logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Konkurs na logo PAK nierozstrzygnięty: skandal, plagiat, blamaż?

   14.11.2015, przeczytano 3404 razy
ilustracjastrzałka
Jeden z odrzuconych projektów proj. Grzegorz Wilk, www.facebook.com/400projektowPAK/

Polska Agencja Kosmiczna POLSA nie wyłoniła zwycięzcy konkursu na logo. Komisja konkursowa uznała, iż żadna z prac nie spełniła wymogów estetycznych logotypu dla Agencji. Pojawiły się zarzuty o plagiat i niski poziom projektów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/konkurs-na-logo-pak-nierozstrzygniety%3A-skandal%2C-plagiat%2C-blamaz,26541,artykul.html

Konkurs, w którym nagroda wynosiła 10 tys. zł trwał do 15 października, a jego rozstrzygnięcie miało nastąpić 9 listopada br. W warunkach zaznaczono, że logo ma być niepowtarzalne i nie może wywoływać skojarzeń ze znakami innych zagranicznych agencji kosmicznych. I właśnie wtórność wielu prac, które wg organizatora konkursu były wręcz "kopiowane z internetu" miała być powodem ich niskiej oceny, wpłyawjąc na decyzję o odrzuceniu wszystkich 400 nadesłanych propozycji.

Decyzja komisji konkursowej wywołała ostra reakcję uczestników konkursu, którzy organizują sie na fejsbukowym profilu "400 projektów nie spełniających wymogów estetycznych na logo PAK" (https://www.facebook.com/400projektowPAK), prezentując tam własne prace - "W ramach protestu, a także by udowodnić, że polscy projektanci tworzą nie tylko loga niespełniające wymogów estetycznych" - piszą autorzy tej inicjatywy. Inicjatywy niewątpliwie cennej - zanim wyrobicie sobie pogląd w tej sprawie, powinniście odwiedzić ich fejsbukowy profil.

Podobno PAK rozważa powtórkę konkursu. Kiedy miałaby się odbyć - na razie nie wiadomo.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Oglądałem prace. Decyzja jury była słuszna.

avatar użytkownika
,

Może gdyby konkurs miał formułę zamkniętą opartą o wstępną selekcję na bazie portfolio byłoby lepiej? Zamiast 400 - 4 propozycje, ale z sensem?  

,

To jest bardzo możliwe.

A może po prostu, by ktokolwiek poważny pokusił się o udział, trzeba zaproponować nagrodę we właściwej wysokości.
  

avatar użytkownika
,

10 tysięcy zł przekreśla szanse na udział poważnych osób?  

,

Uwzględniając prace, które trzeba wykonać poza logo, i które powinien kontynuować ewentualny zwycięzca konkursu, honorarium powinno oscylować w okolicach kwoty 100 tys. Część jako nagroda za zwycięstwo w konkursie, reszta jako zapłata za opracowanie całości wizerunku.
Moim zdaniem.
  

avatar użytkownika
,

A jakie to prace?  

,

Mój komentarz na tym się kończy.
  

avatar użytkownika
,

A!  

brak ikonki
,

Przejrzałem logo na FB. Faktycznie nie powalają, kilka oryginalnych, mnóstwo nieudolnych.
Przeczytałem też komentarze pod informacją o wynikach konkursu na gazeta.pl
Internauci dali popalić Agencji. Jednak patrząc jak funkcjonuje wiele rządowych agend wydaje mi się, że jeden z bardziej celnych komentarzy zamieścił internauta o nicku wichura
"Jestem pod wielkim wrażeniem pracy Agencji, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem!
1. powołajmy do życia Agencję,
2. wynajmijmy / zbudujmy wielką siedzibę, wykończmy "na bogato",
3. ogłośmy "konkurs" na prezesa (i tak wiemy, kto ma wygrać),
4. powołajmy wiceprezesów, dyrektorów departamentów, komisje, podkomisje, zespoły, radę nadzorczą, radę programową...
5. każdemu od kierownika wzwyż: gabinecik, asystentkę, limuzynę (prezesowi i wiceprezesom - z kierowcą),
6. ogłośmy konkurs na logo,
7. wydajmy jakąś ulotkę dla szkół.
............................................................
A dalej już tylko krok do podboju kosmosu! "
koniec cytatu
:-)
  

avatar użytkownika
,

Nie wiemy jak było w tym wypadku, ale autor tego komentarza też tego nie wie. Pewne jest tyle, że gdyby w USA debata publiczna zdominowana była przez tego typu mądralińskich wypowiadających prawdy rzekomo oczywiste, na zasadzie "no przecież wiadomo" - to NASA nigdy by nie powstała. Ćwiczymy to samo od pewnego czasu na przykładzie ustawy krajobrazowej.  

avatar użytkownika
,

Niektóre propozycje były o niebo lepsze niż nowe logo Poczty Polskiej albo Policji, ale fakt, szału nie ma. Najlepsze chyba to z Bolkiem i Lolkiem.
Obejrzałem ok. dwudziestu logo różnych narodowych agencji kosmicznych i nie bardzo jest się czym zachwycać (no, może jest parę wyjątków). Albo logo jest "kosmiczne", albo nie i równie dobrze można je sprzedać firmie ubezpieczeniowej. Do prawie każdego można się przyczepić. Do logo ESA też - z odciskiem brudnego palucha.
Wygląda na to, że Polsa woli czekać na cud niż spróbować dobry efekt wypracować, np. organizując konkurs kilkuetapowy.

Jest jeszcze sporo wolnych stanowisk pracy w naszej Agencji. Może warto się zainteresować.

  

brak ikonki
,

Dość mocna opinia, zwłaszcza, że kilka logotypów wyglądało całkiem przyzwoicie (poza typografią). To kwestia, co akurat utrafi w wybredne gusta wszystkich członków komisji naraz, bo zakładam oczywiście uczciwość całej inicjatywy. Nie wydaje mi się aby potrzebny był tu od razu bardzo wysoko wyceniany talent autora wyśmienitego logo województwa pomorskiego czy innego od logo Polski.

Identyfikacja na długopisach, wizytówkach czy papierowych torebkach powinna być sprawą drugorzędna dla poważnej państwowej instytucji naukowej. Radzę przyjrzeć się z bliska logu NASA (oddzielając je od kontekstu osiągnięć tej instytucji) i przyrównać do różnych rodzimych "Pol-Mirexów".

Poznacie ich po ich owocach.
  

avatar użytkownika
,

Jaka nagroda, takie projekty ;).

avatar użytkownika
,

a bedziemy cos w kosmos wysylac czy tylko stanowiska tworzymy ?

avatar użytkownika
,

Przecież od dawna wysyłamy - Polska uczestniczyła w konstruowaniu wielu elementów wyposażenie satelitów i sond kosmicznych.   

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764