logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

INFOGRAFIKA: Koronawirus a wzorce wyszukiwań i budżety reklamowe w Google Ads

  PR 17.04.2020, przeczytano 542 razy
ilustracjastrzałka

Cięcia budżetów reklamowych stały się faktem. Z przeprowadzonej przez Senuto analizy na próbie 109 374 domen wynika, że wydatki w Google Ads spadły o około 15%. Kategoria elektronika, która na samym początku kwarantanny traciła widoczność w Google - około 6% (stan z początku kwarantanny),  już dwa tygodnie później odnotowała 15% wzrostu w porównaniu do czasu sprzed epidemii. Jak sytuacja przedstawia się obecnie, po ponad miesiącu kwarantanny?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/koronawirus-a-wzorce-wyszukiwan-i-budzety-reklamowe-w-google-ads,386631,artykul.html

Pytanie o skalę załamania rynku, w tym działań search, zadaje sobie w branży marketingu cyfrowego chyba każdy. Senuto, poszukując odpowiedzi, sięgnęło do tego, w co wierzy najbardziej, czyli do danych. Dane pochodzą z  monitoringu Senuto Google Ads (248 570 fraz e-commerce) oraz z Google Search Console, do których aplikacja Senuto otrzymała dostęp dzięki integracji.

Jak koronawirus zmienił wzorce wyszukiwań – organic search?

Zmiana, którą obecnie możemy zaobserwować w organicznych wynikach wyszukiwania jest inna niż wszystkie te, z którymi mieliśmy do czynienia przed koronawirusem. Nie polega ona bowiem na nagłych zmianach pozycji, wynikających z aktualizacji algorytmu. Tym razem zmiana nie zachodzi po stronie Google, ale po stronie użytkownika i dotyczy zmian wolumenu wyszukiwania poszczególnych słów kluczowych.

Doskonale można to zaobserwować, analizując odsłony (views) stron internetowych w GSC. Wykres przedstawia sumaryczne zestawienie danych, które widzimy na kontach klientów Senuto, z nałożonym trendem (dane z Google Trends) słowa koronawirus dla Polski. Dane dotyczące odsłon podzielono na domeny e-commerce'owe i pozostałe.

Z danych odczytać można jedynie trendy, a więc wartości bezwzględne, które nie mają sensu analitycznego. Zdecydowanie widać jednak, że e-commerce w ujęciu ogólnym oparł się kryzysowi, a nawet notuje lekkie (w granicach 5-7%) wzrosty w stosunku do poziomu sprzed pojawienia się pierwszych przypadków koronawirusa w Polsce (okolice 17 lutego).

Jakie biznesu odnotowały mocny i negatywny wpływ, a jakie zyskały?

Dane z 24-26 marca pokazały, że na pewno wielkim przegranym jest turystyka (spadek 46%) czy branże powiązane z kategorią eventy (spadek 31%). Paradoksalnie na koronawirusie bardzo ucierpiał segment zdrowie: lokalne kliniki ortopedyczne, stomatologiczne, dermatologiczne itp.

Ucierpiały również wszystkie biznesy lokalne, takie jak kosmetyczka, fryzjer, kluby fitness czy dentysta.

Natomiast biznesem, który po pierwszym szoku zaczęły wychodzić na prostą jest moda, gdzie widać niewielki trend zwyżkowy. Ponieważ Polacy spędzają teraz czas w domach, wzrost odnotowały serwisy (w tym e-commerce) z obszaru hobby (13%) oraz zwierzęta domowe (56%).

Oczywiście beneficjentem jest grupa firm dystrybuujących środki ochrony osobistej i dezynfekcji, gdzie wzrosty sięgają 150-200%. Jest to również dobry czas dla elektroniki (30%), a także dom i ogród (49%).

Jak sytuacja wygląda obecnie (dane z 16.04.2020)?

Dane z 16 kwietnia pokazują, że w pierwszej połowie miesiąca dodatkowym zaburzeniem i przyczyną zmian w wynikach wyszukiwania były święta. Widać to na przykładzie kategorii hobby, która z tendencji mocno rosnącej (wzrost 13%) złapała spadki (8%). Można przypuszczać, że w tym czasie przerzuciliśmy swoje zainteresowanie na sprawy okołoświąteczne. Turystyka jednak niezmiennie kontynuuje swój rajd w dół (spadek 51%). Najprawdopodobniej coraz mniej ludzi ma nadzieję, na to, że wakacje będą jakkolwiek normalne. Dodatkowo nakłada się trend świąteczny. Co ciekawe, tak jak przypuszczano, kategoria moda się odbija. Inną kwestią jest, czy ten wzrost zainteresowania przekłada się na realne zakupy.

Pełna analiza zmian wyszukiwań i budżetów reklamowych dostępna jest TUTAJ. Dane te będą aktualizowane co 2 tygodnie. Materiał powstał w ramach “Tarczy Antykryzysowej Senuto”.

Źródło: Senuto

www.senuto.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kuchnia i gotowanie z przedświątecznym wzrostem popularności
Tegoroczne Święta Wielkanocne po raz kolejny upłynęły pod znakiem pandemii. Sprawdziliśmy, w jaki sposób użytkownicy korzystali w tym czasie z mediów i jakie treści były dla nich w tym okresie najbardziej interesujące. Okazało się, że Polacy tradycyjnie już poszukiwali w internecie inspiracji kulinarnych. Serwisy skategoryzowane w badaniu Mediapanel jako...
Łączą twórców treści wideo na żywo ze znanymi markami
Twórcy InSTREAMLY, platformy do łączenia streamerów z firmami, pozyskali finansowanie w wysokości 4,8 mln zł. To pozwoli na przeprowadzenie ekspansji na kolejne zagraniczne rynki. W warszawski startup zdecydowały się zainwestować fundusze Supernode Global, Colopl Next oraz PKO VC.
Największa aktualizacja Google Earth od lat
Przez ostatnie 15 lat korzystaliście z Google Earth, aby znaleźć inspirujące zdjęcia pochodzące z licznych punktów widokowych. Mogliście na przykład zerknąć na Mount Everest albo przelecieć tuż nad swoim rodzinnym miastem. Od czasu uruchomienia Google Earth skupiliśmy się na stworzeniu trójwymiarowej repliki, która odzwierciedla naszą planetę w...
Od 15 kwietnia br. dwa lifestylowe kanały z portfolio CANAL+ funkcjonować będą pod nowymi nazwami. W ofercie CANAL+ DOMO i CANAL+ KUCHNIA widzowie znajdą zarówno znane już tytuły, jak i wiele nowości o różnorodnej tematyce.
Na stanowisko Prezesa Zarządu Polska Press został powołany Marcin Dec, ceniony menadżer, związany z branżą mediowo-reklamową od ponad 20 lat. Decyzja Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia umożliwi przyspieszenie procesu integracji Polska Press w ramach Grupy ORLEN. Marcin Dec będzie pełnił funkcję Prezesa do czasu ukształtowania się składu Zarządu Polska Press.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764