logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Konsekwencje: Trwa Łódź Design Festival

   15.10.2015, przeczytano 1285 razy
ilustracjastrzałka

Coraz szybciej zmieniający się świat jest nieustannym źródłem inspiracji i wyzwań dla projektantów. Konsekwencje zmian technologicznych, społecznych czy kulturowych znajdują swoje odzwierciedlenie w codziennie tworzonych obiektach. Podczas tegorocznej edycji Łódź Design Festival, która odbędzie się w dniach 8–18 października, będzie można obejrzeć projekty opowiadające o tym procesie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/konsekwencje%3A-trwa-lodz-design-festival,26272,artykul.html

W ramach ŁDF 2015, po raz pierwszy w Polsce, pokazany zostanie projekt “Hidden Heroes. The Genius of Everyday Things” przygotowany przez Vitra Design Museum. To prezentacja ponadczasowych przedmiotów, które często w niezauważalny sposób zmieniają nasze życie. Oparte na idei prostoty i pomysłowości zaspokajają codzienne potrzeby, towarzysząc nam w niezmienionej od dziesiątek lat postaci. Ze względu na ich stałość, efektywne wykorzystanie materiałów oraz użyteczność, są doskonałymi przykładami trwałości, funkcjonalności oraz estetyki. Na wystawie zaprezentowanych zostanie 36 klasyków, którym towarzyszyć będzie opis historii powstania i analiza ich znaczenia dla współczesnego świata.

Specjalnie na tegoroczną edycję festiwalu organizatorzy przygotowali wystawę „Konsekwencje” – kolekcję wyselekcjonowanych obiektów zaprojektowanych jako odpowiedź na istotne problemy, z którymi mierzą się współczesne społeczeństwa. Na wystawie prześledzić będzie można nie tylko proces powstawania prezentowanych obiektów, ale przeanalizować największe zagrożenia i wyzwania stojące przed tworzącymi je projektantami. Obserwując efekt ich pracy, każdy będzie mógł ocenić, w jakim stopniu udało im się odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników.

Inicjatywa „Uwolnić projekt” to refleksja nad nowym modelem produkcji i dystrybucji dóbr materialnych, opartym na licencji Creative Commons oraz relacjach użytkownika z lokalnym rzemieślnikiem-wytwórcą. Prezentowane podejście do przedmiotu i produkcji jest próbą zgłębienia „ludowości” i „tradycji” w sposób, który wykracza poza powielanie folkowych ornamentów. „Uwolnić projekt” to refleksja nad naszym stosunkiem do przedmiotów, sposobu ich wytwarzania i użytkowania.

W programie festiwalu zaplanowano wiele wydarzeń towarzyszących, między innymi projekty poświęcone Łodzi, których celem jest zaproponowanie rozwiązań poprawiających jakość życia mieszkańców miasta. Projekt „Reprogramming the City” jest poszukiwaniem ukrytego potencjału miasta, badaniem istniejącej, lecz niewykorzystywanej infrastruktury oraz próbą tworzenia prototypów rozwiązań pozwalających na nowo wykorzystać możliwości metropolii w odmiennym od założonego pierwotnie celu. Projekt, który realizowany był już w wybranych miastach USA i Europy, tym razem zawita do Łodzi! W ramach ŁDF 2015 odbędą się warsztaty i badania, a efekty późniejszej, całorocznej pracy autora projektu (Scotta Burnhama) oraz zaproszonych projektantów zaprezentowane zostaną podczas kolejnej edycji festiwalu. Z kolei, podczas kilkudniowych warsztatów „Mapping the City” dwójka prowadzących wraz z grupą uczestników analizować będzie lokalną identyfikację graficzną, jej wpływ zarówno na Łódź, jak i jej mieszkańców. Produktem finalnym warsztatów będzie publikacja on-line oraz papierowy magazyn – prezentujące wyniki pracy grupy projektowej.

Konsekwentnie, od pierwszych edycji festiwalu, realizowany jest konkurs make me!. Wyróżnione i prezentowane na wystawie pokonkursowej obiekty to nie tylko prezentacja prac najlepszych młodych twórców, ale także szansa na zapoznanie się już teraz z tematami, wokół których w nadchodzących latach koncentrować się może zainteresowanie designerów.

Stały punkt programu festiwalu to must have – wystawa i plebiscyt, które utrwaliły się już jako rozpoznawalny znak jakości. Wyłaniane są w nim, a potem upowszechniane, najlepsze polskie projekty wdrożone do produkcji. Plebiscyt powstał, aby pokazywać i promować rodzime wzornictwo oraz biznes.

