logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Królowie polskiego Twittera - politycy i dziennikarze

  PR 07.02.2013, przeczytano 1056 razy

Większość polityków prowadzi konta nieprofesjonalnie i kopiuje treści z innych mediów, natomiast dziennikarze pozyskują newsy na potrzeby codziennej pracy zawodowej – pokazują badania portalu Twitter przeprowadzone przez studentkę kulturoznawstwa w SWPS.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/krolowie-polskiego-twittera---politycy-i-dziennikarze,17901,artykul.html

Twitter jest trzecim najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce. Lidia Rudzińska, studentka kulturoznawstwa w SWPS, postanowiła zbadać polską przestrzeń tego mikrobloga. Przeanalizowała profile najbardziej aktywnych i najpopularniejszych użytkowników Twittera. Spośród nich zbadała 15 najlepszych.

Badania pokazują, że najbardziej aktywną grupą na polskim Twitterze są politycy i dziennikarze. – To zadziwiające wyniki, ponieważ tam gdzie serwis jest najpopularniejszy, czyli w Nowym Jorku, San Francisco i Tokio, najchętniej obserwowani są celebryci, np. muzycy i aktorzy – mówi Lidia Rudzińska, autorka badania. – W Polsce ten portal utożsamiany jest z narzędziem zawodowym i traktowany jako rodzaj branżowego komunikatora, dlatego najczęściej udzielają się tu politycy i dziennikarze – dodaje Rudzińska.

Te pionierskie badania mówią nam sporo o Polakach, np. dlaczego głównie politycy i dziennikarze używają tego medium, w dodatku w nienajlepszy sposób. Co z celebrytami, którzy powinni królować w tym miejscu? – komentuje prof. Wiesław Godzic, medioznawca SWPS. – Medioznawcy lubią mówić, że Facebookowe społeczności komunikują się w czasie przesuniętym, podczas gdy tweetujący mówią o tym, co zdarza się teraz, w tej chwili. Ci ostatni nie tworzą żadnej społeczności, ale każdy z nich wykrzykuje do nie-wiadomo-kogo, szczególnie wtedy, gdy ma obserwujących setki i tysiące – dodaje prof. Godzic.

Analiza profilów polityków dowodzi, że większość z nich prowadzi konta na Twitterze w sposób nieprofesjonalny i nieudolny, traktując to medium jak zwykłą bazę linków. Poprzez kopiowanie treści zamieszczonych w innych portalach skutecznie zniechęcają obserwatorów do śledzenia ich profili. Konta oparte wyłącznie na linkach akceptowane są jedynie w przypadku mediów tj. CNN, TVN24 czy Gazety Wyborczej. Od osób publicznych użytkownicy wymagają bardziej personalnych komunikatów. Badania pokazały, że niektórzy z nich prowadzą swoje profile na światowym poziomie, co przynosi im wymierne efekty, tj. większa liczba cytowani w mediach. W Polsce najbardziej aktywnymi politykami na Twitterze są Radosław Sikorski, Waldemar Pawlak i Janusz Palikot.

Drugą najbardziej aktywną grupą na polskim Twitterze są dziennikarze, którzy wykorzystują go jako kompendium wiedzy np. o nastrojach społecznych i profilach psychologicznych internautów. Najbardziej aktywnymi dziennikarzami są Łukasz Warzecha, Konrad Piasecki i Marek Magierowski.

Twitter wciąż pozostaje miejscem swobodnej wymiany zdań, w przeciwieństwie do Facebooka, gdzie publikowane przez polityków i dziennikarzy treści mają najczęściej charakter oficjalny – twierdzi Lidia Rudzińska. – Tweety osób publicznych bywają niecenzuralne, osobiste lub niezgodne z ich oficjalnymi, publikowanymi w mediach stanowiskami. Intymna atmosfera i wolność wypowiedzi panująca na mikroblogu jest jednak jedynie pozorem, publikujący są bowiem pod ciągłą obserwacją innych mediów – dodaje autorka badania.

Źródło: SWPS

www.swps.pl

Dodatkowe informacje:

Badanie polskiej wersji językowej portalu Twitter zostały przeprowadzone w okresie styczeń–czerwiec 2012 r. Wyniki zostały opublikowane w ramach pracy magisterskiej „Twitter jako nowe narzędzie komunikowania społecznego” pod opieką naukową prof. Wiesława Godzica na kierunku kulturoznawstwo w SWPS.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Facebook przegrywa w sądzie: nie może cenzurować, jak chce i kogo chce
Blokując konta i grupy Społecznej Inicjatywy Narkopolityki (SIN), Meta naruszyła dobra osobiste organizacji. Sąd wydał właśnie przełomowy wyrok w sprawie prowadzonej przez Fundację Panoptykon, potwierdzając tym samym, że platformy internetowe nie mogą blokować, jak chcą i kogo chcą. A osoby zablokowane mają prawo do sądu we własnym kraju.
Gremi Media jedynym polskim wydawcą 5. edycji Subscriptions Academy
Gremi Media bierze udział w pięciomiesięcznym prestiżowym programie Subscriptions Academy EMEA 2024, realizowanym przez FT Strategies, pod patronatem Googleʼa. Program ma na celu wspieranie zaawansowanych cyfrowo wydawców w przyspieszaniu wzrostu przychodów ze sprzedaży subskrypcji.
Telewizja Polska integruje działania marketingowe
Telewizja Polska rozszerza Biuro Reklamy o departament marketingu. Dotychczasowe działania marketingowe zostaną połączone w ramach jednego Biura Reklamy i Marketingu pod kierownictwem Marcina Gudowicza. Nowa inicjatywa organizacyjna, która obejmie zarówno działalność marketingową, sprzedażową, jak i reklamową, ma na celu stworzenie efektywnej i spójnej struktury, która...
Radosław Kotarski prowadzącym teleturnieju „Va Banque”
We wtorek, 2 kwietnia o godz. 18:10 TVP2 zaprasza widzów na pierwszy odcinek ,,Va Banque" w całkowicie nowej odsłonie, którego gospodarzem będzie Radosław Kotarski - znany popularyzator wiedzy, pisarz i dziennikarz.
Komunikat Spółki Telewizja Polska S.A. w likwidacji
W dniu 21 marca br. Telewizja Polska S.A. w likwidacji skierowała do prokuratury zawiadomienie w sprawie szeregu nieprawidłowości przy zawieraniu umów, w których zaciągane były wielomilionowe zobowiązania, co narazić mogło TVP na szkodę wielkich rozmiarów. To efekt trwających działań kontrolnych prowadzonych w Spółce.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764