logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kryzys w dobie post-prawdy. Jak radzić sobie z fake newsami?

   29.03.2018, przeczytano 830 razy
ilustracjastrzałka

Błędy w relacji z klientem, wadliwy produkt czy niewłaściwie prowadzona komunikacja wewnętrzna – eksperci podkreślają, że kryzysy często rodzą się w samych firmach. Co jednak w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie ma sobie nic do zarzucenia, a w sieci krążą fałszywe, obciążające je informacje? Między innymi na takie tematy debatować będą eksperci i praktycy PR, którzy za niecały miesiąc spotkają się w Rzeszowie podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kryzys-w-dobie-post-prawdy.-jak-radzic-sobie-z-fake-newsami,35996,artykul.html

XVIII edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations odbędzie się w dniach 19-20 kwietnia w hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie. Podczas dwóch dni wydarzenia, które gromadzi co roku 300 uczestników, wystąpi 20 prelegentów, odbędą się 2 warsztaty praktyczne oraz debata naukowa. Tegoroczny Kongres ponownie podejmuje tematykę kryzysów wizerunkowych. To już ostatnie dni, aby się zarejestrować.

Epoka post-prawdy

W 2016 roku kolegium Słownika Oksfordzkiego uznało post-prawdę za słowo roku, natomiast w 2017 wielkie portale społecznościowe wydały fake newsom wojnę. Te dwa wydarzenia pokazują problem wzrastającej dezinformacji, która potrafi w błyskawicznym tempie rozprzestrzeniać się za pośrednictwem social media. W świecie, w którym każdy może z łatwością stworzyć i dystrybuować fałszywą informację, dbałość o wizerunek jest trudna, ale nie niemożliwa.

- Pomimo pewnych tendencji związanych z rozwojem komunikacji za pośrednictwem internetu, prawda wciąż jest w cenie. Przedstawienie faktów to zresztą jedyne słuszne i skuteczne działanie, które może zniwelować negatywne skutki wywołane przez fake newsa – wyjaśnia dr hab. Dariusz Tworzydło, reprezentujący Uniwersytet Warszawski i EXACTO sp. z o.o., organizator Kongresu. – Należy jednak pamiętać, że nawet prawda nie będzie miała szansy się obronić, jeżeli zostanie zakomunikowana zbyt późno. W obliczu kryzysu zawsze liczy się czas.

ilustracjastrzałka

Fake news na własne życzenie

Łatwość, z jaką fake newsy zdobywają rozgłos w mediach społecznościowych, nie umknęła uwadze marketingowców. Wykorzystać postanowili to m.in. specjaliści od promocji marki Reserved, którzy dla potrzeb kampanii przygotowali specjalne wideo. Nagranie przedstawiało Amerykankę o pseudonimie „Dee Dee”, która próbowała odnaleźć za pośrednictwem internetu niejakiego Wojtka, którego poznała w Warszawie. Zgodnie z oczekiwaniami autorów kampanii promocyjnej, wideo wirusowo rozprzestrzeniło się w social media. Wielu użytkowników szczerze chciało pomóc bohaterce odnaleźć miłość, dlatego gdy ujawniono, że cała akcja jest mistyfikacją na potrzeby marketingowe marki Reserved, osoby te poczuły się oszukane i zmanipulowane.

- Wykorzystanie mechanizmu działania fake newsów jest sporą pokusą, ponieważ może zapewnić publicity o szerokim zasięgu. Jednak odpowiedzialne public relations to coś więcej niż rozgłos. W tym wypadku zapomniano, że budowanie wizerunku marki musi być oparte o zaufanie, a wprowadzanie w błąd swoich klientów je podważa, co może stać się źródłem kryzysu wizerunkowego – podsumowuje Dariusz Tworzydło.

ilustracjastrzałka

O tym, jak radzić sobie z komunikacją kryzysową również tą związaną z dezinformacją, opowiedzą specjaliści, którzy zgromadzą się podczas zbliżającego się Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Wśród zaproszonych prelegentów, którzy podzielą się swoim doświadczeniem, będą m.in. Jacek Kotarbiński – ekspert z zakresu marketingu i innowacji, Justyna Szafraniec – dyrektor ds. PR, Grupa Generali Polska oraz Magdalena Brzezińska – kierownik działu korporacyjnego Grupy Żywiec.

