logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kryzys męskości w polskiej reklamie - czyli o aftach, laktozie i... bałwanku

   11.07.2016, przeczytano 2645 razy
ilustracja
fot. Pixabay

W ostatnim czasie pojawiają się przekazy reklamowe, które zdają się być efektem panującego według psychologów kryzysu męskości. Delikatność, wrażliwość, a niekiedy wręcz nieporadność życiowa to, według twórców obraz współczesnego mężczyzny. Pytam więc, gdzie się podziali Ci prawdziwi?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kryzys-meskosci-w-polskiej-reklamie---czyli-o-aftach%2C-laktozie-i...-balwanku,29245,artykul.html

Do niedawna w reklamie proszków do prania występowały wyłącznie Panie. To one rekomendowały kolejny odplamiacz, płyn do podłóg, czy inne produkty do sprzątania. I choć "czasy się zmieniły", a kobiety mocno wyzwoliły, na ekranach telewizorów wciąż dominowała płeć piękna.

W ciągu ostatnich lat, nową pralkę zaczął polecać mężczyzna. Zaskakiwał też talerzem gorącej zupy swoją małżonkę, a i na ujarzmianiu bólu znał się jak mało kto. Kobiece serce radowało się z tego widoku, cóż, w końcu pranie, gotowanie i migrena to również męska rzecz.

Czy naprawdę taki jest współczesny mężczyzna?

Nietolerancja laktozy - jak żyć?

Facet jedzący płatki z mlekiem na śniadanie, mężczyzna, który zamawia latte w kawiarni, jeszcze kilka lat temu nazwany był po prostu mięczakiem. Dziś zmaga się z nietolerancją laktozy, dlatego w reklamie suplementu diety (Lactocontrol) to właśnie on skarży się na to nieprzyjemne schorzenie.

Bohater spotu jest bardzo zmartwiony tym, iż być może będzie musiał zmienić swoją codzienną dietę, która przysparza mu zgagi. Tymczasem z opresji uratować go może magiczna pigułka. Uff, czyli można umówić się na kawę z koleżanką. Albo kolegą.

Czy takich mężczyzn pragną kobiety? Śmiem wątpić. Dlaczego zatem reklamodawcy sprzedają nam obraz delikatnego, wrażliwego mężczyzny, którego głównym problemem jest niemożność wypicia kawy ze spienionym mlekiem?

Co z tym aftem, czyli analfabetyzm w wydaniu męskim.

"Coś mi się zrobiło na policzku, od środka" - skarży się młody mężczyzna podczas wizyty u stomatologa (kobiety!). Dentystka odkrywa, że pacjent ma aftę i niestety muszą przełożyć wizytę. Mężczyzna ogarnięty bólem pyta lekarki "co z tym aftem?", a ona poprawia ten wydawałoby się oczywisty błąd w odmianie tego wyrazu.

Biedny, nieporadny, wrażliwy na ból, a w dodatku nieznający zasad gramatyki. Tak przedstawia się dziś obraz współczesnego mężczyzny. Czy przeciętny facet identyfikuje się z tym przekazem?

Kupuje bałwanka, słodzias!

Wielkanoc również zaskoczyła facetem na zakupach. W jednej z sieci handlowych, zagubiony mężczyzna dzwoni do swojej małżonki, bo ma problem ze znalezieniem... bałwanka. Jakież zaskoczenie następuje, gdy okazuje się, że jego żonie chodziło przecież o wielkanocnego baranka!

Pomyłka ma śmieszyć, bo przecież mężczyzna na zakupach, zwłaszcza przed świętami to obraz sam w sobie bardzo zabawny... Duży chłopiec błądzący między regałami to kolejna odsłona faceta, który  nie radzi sobie w tak prozaicznych czynnościach.

Czy dzisiejszy facet naprawdę jest taką ofiarą losu? Dlaczego w reklamie występuje nieporadny gość, zamiast świetnie zorganizowanego faceta, który wie co kupić, ba, umie nawet z tych zakupionych produktów sam coś ugotować?! Przecież takich mężczyzn jest cała masa!

Kryzys męskości, tak chętnie opisywany przez wielu psychologów wkradł się do polskiej reklamy w swoim najgorszym wydaniu. Przekaz nie tyle niemęski, co "ciapowaty" szkodzi wizerunkowi dzisiejszego mężczyzny, który jak wiemy i tak nie ma lekko.

Na ratunek męskiej płci

Oczywiście, nie oznacza to, że tęsknię za stereotypowym wizerunkiem mężczyzny na ekranie. W najnowszym sportowym aucie lub na budowie. Trudno wtórować także krytyce spotu Lubelli, w której mężczyzna jest wyśmiewany przez komentatorów, bo  przygotowuje obiad czy reklamy Kinder Pingui, gdzie ojciec potrafi się zająć dziećmi. Doprawdy, to taka hańba?

Czy nie lepiej wyjść naprzeciw dwóm biegunom i znaleźć złoty środek? Pomiędzy nieporadnym chłopczykiem, a bezdusznym samcem naprawdę jest sporo przestrzeni do wykorzystania…

Dlatego, Drogie Panie, w oczekiwaniu na lepszy PR mężczyzn, same spróbujcie zawalczyć ze stereotypami. Swoim mężom, partnerom, kochankom podajcie do śniadania białą kawę w podziękowaniu za przepyszną kolację. Nic im nie będzie! :)

Anna Gumowska
CEO Prime Time PR

Źródło: Prime Time PR

primetimepr.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Masakra z reklamami. Niedługo faceci zaczną występować w reklamach środków na upławy :D Swoją drogą - siedzi sobie człowiek w pracy, w końcu zaczyna jeść kanapkę albo coś - i reklama w radiu (rock radio - polecam :D) - upławy, suchość pochwy itp. FUJ!

avatar użytkownika
,

Nie mam TV, nie slucham radia i nie mieszkam w Polsce. Jednak czasem, bedac u znajomych slysze reklamy a w nich: reklama srodka na zatwardzenie, jak juz zadziala to stoperan a jak juz skoncza Ci sie fundusze to jakis kredyt... A gosc reklamujacy plyn do prania wlewa go do przegrodki na plyn do plukania i dziwi sie ze sie nie dopralo....

Najnowsze w tym dziale

AI: za rok większość aplikacji będzie powstawać z użyciem no-code?
Do 2025 roku 70 proc. nowych aplikacji tworzonych przez przedsiębiorstwa będzie powstawać w metodologii low-code lub no-code – wynika z danych Gartnera. Coraz popularniejsze dziś połączenie platform no-code ze sztuczną inteligencją może przynieść firmom nie tylko oszczędności finansowe, ale również skrócić czas potrzebny do wdrożenia aplikacji, zwiększając...
Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764