logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Krakowski bar wykorzystał cudze zdjęcia i kpi z ich autorki

   07.02.2018, przeczytano 1387 razy
ilustracjastrzałka

Krakowski Bar na Klinach wykorzystał bezprawnie na swoim profilu na Facebooku zdjęcia dań wykonane przez Agatę Kubicę - blogerkę kulinarną znaną jako "Kobieta Wszechjedząca". Kubica zamieściła informację, że fotografia została skradziona z jej bloga, po czym została wyśmiana przez krakowski lokal.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/krakowski-bar-wykorzystal-cudze-zdjecia-i-kpi-z-ich-autorki,35362,artykul.html

"Bar na Klinach, wiecie, że jak nie potraficie zrobić zdjęć, to możecie je sobie kupić ze stocka albo poprosić kogoś, żeby je Wam zrobił i mu za to zapłacić? Kolejny mistrz reklamy i kradzionych zdjęć." - napisała blogerka we wpisie na Facebooku, zamieszczając screena wpisu Baru na Klinach zwierającego kradzione zdjęcie.

W odpowiedzi bar wyjaśnił, że "nie jest firmą fotograficzną" a jego pracownicy nie mają czasu na prowadzenie bloga i robienie zdjęć przyznając, że zdarza im się "używając przepisu załączyć zdjęcia".

Bar nie dostrzega problemu w takim wykorzystaniu czyjejś pracy, przeciwnie - z zamieszczonego na Facebooku wpisu wynika,że autorka zdjęć powinna być zadowolona z bezprawnego wykorzystania jej prac: „My jesteśmy dumni, jeżeli ktoś wykorzysta nasz przepis, bo po dobrym posiłku człowiek lepiej się czuje. Jeżeli wartości intelektualne są dla pani tak cenne, to proponuję album z własnymi przepisami w formie zeszytu, a nie bloga” – napisał Bar na Klinach, kpiąc sobie z zastrzeżeń blogerki: „Najbardziej, jak potrafimy, przepraszamy, że aż tak źle się pani poczuła za użycie przepisu przez naszych kucharzy i życzymy tylko takich problemów w życiu”. 

Na uwagę Kubicy, że to co bar nazywa "wartościami intelektualnymi" chronione jest prawem autorskim, lokal odpowiedział próbą bagatelizowania kradzieży: „Proszę nas podać do sądu za to przestępstwo, albo skazać zaocznie na śmierć. Śmieszą nas ludzie, którzy chcą tworzyć kuchnię, a zajmują się prawem. Musi pani być bardzo nieszczęśliwym człowiekiem.”

"Z cyklu: jak "przeprosić" za naruszenie praw autorskich i przy okazji obrazić. Sama się prosiłam, bo mogłam pisać do zeszytu i nie bawić się w fotografa." - skomentowała postawę lokalu blogerka. "Wspomniane zdjęcia zostały usunięte. Bar się nie kontaktuje, nie dojrzał do prawdziwych przeprosin. Tu już przestało iść o samo zdjęcie tylko o postrzeganie prawa. (...) Bar nie odpowiada na wiadomość prywatną, zablokował mnie na swoim fb i opublikował bardzo słabe "przeprosiny". Cóż. Zostaje Poczta Polska.".

Źródło: Facebook

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Podepnę się pod artykuł z pytaniem - mamy do zrobienia reklamę aquaparku, klient podesłał zdjęcia - na zdjęciach widoczne są twarze ludzi korzystających z basenów - dorosłych i dzieci. Część twarzy jest doskonale widoczna, osoby na foto mogą się zidentyfikować. Można użyć zdjęć czy potrzebna jest zgoda każdej osoby na zdjęciach?

avatar użytkownika
,

Prawo autorskie nie czyni kryterium z kwestii "rozpoznawalności", ale z rangi jaką wizerunek pełni na takim zdjęciu. Jeżeli wizerunek takiej osoby stanowi jedynie szczegół - przypadkowy element tła, którego usunięcie nie zmieniłoby charakteru całego zdjęcia - to jego rozpowszechnianie jest zgodne z prawem autorskim. Oczywiście w praktyce mamy całe kontinuum przypadków, z których każdy może być różnie oceniany przez sąd, rzeczoznawcę itd. Zasada sprawdzenia czy usunięcie postaci nie przyniosłoby widocznej ujmy zdjęciu, jego kompozycji czy treści, wydaje się dość dobra i racjonalna, ale jest to kryterium nieostre, o charakterze ocennym. Czyli zawsze pozostaje element ryzyka, że sąd czy biegły ocenią sprawę inaczej...  

avatar użytkownika
,

Dzięki.  

Najnowsze w tym dziale

Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
Salomon i adQuery podsumowują kampanię
Salomon, producent obuwia sportowego, oraz adQuery – platforma technologiczna zajmującą się marketingiem internetowym - zakończyły kolejny wspólny projekt sukcesem.
Mural od Audika kontra zagrożenie hałasem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, przypadającego na 25 kwietnia, marka Audika zrealizowała innowacyjny mural z miernikiem hałasu. Kreacja, znajdująca się w centralnej części Warszawy, ma za zadanie zwrócić uwagę na negatywne skutki hałasu dla zdrowia i samopoczucia. To pierwsza tego typu realizacja w przestrzeni miejskiej w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764