logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Konsument 4.0 a opakowanie kosmetyków

  PR 10.10.2019, przeczytano 883 razy
ilustracjastrzałka

Kosmetyki w opakowaniach plastikowych ma w domu prawie każdy z nas. Czy jesteśmy gotowi na zmianę nawyków zakupowych i partycypowanie w kosztach wielkiej, prośrodowiskowej zmiany, której jako konsumenci jesteśmy ważną częścią? Sprawdził to Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego podczas prac nad Raportem „Strategia Plastikowa i Kosmetyki. Nowa era opakowań”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/konsument-4.0-a-opakowanie-kosmetykow,384291,artykul.html

Pasta do zębów w czym innym niż plastikowa tubka? Albo mały krem do rąk w ciężkim, szklanym opakowaniu? Choć – jako konsumenci – staramy się myśleć o sobie dobrze i na wielu płaszczyznach odnaleźć się w trendzie „eko”, wciąż wielu z nas z trudem to sobie wyobraża. A wyobrazić sobie trzeba, bo do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych, wprowadzane do obrotu na rynku unijnym, powinny nadawać się do ponownego użycia lub recyklingu, a ponad połowa wytwarzanych w Europie odpadów z tworzyw sztucznych ma być poddawana recyklingowi. Dlaczego?

Tak ambitne cele narzuciła nam Komisja Europejska w tzw. Strategii Plastikowej. Dla Polski, która wg opublikowanego we wrześniu br. raportu Ecopreneur.eu jest na 22. miejscu pod względem poziomu recyklingu wszystkich odpadów opakowaniowych, to wielkie wyzwanie. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, jako pierwszy związek branżowy nad Wisłą, podjął temat Strategii Plastikowej i spytał Polaków, na jakie zmiany w opakowaniach kosmetyków są gotowi.

Kosmetyk w bardziej ekologicznym opakowaniu? Polacy na tak!

Wnioski z badania przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie ponad 2500 konsumentów są optymistyczne. Choć przyznać trzeba, że w XXI wieku klienci nie chcą iść na kompromisy. Kosmetyk 4.0, czyli produkt przygotowany z myślą o konsumencie 4.0, ma spełniać wszystkie dotychczasowe wymagania, być bliski pod względem składu, działania, przekonań i upodobań oraz bezpieczny zarówno dla człowieka, jak i natury. Na wysokim miejscu w kategorii ważności pojawia się jednak aspekt ekologiczności opakowania. Jak odpowiadali ankietowani?

  • Pytani o kryteria, którymi kierują się przy zakupie kosmetyków, jako bardzo ważne respondenci wskazywali w pierwszej kolejności skuteczność działania i odpowiedni dobór produktów oraz skład. Ale tuż za nimi drugą najważniejszą grupę cech utworzyły ekologiczne aspekty kosmetyku i jego przyjazność dla środowiska. Co zaskakujące, znalazły się one w tym zestawieniu przed ceną!
  • Wśród najważniejszych cech opakowań produktów respondenci konsekwentnie wskazali najpierw na informacje o właściwościach i składzie kosmetyku. Kolejną grupę najliczniejszych odpowiedzi stanowiły te wskazujące na przyjazność środowisku: ekologiczność, biodegradowalność i możliwość ponownego użytku opakowania. Bardzo wysoko uplasowało się też bezpieczeństwo opakowanego kosmetyku.
  • Potwierdzenie tych deklaracji znajdujemy też w odpowiedziach na pytanie Czy kupując kosmetyki zwracasz uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska?. Zaledwie 2% respondentów zadeklarowało, że nie robi tego nigdy, a 6% przyznało, że czyni to rzadko.
  • Polacy zostali również zapytani, jak powinna rozkładać się odpowiedzialność za to, co dzieje się z opakowaniami plastikowymi wprowadzanymi do obiegu i co realnie można robić już dziś. Wśród grup, które powinny w największym stopniu uczestniczyć w tym procesie, najczęściej wskazywano na producentów opakowań i towarów, samych konsumentów i przedstawicieli administracji rządowej.
  • Na uwagę zasługuje fakt, że Polacy deklarują gotowość w partycypowaniu w kosztach zarządzania plastikiem. 43% ankietowanych wskazało, że wyższe opłaty i kary powinny płacić osoby niesegregujące śmieci, a 44% osób zgadza się ze stwierdzeniem, że na system recyklingu powinni łożyć także ci, którzy kupują i używają produktów w opakowaniach plastikowych.
  • Polacy – podobnie jak Europejczycy – zgadzają się też z najważniejszymi kierunkami działań, wskazanymi w Strategii Plastikowej. W ankiecie zadano pytanie analogiczne do jednego pytania zawartego w badaniu przeprowadzanym w 2017 roku przez Eurobarometer. Polscy respondenci widzą zarówno konieczność wdrożenia odpowiednich regulacji na szczeblu rządowym i samorządowym, jak i nowego sposobu myślenia o opakowaniach przez producentów. Nie uchylają się jednak od swoich zadań – chcą poszerzać wiedzę nt. recyklingu i zgadzają się, że produkty w opakowaniach trudnych do recyklingu powinny kosztować więcej  (blisko 50% ankietowanych!).

