logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Konkurs na projekt pamiątki z Zakopanego: wyniki!

   24.10.2019, przeczytano 707 razy
ilustracjastrzałka
„Domy. Duchy” - autor Łukasz Leśniak

„Domy. Duchy”, projekt-manifest autorstwa studenta warszawskiej ASP Łukasza Leśniaka zdobył pierwszą nagrodę organizowanego przez Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem konkursu na projekt pamiątki z Zakopanego. „Zakopiny” zaprojektowane przez duet Anna Libera i Jan Strumiłło to laureat drugiej nagrody, a trzecie miejsce przypadło w udziale Joannie Makowskiej-Surowiec za projekt „Grań Giewontu”. Oprócz nagród głównych wręczono trzy wyróżnienia oraz jedną nagrodę specjalną i dwa specjalne podziękowania. Laureatów ogłoszono 19 października 2019 roku podczas gali w Galerii Sztuki XX wieku w willi Oksza, filii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.  


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/konkurs-na-projekt-pamiatki-z-zakopanego%3A-wyniki%21,384459,artykul.html

- Otrzymaliśmy niemal 300 prac, przesłanych przez osoby z całej Polski. Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni tym ogromnym odzewem na nasz konkurs. Wśród zgłaszających projekty byli zarówno profesjonalni projektanci, studenci wzornictwa, artyści czy rzemieślnicy z Podhala – mówi Anna Wende-Surmiak, dyrektor Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Oceniając projekty, jurorzy – Jarosław Hulbój, Paweł Jasiewicz, Anna Kozak, Tomek Rygalik, Marcin Rząsa, Anna Wende-Surmiak oraz Bogna Świątkowska – brali pod uwagę zarówno koncepcję, funkcjonalny aspekt proponowanego przedmiotu jako pamiątki, jak również realne możliwości technologiczne wyprodukowania konkretnej pamiątki.

W uzasadnieniu werdyktu i nagrody dla „Domów. Duchów” jurorzy napisali:

- Jesteśmy przekonani, że to projekt, który przejdzie do historii wzornictwa. Rzadko się zdarza, żeby się udało tak klarownie wydestylować ideę i zamknąć ją w obiekcie.

Autor projektu Łukasz Leśniak, absolwent wzornictwa na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, robi właśnie dyplom magisterski na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. 27-latek urodzony w Częstochowie i wychowany w Zakopanem, stworzył pracę, którą wyszedł naprzeciw sygnalizowanej przez organizatorów konkursu potrzebie krytycznego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość oraz poszanowania tradycji i kultury regionu. Zestaw dekoracyjnych świec z bielonego pszczelego wosku, inspirowanych niszczejącymi, zabytkowymi domami Zakopanego, ma bezpośrednio odnosić się do pamięci o przeszłości miasta – i szerzej innych polskich miast – gdzie zabytki są dewastowane i nierzadko zmieniane w nijakie budynki. Kupującemu pamiątkę turyście Leśniak zostawia wybór: czy zostawić ją w formie estetycznej woskowej figury i wspominać wizytę w mieście czy spalić świeczkę i zapomnieć. Jak sam podkreślił w konkursowym zgłoszeniu, ma nadzieję, że osoby kupujące tę pamiątkę zachowają ją i nie spalą. Tak samo jak ma nadzieję, że w Zakopanem przetrwają zabytki i miasto zachowa swój charakter.

Autorami pracy „Zakopiny”, która zajęła drugie miejsce, są Anna Libera i Jan Strumiłło. Projektanci sami określili je jako modny drobiazg. Zestaw ośmiu przypinek przedstawia tańce zbójnickie inspirowane twórczością Zofii Stryjeńskiej oraz dwa niedźwiedzie: białego – znanego turystom z Krupówek i brunatnego, który jest prawdziwym postrachem górskich wycieczek. I właśnie lekki charakter i niewielka forma według jury sprawiają, że Zakopiny mogą stać się pamiątką idealną, noszoną przez osoby w każdym wieku jako ozdoba, czy swoista odznaka za sprawności zdobyte w górach. Trzecią nagrodę zdobyła Joanna Makowska-Surowiec z Sosnowca. Jurorzy docenili przedstawioną przez autorkę pracę „Grań Giewontu”, uznając ją za zaskakujące i nowe podejście do tematu pamiątki – w jej praktycznym i symbolicznym wymiarze. Projekt zasłony z bawełny i lnu, której dolna krawędź jest wycięta na kształt tytułowej grani, odwołuje się do tego, z czym każdy turysta ma do czynienia i czego pragnie wyjeżdżając do Zakopanego – widoku z okna na góry.

