W czasach ostrej konkurencji rynkowej okładka czasopisma czy pierwsza strona gazety spełnia nie tylko funkcję informacyjną, nie tylko promuje zawartość kilkunastu bądź kilkudziesięciu następnych stron, ale również stanowi narzędzie marketingowe, ważne dla całego tytułu.
Twórcy okładek czasopism i dzienników stają przed niebagatelnym wyzwaniem, jak znaleźć ciekawą i przyciągającą czytelnika wizualną metaforę treści przygotowywanych przez redaktorów, dziennikarzy, reporterów.
Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2002 powstał właśnie po to, aby wyciągnąć nieraz z głębokiego cienia postacie artystów, których dzieła "żyją" miesiąc, tydzień czy tylko jeden dzień.
Warszawa, 15 kwietnia 2003 roku. W warszawskiej galerii DAP w Domu Artysty Plastyka odbyła się uroczysta gala rozdania nagród GrandFront 2002 w Konkursie na Prasową Okładkę Roku zorganizowanym przez Izbę Wydawców Prasy.
Zdobywcami nagród głównych GrandFront 2002 zostali:
Tytuł: ZWIERCIADŁO, nr 5, maj 2002
Wydawca: Zwierciadło
Autor: praca zbiorowa Redakcji Zwierciadła
Tytuł: GAZETA WYBORCZA, 14-15 grudnia 2002
Wydawca: Agora S.A.
Autor: Krzysztof Trusz, Rysunek: Jacek Gawłowski
Podczas gali otwarto również wystawę blisko pięćdziesięciu najciekawszych okładek czasopism oraz pierwszych stron gazet zakwalifikowanych do ścisłego finału. Wystawę można obejrzeć w dniach 15 - 22 kwietnia w warszawskiej galerii "Lufcik" w Domu Artysty Plastyka przy ul. Mazowieckiej 11a. Okładki prezentowane na wystawie znajdują się również na stronie internetowej Konkursu www.grandfront.com.
Laureaci Konkursu GrandFront otrzymali statuetki zaprojektowane przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek oraz pamiątkowe dyplomy. Symbolika statuetki GrandFront skłania do refleksji nad tym, jak wielu rzeczy w naszym codziennym życiu dowiadujemy się z gazet i czasopism. Słowo pisane jest przecież nieodłącznym elementem każdego naszego dnia. Do tego też nawiązuje artystka - według niej obraz współczesnego człowieka nie byłby pełny, gdyby nie zaznaczono w nim wielkiego wpływu pracy dziennikarzy na ludzkie postrzeganie świata.
Do Konkursu zaproszono wydawców, redakcje i twórców grafiki prasowej. Celem Konkursu jest wspieranie wysokiego poziomu projektowania graficznego gazet i czasopism, nagradzanie najlepszych rozwiązań i promocja twórców.
W rywalizacji wzięło udział ponad trzydzieści stron tytułowych gazet codziennych oraz sto pięćdziesiąt okładek czasopism w czterech kategoriach: czasopisma wielotematyczne, czasopisma opinii, czasopisma typu "people" oraz czasopisma monotematyczne. Spośród tych ponad stu osiemdziesięciu prac, jury (skład w załączniku) w pierwszym głosowaniu, które miało miejsce 3. kwietnia br., wyłoniło czterdzieści dwie, jego zdaniem najciekawsze pod względem pomysłu graficznego, wagi podejmowanego tematu, jak i jakości technicznej wykonania. Jury, któremu przewodniczył Grzegorz Gauden, Prezes Izby Wydawców Prasy, skupiło w sobie dwadzieścia trzy osoby mające, w związku z wykonywanym zawodem, niebagatelny wpływ na obraz współczesnej, polskiej okładki prasowej. W Jury zasiedli miedzy innymi artyści pracujący w największych polskich redakcjach. Drugie, finałowe obrady Jury odbyły się wczoraj, 14 kwietnia, i wyłoniły zwycięzców Konkursu w każdej z regulaminowych kategorii.
Duże zainteresowanie Konkursem na Prasową Okładkę Roku, a w szczególności odzew ze strony redakcji zgłaszających swoje najlepsze prace, pozwala twierdzić, że stanowić on będzie uznawaną miarę jakości polskiej okładki, a wyróżnienie w nim wpływać będzie motywująco na redakcje i artystów, by w kolejnej edycji konkursu zaprezentować się równie dobrze lub nawet lepiej.