Co jednak kluczowe, polscy konsumenci przejawiają zdroworozsądkowe, realistyczne podejście do opakowań plastikowych, będące w kontrze do populistycznych haseł propagujących całkowite zerwanie z tym tworzywem. Prawie 75% respondentów zgodziło się z twierdzeniem, że plastiku nie da się całkiem wycofać, a należy go przetwarzać i ponownie wykorzystywać. Ponad połowa uważa, że plastik nie byłby dużym problemem, gdyby istniał w Polsce sprawny system segregacji śmieci i recyklingu. Tylko co piąty ankietowany zupełnie zakazałby stosowania plastiku. Jest to świetny punkt wyjścia do włączenia konsumenta w proces tworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Cieszy też fakt, że co dziesiąty respondent dostrzega zalety tworzyw sztucznych, zapewniających wygodę i higienę opakowanym w nie produktom.

- Plastiki, czyli tworzywa sztuczne, przez lata zyskiwały na popularności. Z uwagi na właściwości i relatywnie niską cenę, były i są masowo stosowane w wielu dziedzinach życia. Ostatnio najczęściej mówi się o nich w negatywnym kontekście, należy jednak pamiętać, że wpływ wyrobu z plastiku na środowisko jest konsekwencją długości okresu jego użytkowania. Może on trwać kilkadziesiąt lat (np. elementy używane w budownictwie) lub sekund (kubek plastikowy jednorazowego użytku). Ponowne użycie i recykling plastiku znacząco wydłuża czas jego użytkowania i zmniejsza wpływ na środowisko – przypomina dr. inż. Ewa Starzyk, Dyrektor ds. Naukowych i Legislacyjnych w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Jako konsumenci musimy pamiętać, że problem z perspektywy środowiska powstaje wtedy, gdy dany produkt czy opakowanie plastikowe staje się odpadem. Dotychczas mały nacisk kładło się na jego ponowne wykorzystanie – ale to będzie się zmieniać. I to zarówno po stronie przedstawicieli różnych branż – jak branża kosmetyczna, która podpisała we wrześniu Deklarację Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, czyli zobowiązanie sektora do dalszych działań m.in. na rzecz lepszego gospodarowania plastikiem, jak i po stronie konsumentów.

  • Pełen raport „Strategia Plastikowa i Kosmetyki. Nowa era opakowań”, przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego wraz z Deloitte Advisory do pobrania TUTAJ[PDF].

Źródło: Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

www.kosmetyczni.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

A ile osób w bloku zgodzi się segregować śmieci za sąsiada, który nie segreguje, żeby uniknąć podwyższonych kosztów wywozu śmieci?
To jest dopiero ciekawe zagadnienie.

avatar użytkownika
,

Przecież już wszyscy w tym uczestniczą pokrywając z własnych opłat koszty obsługi sortowni.  

,

Od września br samorządy mogą podnosić opłaty za śmieci niesegregowane do czterokrotności dotychczasowej opłaty. Nie ma większego znaczenia na co idą te pieniądze, ma znaczenie, że w ich ramach ktoś zabiera śmieci.

Jeśli w bloku 50 rodzin segreguje żeby płacić mniej, to czy będą segregować za jedną rodzinę, która tego nie robi, żeby uniknąć podwyżki?
  

avatar użytkownika
,

Myślisz że jeden niesegregujący sąsiad ma bezpośrednie przełożenie na podwyżki?  

,

No właśnie nie wiem i się zastanawiam, jak dziś zareaguje mpo, gdy w miejscu segregowanych śmieci znajdzie niesegregowane.

Kilka lat temu, za wywóz nadmiarowych ilości śmieci przysyłali extra fakturę.
  

avatar użytkownika
,

Są miasta w których straż miejsca wlepia w takich wypadkach mandat.  

,

No widzisz.
I teraz: 49 rodzin segreguje, żeby nie płacić poczwórnej opłaty. A jedna rodzina nie segreguje, bo ma w dupie.