Laureaci pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca otrzymali nagrody pieniężne w wysokości – odpowiednio – 10 tysięcy złotych, 5 tysięcy złotych i 3 tysięcy złotych. Łączna pula nagród w konkursie wyniosła ponad 20 tysięcy złotych. Jurorzy przyznali także trzy wyróżnienia ex aequo, po 1350 złotych każde. Dyplomy wręczono: Paulinie Nowak, autorce projektu „Fałatek”, nawiązującego do towarzyszącej wielu turystom potrzeby zabrania kawałka gór ze sobą do domu, Oliwii Mosoń i jej projektowi „Memory”, wykorzystującemu znaną wszystkim formę gry memory i połączenie jej z góralską gwarą oraz wysmakowaną, nowoczesną grafiką; Agacie Jarosławiec za wyjątkowy nośnik tatrzańskiej natury, kubek „Morskie Oko”, zainspirowany górskim krajobrazem Morskiego Oka oraz tradycją polskiej ceramiki, który otwiera przestrzeń do stworzenia serii kubków z tatrzańskimi jeziorami. Jurorzy konkursu uhonorowali trzy dodatkowe projekty i ich autorów, przyznając jednemu z nich specjalną nagrodę, a dwóm pozostałym specjalne podziękowania.

NAGRODY GŁÓWNE

I miejsce - nagroda w wysokości 10 000 zł

„Domy. Duchy”; autor: Łukasz Leśniak

To projekt manifest, który idealnie wpisuje się w ideę stojącą u źródła ogłoszenia przez  Muzeum Tatrzańskie konkursu na pamiątkę z Zakopanego, czyli krytycznego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość oraz poszanowania tradycji i kultury regionu. „Domy. Duchy” to zestaw świec dekoracyjnych inspirowanych niszczejącymi, zabytkowymi domami Zakopanego. Projekt jest sprzeciwem wobec niszczeniu zabytków w Zakopanem, a co za tym idzie pamięci o przeszłości miasta. „Domy. Duchy” niosą mocny, ale przede wszystkim jednoznaczny przekaz - niszczenie zabytków i zmienianie ich w nijakie budynki powoduje usuwanie z tkanki miejskiej elementu, który nadał mu charakter. Bardzo rzadko się zdarza, nawet w krytycznym projektowaniu, żeby się udało tak klarownie wydestylować ideę i zamknąć ją w obiekcie. Historia designu zna w zasadzie przede wszystkim przypadki kiedy to się nie udaje. Jesteśmy przekonani, że jest to projekt, który przejdzie do historii wzornictwa. „Domy. Duchy” wymuszają na odbiorcy refleksję, stawiając go przed wyborem – czy zostawi pamiątkę w formie estetycznej woskowej figury i będzie mógł długo wspominać wizytę w mieście czy ją spali i zapomni. Autor wyraża nadzieję, że figury pozostaną w takiej formie jak je zaprojektował, tak samo jak wyraża nadzieję, że w Zakopanem przetrwają zabytki i miasto zachowa swój charakter. Pod czym podpisują się zarówno jurorzy jak i organizator konkursu.

II miejsce - nagroda w wysokości 5 000 zł

ilustracjastrzałka

„Zakopiny”, autor: Anna Libera i Jan Strumiłło

Autorzy projektu sami określili je jako modny drobiazg. I właśnie modny charakter i niewielka forma sprawiają, że Zakopiny mogą stać się pamiątką idealną. Mogą być noszone przez osoby w każdym wieku jako ozdoba, czy swoista odznaka za sprawności zdobyte w górach. Przypięte do plecaka zabieranego na tatrzańską wędrówkę manifestować będą przywiązanie do tutejszej tradycji i kultury. Autorzy projektu stworzyli zestaw 8 przypinek przedstawiających tańce zbójnickie inspirowane twórczością Zofii Stryjeńskiej i dwa niedźwiedzie: biały – znany powszechnie z Krupówek i brunatny – postrach górskich wycieczek. Mimo trudnej techniki projekty świetnie oddają ruch i można w nich odnaleźć prawdziwie zakopiański klimat.