Organizatorami Kongresu Profesjonalistów Public Relations są Newsline sp. z o.o. oraz Ideo sp. z o.o. Głównym sponsorem Kongresu Profesjonalistów Public Relations jest PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Partnerem merytorycznym Kongresu jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami Głównymi są: Orange Polska, Alert Media Communications, Urząd Miasta Rzeszów, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Związek Firm Public Relations oraz Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka. Partnerami są: Can Zan, Media Visage, Filmowy.org, SYLVECO, Hotel Bacówka Radawa & SPA, Tymbark.

Patronat medialny nad kongresem objęli: Grupa RMF, TVP3 Rzeszów, Polskie Radio Rzeszów, Gazeta Wyborcza Rzeszów, GC Nowiny, Nowiny24.pl, Fundacja InternetPR, Publicrelations.pl, mBrookers.pl, Agencja Managerska VIP for You, Opowiecie.info, Fundacja Managerska Creative, Rogozinska.com, Kwartalnik RKS, Biznes na Fali, Marka jest Kobietą, Law Business Quality, Imperium Kobiet, Marketing przy Kawie, Marketing dla Ciebie, Ad Monkey, OOH Magazine, eBiznesonline, RegioPortal, Forum Samorządowe, Dziennik Warto Wiedzieć, Tygrysy Biznesu, Resinet.pl, Twojejaslo.pl, Signs.pl, Gospodarkapodkarpacka.pl, Naszbiznes24.pl, Newsrm.tv, Marketingmiejsca.com.pl, Marketer+, Polska Izba Artykułów Promocyjnych, Najlepszekonferencje.pl, Miejscakonferencyjne.pl, Salebiznesowe.pl, Mojekonferencje.pl.

Źródło: Exacto sp. z o.o.

www.exacto.pl

Dodatkowe informacje:

Kongres Profesjonalistów Public Relations to ogólnopolskie wydarzenie łączące środowisko i ludzi zajmujących się problematyką komunikacji i PR. Organizowany jest przez firmy Newsline Sp. z o.o. oraz Ideo Sp. z o.o. Na program spotkania składają się wystąpienia plenarne, debaty i praktyczne warsztaty. Kongres stanowi forum dialogu, inspiracji i integracji wszystkich tych, którzy tworzą branżę: praktyków, naukowców i pasjonatów. Pomysłodawcą Kongresów PR jest dr hab. Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto sp. z o.o., który od 18 lat organizuje spotkania branży PR w Rzeszowie oraz Wrocławiu.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Z jakimi post-prawdami miałby sobie radzić przedsiębiorca?
Jeśli dotyczyłyby jego firmy i produktu, to w tym kontekście określenie post-prawda jest po prostu nieuprawnione, to raczej pomówienia.

avatar użytkownika
,

Nie każda krążąca w sieci "nieprawda" o negatywnym wydźwięku może być zakwalifikowana jako pomówienie. Jeśli ma charakter osobistej oceny, nie zawiera żadnych nieprawdziwych zarzutów a jest np. wynikiem jakichś uprzedzeń, z których autor może sobie nawet nie zdawać sprawy, ściganie takich ocen na gruncie prawnym byłoby nieskuteczne.

Czy taka opinia w ogóle kwalifikuje się do oceny "prawdziwości"? Oczywiście! Nie chodzi o to by była obiektywna i znajdowała uzasadnienie w faktach, ale by była wypowiadana zgodnie z przekonaniem autora. Opinie fabrykowane bądź filtrowane wg korzystnego klucza na użytek kampanii "rekomendacji" i marketingu szeptanego nie spełniają wymogu tak rozumianej prawdziwości. Teoretycznie można by próbować je ścigać, ale udowodnienie "nieprawdziwości" byłoby szalenie trudne, o ile w ogóle możliwe.