Tradycyjnie spora część programu przygotowana jest z myślą o  najmłodszych uczestnikach, m.in. Edukreacja, cykl wydarzeń, który z roku na rok odnosi coraz większy sukces. Organizatorzy dbają  o komfort nie tylko dorosłych, ale i dzieci, dzięki czemu Łódź Design Festival stanowi ciekawą propozycję dla wszystkich odbiorców. W Paradyżowej Krainie dzieci będą mogły rozwijać swoje talenty, uczestnicząc w warsztatach, twórczo czas spędzą również w Bawialni i planując wycieczkę po Łodzi ze specjalnie opracowaną nieMAPĄ. Dodatkowo czekać na nich będą spacery po wystawach czy gry planszowe, a więc dla każdego z małych gości znajdzie się coś interesującego.

Festiwal swoim zasięgiem obejmuje kilkanaście punktów na mapie miasta. Wiele wydarzeń odbywać się będzie w intrygujących, charakterystycznych dla Łodzi poprzemysłowych przestrzeniach, takich jak Księży Młyn czy OffPiotrkowska. Podobnie jak w ubiegłym roku, dla odwiedzających zagospodarowano dwie główne lokalizacje – Art_Inkubator przy ul. Tymienieckiego 3 oraz dawną tkalnię Marcusa Silbersteina przy ul. Piotrkowskiej 250. Ich aranżację przygotowali Kasia Lewoc (2x3 studio kreatywne) i Paweł Lewoc (PAWILON architekci) we współpracy z partnerami: firmą Willson and Brown oraz Florabo. To dzięki nim centra festiwalowe zapełnią się życiodajną roślinnością, wprowadzając przy tym świeże spojrzenie na zabytkową przestrzeń i uprzyjemniając czas zwiedzającym.

Źródło: STGU

lodzdesign.com

Dodatkowe informacje:

Organizacja Łódź Design Festival 2015 możliwa jest dzięki współpracy z Urzędem Miasta Łodzi oraz wieloletnim mecenasem – Ceramiką Paradyż.

Identyfikacja wizualna Festiwalu: Progressivo Studio

8-18 października 2015, Łódź
CENTRUM FESTIWALOWE 1 – Art_Inkubator / ul. Tymienieckiego 3
CENTRUM FESTIWALOWE 2 – ul. Piotrkowska 250

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowa seria profesjonalnych monitorów Sony Bravia
Firma Sony ogłosiła dziś, że rodzina monitorów profesjonalnych BRAVIA powiększa się o zupełnie nowy, flagowy 98-calowy monitor z serii FW-BZ53L, wyposażony w powłokę Deep-Black Non-Glare Poszerzeniu ulega tez oferta podstawowych monitorów serii BZ30L do której dla klientów w Europie dołącza monitor w wersji 98-calowej., Niedawno ogłoszone...
Samsung Electronics liderem rynku digital signage 15. rok z rzędu
Centrum badań rynku Omdia ogłosiło, że Samsung Electronics 15 rok z rzędu został uznany za producenta numer jeden w zakresie produktów wyświetlania profesjonalnego [1] . Według firmy badawczej w minionym roku Samsung nie tylko był liderem globalnego sektora signage z 33 proc. udziałem, ale także sprzedał ponad 2 mln urządzeń – to rekordowa liczba dla...
Kampania Pepsi: Thirsty for more
Marka Pepsi wystartowała z kampanią marketingową pod hasłem „Thirsty for more”. W ramach działań zaplanowano szereg wyjątkowych i niestandardowych aktywności mających na celu zachęcenie konsumentów do odkrycia nowej ery świata Pepsi. Aktywacja jest efektem globalnej transformacji marki, która przeszła największy rebranding od ponad 14 lat.
Xiaomi rozpoczęło współpracę z gwiazdami polskiej siatkówki
Aleksander Śliwka, Kamil Semeniuk i Marcin Janusz rozpoczęli współpracę z Xiaomi. Od dziś na swoich kanałach społecznościowych będą dzielić się fragmentami ze swojego życia, treningów, a w szczególności z najważniejszych spotkań meczowych w tym roku. Nowi przyjaciele marki będą relacjonować legendarne momenty zdjęciami przy użyciu telefonów...
Lincoln Electric powierza Kinesso obsługę w digitalu
Lincoln Electric, specjalizujący się w zakresie projektowania, rozwoju i wytwarzania produktów do spawania, cięcia, lutowania i zautomatyzowanych rozwiązań dla przemysłu, wybrał w przetargu na obsługę digital ofertę agencji KINESSO (IPG Mediabrands).
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764