III miejsce - nagroda w wysokości 3 000 zł

ilustracjastrzałka

„Grań Giewontu”, autor: Joanna Makowska-Surowiec

To projekt podchodzący do tematu pamiątki w zupełnie nowy i zaskakujący sposób. Zasłony znajdziemy na wielu stoiskach w Zakopanem. Turyści chętnie sięgają po nie, jako po ładną rzecz  związaną z lokalną tradycją, którą chcą mieć w swoim domu. „Grań Giewontu” nadaje zwykłemu, używanemu przez każdego elementowi wystroju wnętrza, zupełnie nowy emocjonalny, pozafizyczny wymiar. „Grań Giewontu” to pamiątka zarówno praktyczna jak i symboliczna. Odwołuje się do tego, z czym każdy turysta ma do czynienia, czego pragnie wyjeżdżając do Zakopanego - widoku z okna na góry. „Grań Giewontu” jest widokiem z okna, który zostaje na zawsze. Jednocześnie wymaga od odbiorcy interakcji, uruchomienia wyobraźni. Grań Giewontu pojawia się i znika. Zasłona powieszona w oknie tworzy panoramę gór. Pamiątką staje się przestrzeń pusta, zasugerowana przez odciętą grań Giewontu. Zasłona, na którą czasami spojrzymy i przeniesiemy się do chwil spędzonych na Podhalu. Powietrzna grań to miejsce, gdzie pozostają wspomnienia. Elementy wykończeniowe wykorzystują podhalańską tradycję i symbolikę - gruba taśma jest nawiązaniem do pięknego, surowego wystroju chaty góralskiej. Ręcznie haftowane krzyżyki nawiązują do tradycji haftu na Podhalu. Tym samym Grań Podhala staje się wyjątkowym projektem łączącym tradycję z nowoczesnym projektowaniem.

Wyróżnienie - nagroda w wysokości 1 350 zł

ilustracjastrzałka

„Fałatek”, autor: Paulina Nowak

Fałatek słowo to oznacza w gwarze kęs, kawałek. I jest idealnym określeniem na zaproponowaną pamiątkę nawiązującą do potrzeby towarzyszącej wielu turystom zabrania kawałka gór ze sobą do domu. Zamiast kamyka ze szlaku – których zbieranie jest zabronione – możemy mieć „Fałatka”. Małą, wykonaną ręcznie kostkę smrekową z wyrzeźbionymi dłutem motywami zakopiańskiej architektury. To wieloznaczny a jednocześnie niezwykle prosty obiekt, który przez swoją prostotę wynosi się na emocjonalne wyżyny. Bezpośrednią inspiracją dla autorki projektu było podhalańskie budownictwo, a drewno używane do tworzenia fałatków pochodzić ma z odpadów lub recyclingu. Razem z nazwą tworzy projekt kompletny. „Fałatek” idealnie nadaje się także do kolekcjonowania. „Fałatek” pełni funkcję dekoracyjną, ale jest także przedmiotem miłym w dotyku, w którym niejako przekazywany jest dotyk rąk, które go wyrzeźbiły, przez co nabiera żywego i osobistego charakteru. Jesteśmy przekonani, że wzięcie „Fałatka” do ręki rzeczywiście przywołuje wspomnienia, a sama nazwa ma szansę zacząć być używana w regionie zamiast słowa pamiątka.

Wyróżnienie - nagroda w wysokości 1 350 zł

ilustracjastrzałka

„Memory”, autor: Oliwia Mosoń

Nagradzamy projekt za wykorzystanie znanej wszystkim formy gry „Memory” i połączenie jej z góralską gwarą oraz wysmakowaną, nowoczesną grafiką. Jako pamiątka jest propozycją dla osób w każdym wieku, a jesteśmy przekonani, że to jest ważna cecha pamiątki jako takiej. Zaproponowane „Memory” łączy funkcję nośnika wspomnień z funkcją edukacyjną i troską o zachowanie tożsamości regionu.

