było podmiotu, który miałby mandat, aby móc powiedzieć, że jakieś działania są etyczne lub nie. Jak mówił, taki mandat miała Rada Etyki PR, jednak w praktyce już nie funkcjonuje.
- Potrzebujemy tego, aby był ktoś z mandatem do oceny działań i praktyk etycznych – zaznaczył.
Problematyczna w ocenie Łaszyna jest również kwestia używania etyki jako narzędzia PR służącego do promocji osób czy organizacji.
- To jest coś, czego wcześniej nie było. Szkoda, że to się dzieje – stwierdził.
Odnosząc się do kwestii, czy branża PR potrzebuje kodyfikacji, jeśli chodzi o etykę, powiedział: - Moim zdaniem nie. Tego jest bardzo dużo. (…) Nie sądzę, aby był problem z kodeksami etyki, tylko z kwestią realizacji – uznał Łaszyn. W jego opinii to, co jest bardziej potrzebne to wypracowania standardów, pewnych kierunków zachowań. Jak mówił, chodzi o zasady usytuowane pomiędzy „normami etycznymi a praktyką”.
W czwartek podczas kongresu odbędzie się gala, podczas której po raz pierwszy wręczone zostaną Nagrody PR Wings. Ideą konkursu, organizowanego przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations, jest promowanie etycznych praktyk PR i podkreślanie znaczenia roli PR w zarządzaniu strategicznym i komunikacji. Partnerem gali jest Polska Agencja Prasowa.
W drugim dniu kongresu Łukasz Świerżewski, członek zarządu PAP, zaprezentuje najnowsze badanie Agencji: „Postrzeganie konferencji prasowych przez dziennikarzy”. Link do pobrania badania zostanie udostępniony po oficjalnej prezentacji. Badanie zostało przygotowane we współpracy z Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: PAP MediaRoom