Nagrodę główną GrandFront dla gazet oraz pozostałe nagrody w kategorii gazety codzienne ufundował Ruch S.A, natomiast nagrodę główną w kategorii czasopism - Winkowski sp. z o.o. Fundatorami nagród dla czasopism w kategoriach czasopisma wielotematyczne, czasopisma opinii, czasopisma typu "people" oraz czasopisma monotematyczne są odpowiednio M-Real sp. z o.o., TUiR Warta, Poczta Polska S.A. oraz Polkomtel S.A. Patronat medialny nad Konkursem objął miesięcznik Press.
Pozostali laureaci Konkursu GrandFront 2002:
II nagroda w kategorii Gazety Codzienne:
Tytuł: GAZETA WYBORCZA, 11 września 2002
Wydawca: Agora S.A.
Autor: Krzysztof Trusz
III nagroda w kategorii Gazety Codzienne:
Tytuł: PULS BIZNESU, 11 września 2002
Wydawca: Bonnier Business Polska sp. z o.o.
Autor: Jacek Utko
I nagroda w kategorii czasopisma wielotematyczne:
Tytuł: ZWIERCIADŁO, nr 5, maj 2002
Wydawca: Zwierciadło
Autor: praca zbiorowa Redakcji Zwierciadła
II nagroda w kategorii czasopisma wielotematyczne:
Tytuł: ELLE, nr 88, styczeń 2002
Wydawca: Hachette Filipacchi Polska sp. z o.o.
Autor: Małgorzata Filew
Autor zdjęcia: Robert Wolański
Stylizacja: Justyna Moraczewska
III nagroda w kategorii czasopisma wielotematyczne:
Tytuł: TWÓJ STYL, nr 9/146, wrzesień 2002
Wydawca: Bauer sp. z o.o. i sp. k.
Autor: Ewa Markiewicz
Autor zdjęcia: Marcin Tyszka
I nagroda w kategorii czasopisma typu "people":
Tytuł: VIVA!, nr 13, lipiec 2002
Wydawca: Edipresse Polska
Autor: Katarzyna Pluta
Współtwórca: Firooz Zahedi/JBGPhoto.com
II nagroda w kategorii czasopisma typu "people":
Tytuł: VIVA!, nr 9, maj 2002
Wydawca: Edipresse Polska
Autor: Katarzyna Pluta
Współtwórca: Łukasz Murgrabia
III nagroda w kategorii czasopisma typu "people":
Tytuł: KULISY, nr 46, listopad 2002
Wydawca: Dom Prasowy sp. z o.o.
Autor: Katarzyna Bakun
Autor montażu: Belin Czechowicz
I nagroda w kategorii czasopisma monotematyczne:
Tytuł: National Geographic, nr 4, kwiecień 2002
Wydawca: G+J RBA
Autor: Jolanta Pawlak
Autor zdjęcia: Steve McCurry
II nagroda w kategorii czasopisma monotematyczne:
Tytuł: PODRÓŻE, nr 5, maj 2002
Wydawca: Murator
Autor: Marta Kusztra
III nagroda w kategorii czasopisma monotematyczne:
Tytuł: ARCHITEKTURA, nr 5, maj 2002
Wydawca: Murator
Autor: Jerzy Porębski
Autor zdjęcia: Maciej Osiecki
I nagroda w kategorii czasopisma opinii:
Tytuł: FORUM, nr 41, październik 2002
Wydawca: "Polityka" Spółdzielnia Pracy
Autor: Małgorzata Śliwińska
II nagroda w kategorii czasopisma opinii:
Tytuł: WPROST, nr 21, maj 2002
Wydawca: Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Wprost" sp. z o.o.
Autor: Dariusz Krupa
Autor zdjęcia: Adam Chełstowski
III nagroda w kategorii czasopisma opinii:
Tytuł: POLITYKA, nr 25, czerwiec 2002
Wydawca: "Polityka" Spółdzielnia Pracy
Autor: Jacek Królak
Uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień prowadziła Katarzyna Dowbor, wystawę otworzył Grzegorz Gauden, Prezes Izby Wydawców Prasy oraz Przewodniczący Jury, a uświetniła ją swoim występem znana polska wokalistka jazzowa Dorota Curyłło. Wśród gości pojawiły się znane twarze z okładek zaprezentowanych w konkursie pism.
Źródło i ilustracje: Izba Wydawców Prasy