Wyróżnienie - nagroda w wysokości 1 350 zł

ilustracjastrzałka

„Morskie Oko”, autor: Agata Jarosławiec

Kubek jako pamiątka wydaje się banalny, a jednak autorka projektu w wyjątkowy sposób stworzyła z tego oczywistego przedmiotu nośnik tatrzańskiej natury. Inspiracją do stworzenia kubka stał się górski krajobraz Morskiego Oka oraz tradycja polskiej ceramiki. Forma wizualna kubka bezpośrednio wynika z uproszczonego kształtu jeziora zarysowanego na dnie. Dzięki wykorzystaniu form istniejących w naturze, powstał przedmiot o minimalistycznym nowoczesnym wyrazie, do stosowania na co dzień. Dodatkowym atutem tego projektu jest nawiązanie poprzez zastosowaną kolorystykę – biel i kobalt – do tradycji polskiej ceramiki. Projekt też otwiera przestrzeń do stworzenia serii kubków z tatrzańskimi jeziorami.

Specjalne podziękowania dla Natalii Szultki, najmłodszej uczestniczki konkursu

ilustracjastrzałka

Specjalne podziękowania dla Wacława Kuli za wyjątkowy pietyzm w przygotowaniu projektu konkursowego i niezwykłą formę jego przedstawienia

ilustracjastrzałka

Nagroda specjalna dla Jana Pfeifera za projekt Góralski Ornament za wyjątkowy pomysł na niematerialną pamiątkę

ilustracjastrzałka

Źródło: Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem

Dodatkowe informacje:

Organizowany przez Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem konkurs na zaprojektowanie pamiątki z Zakopanego skierowano do projektantów, rzemieślników, artystów i miłośników Podhala oraz tatrzańskiej symboliki. Ideą konkursu było wyłonienie oficjalnej, oryginalnej i dobrze zaprojektowanej pamiątki z Zakopanego. Takiej która nawiąże do podhalańskiej tradycji, kultury, a także przyrody. Zgłoszenia konkursowe oceniało jury w składzie: Jarosław Hulbój, Paweł Jasiewicz, Anna Kozak, Tomek Rygalik, Marcin Rząsa i Anna Wende-Surmiak, Bogna Świątkowska. Organizatorem konkursu jest obchodzące w tym roku 130-lecie istnienia Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem.
Organizator: Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
Konkurs dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu EtnoPolska 2019
Patroni medialni: TVP3 Kraków, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Tygodnik Podhalański, Print Control, WhiteMAD, WATRA Podhalański Serwis Informacyjny, Infogram.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

6 nagród European Newspaper Award dla Polska Press
Okładki dzienników Polska Press autorstwa Tomasza Bocheńskiego, jako jedyne z Polski, nagrodzone w 21. edycji prestiżowego konkursu projektowania prasowego European Newspaper Award.
Laureaci Konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2019
Podczas Gali Finałowej 9 Edycji Konkursu Dyrektor Marketingu Roku nagrodzono najlepszych polskich marketerów. 28 listopada był finałem dwudniowego kongresu Executive Summit 2019. W tym roku panelom i prelekcją towarzyszyło hasło „HYBRID STRATEGY”.
Polomarket z nagrodą w konkursie Dyrektor Marketingu Roku 2019
Działania marketingowe prowadzone przez Grupę POLOmarket po raz kolejny zostały docenione przez grono niezależnych ekspertów. Największa polska sieć supermarketów zdobyła nagrodę „Dyrektor Marketingu Roku 2019”. Statuetkę odebrał Dyrektor Marketingu Krzysztof Szultka. Jest to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w branży marketingowej.
Zakończyła się 23. edycja Konkursu Niezależnej Kreacji Kreatura 2019, w której doceniony został projekt „Amica na Szlaku Smaku”. Znalazł się w gronie najciekawszych projektów spośród 156 nadesłanych propozycji. Wyboru dokonało jury założone z ekspertów w dziedzinie marketingu.
Nagrody w największym konkursie z branży Public Relations zostały rozdane! W tym roku  przyznano  20 Złotych, 34 Srebrne oraz 29 Brązowych Spinaczy w łącznie 31 kategoriach konkursowych podmiotom takim jak agencje PR, działy PR i komunikacji, firmy i instytucje, organy samorządowe i organizacje pozarządowe. 24/7Communication wraz ze swoimi klientami: McDonald’s, ING...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764