W przypadku umowy zbiorowej nie można wystawić mandatu na tę jedną rodzinę - albo pozostali posegregują za nich, albo wszyscy zapłacą poczwórnie.
  

avatar użytkownika
,

Mandat wlepia się niezależnie od rodzaju umowy - ta może utrudnić, ale nie uniemożliwia zidentyfikowania źródła niesegregowanych śmieci. W rzeczywistości zawierają one często "dowody" wskazujące bezpośrednio na ich właściciela. W ten sposób całkiem skutecznie ściga się właścicieli śmieci wyrzucanych na dziko do lasów.  

,

Mandat można wlepić tylko wtedy, gdy umowa jest indywidualna.
Wspólnoty mają umowy zbiorowe.

Segregowanie nie jest obowiązkowe. Segregowanie jest wyłącznie uprawnieniem do niższej opłaty jednostkowej.
  

avatar użytkownika
,

Obowiązek segregowania odpadów wynika z rozporządzeń władz samorządowych, a nie z umowy ze wspólnotą mieszkańców.  

,

Nie ma obowiązku segregowania.
Ale segregowanie jest warunkiem koniecznym do utrzymania niższej opłaty.
  

avatar użytkownika
,

Tak sądzisz, czy wiesz?  

,

To wie każdy, kto wyrzuca śmieci.
Dlatego niektórzy segregują bo chcą płacić mniej, inni wyrzucają do lasu bo nie chcą płacić wcale, a jeszcze inni nie segregują, bo wiedzą, że to wspólnota/spółdzielnia zapłaci za nich więcej.
  

avatar użytkownika
,

Jest jeszcze trzecia możliwość: sądzisz, że wiesz...  

,

Nie no, oczywiście.
Przecież nie od dziś wiadomo, że ludzie nie czytają umów.
  

avatar użytkownika
,

Niektórzy nie czytają też zarządzeń władz samorządowych.  

,

Akurat wczoraj czytałem obszerny artykuł o segregowaniu śmieci w Polsce.
Specjalista tłumaczy w nim, dlatego to co się dzieje w PL jest głupie a nawet szkodliwe.

Poszukaj w sieci.
  

avatar użytkownika
,

I znowu zmiana tematu.  

,

To jest ciągle ten sam temat. Śmieci.
Tym razem w ujęciu specjalisty, który tłumaczy, czemu posegregowane śmieci trzeba przy odbiorze znów pomieszać i dlaczego Polacy płacą więcej choć nie powinni.
  

avatar użytkownika
,

Dyskutowaliśmy o tym czy obowiązek segregacji dotyczy wszystkich na mocy zarządzeń władz samorządowych, czy tylko wybranych - na mocy umów dot. wywozu śmieci. To czy system segregacji jest sensowny czy nie, nie ma z tą dyskusją nic wspólnego.  

,

Nie ma obowiązku segregacji!
Jest prawo zezwalające na zróżnicowanie opłat za odbiór śmieci, zależnie od tego czy są posegregowane czy nie.
  

Najnowsze w tym dziale

Voice Contact Center współpracuje z Allegro w obszarze Customer Experience
Spółka z Grupy OEX wspiera od października 2019 roku najbardziej popularną platformę zakupową  w realizacji strategii excellent customer experience. Odpowiada między innymi za wsparcie procesów biznesowych w obszarze obsługi klienta, kampanii komercyjnych i marketingowych oraz za budowanie katalogu produktów na platformie.
Karolina Studzińska w 19 Południku
Z początkiem czerwca br. do zespołu 19 Południka dołączyła Karolina Studzińska, obejmując stanowisko Project Managera. Jest odpowiedzialna za kompleksowe zarządzanie projektami obsługiwanych przez agencję klientów.
Serviceplan Health autorem kolejnej kampanii dla marki Biotebal
Serviceplan Health (Group One) - warszawski oddział międzynarodowej grupy specjalizującej się w komunikacji marketingowej w kategorii zdrowia, realizuje kolejny projekt  dla  marki Biotebal z portfolio Polpharma S.A. Za koncepcję kreatywną i nadzór nad realizacją kampanii, pod kierunkiem zespołu Serviceplan Health, po raz trzeci z rzędu odpowiada agencja kreatywna...
24/7Communication wzmacnia kompetencje w sektorze Healthcare
W czerwcu do zespołu agencji 24/7Communication dołączyła Barbara Wyszyńska, która objęła stanowisko Senior Account Managera w zespole dedykowanym pracy z klientami z obszaru Healthcare i Lidera Praktyki Healthcare. Nowa menadżer będzie odpowiedzialna za strategiczne doradztwo i zarządzanie projektami komunikacji korporacyjnej dla Klientów agencji.
Forbet dalej gra z Hutnikiem Warszawa
Hutnik Warszawa porozumiał się w sprawie dalszej współpracy z forBET, jedną z największych firm bukmacherskich w kraju. Umowa zostanie przedłużona na sezon 2020/2021.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764