Zamiast wysyłać do walki prawników, w takich sytuacjach zazwyczaj łatwiej jest uruchomić PR-owców.
  

,

Był niegdyś wyrok za negatywny komentarz na Alle.
Tam też była opinia.

W walce z pomówieniami bardziej opłaca się korzystać z prawników.
  

,

Jeśli ktoś wprowadza do przestrzeni publicznej nieprawdę lub ją powiela, musi się liczyć z konsekwencjami. Także karnymi.  

avatar użytkownika
,

Tylko nie zawsze można udowodnić że to nieprawda, a w wypadku opinii, o "prawdziwości" w sensie zgodności z faktami w ogóle nie ma mowy. Ktoś może oceniać dany produkt jako brzydki lub np. "niesympatyczny" i ma do tego pełne prawo. Problem robi się wówczas, gdy ktoś (agencja) zbiera lub wybiera takie opinie i kolportuje je na zlecenie - wówczas można mówić o "nieprawdzie" w takim sensie, że coś co jest przedstawiane jako suma opinii konsumentów, w rzeczywistości jest wytworem marketingowym.

Ale udowodnienie tego bywa niezwykle skomplikowane. Agencje marketingu szeptanego stosują np. taką taktykę, aby zbierać rzeczywiste opinie, ale filtrują je i puszczają w obieg tylko te "właściwe" (często już na wstępie wykluczając z kampanii osoby o negatywnym stosunku do marki lub produktu). Jeśli zająć się każdą z nich - żadnej nie da się postawić zarzutu, że jest nieprawdziwa, choć kreowany za pomocą takiego mechanizmu przekaz jest całkowicie sztuczny i nie odpowiada prawdziwemu rozkładowi preferencji konsumenckich.
  

,

Jeśli nie możesz udowodnić prawdziwości tego co piszesz lub podajesz dalej, to musisz być idiotą, żeby to pisać lub podawać dalej.  

,

A jeśli robisz to za pieniądze to jesteś pospolitą kur...  

avatar użytkownika
,

W wypadku opinii nie da się udowodnić nic ponad to, że jest ona szczera lub nie. Nie da się udowodnić, że auto, które Ci się nie podoba, jest w rzeczywistości "ładne" albo że obsługa którą uznałeś z gburną była "w rzeczywistości" miła. Natomiast jeśli napiszesz, że obsługa ukradła Ci portfel, a jest to nie prawda - masz problem. Ale to dwie mocno różniące się sytuacje, a dla PR-owca ta pierwsza jest praktycznie poza zasięgiem instrumentów prawnych, bo dowodzenie szczerości to zadanie dla desperata.  

,

Nie sądzę, by jakikolwiek producent przejął się opinią typu 'nie podoba mi się', wiadomo, de gustibus...
Natomiast pisanie, że ktoś ukradł portfel, to jest dość poważny zarzut skutkujący konsekwencjami prawnymi w obie strony, albo za przestępstwo albo za pomówienie.

  

avatar użytkownika
,

W wypadku produktów, które swój sukces zawdzięczają wpasowaniu się w aktualne trendy i modę, zorganizowanie kampanii "nie podoba mi się" może być dla takiego produktu miażdżące. I wówczas próby walki z takimi działaniami na gruncie prawnym okażą się jałowe, albo przyniosą wręcz odwrotny skutek. Jak tego odwrotnego skutku uniknąć, co można zrobić zamiast wysyłania na front prawników - to jest właśnie wiedza którą powinien dysponować kompetentny PR-owiec.  

,

Tak, mamy świetny przykład blogera kulinarnego, który przestał mówić źle o produkcie, gdy porozmawiał z prawnikami.
Jestem ciekaw czy podobny skutek odniosłyby działania pijarowców.
  

avatar użytkownika
,

Widać mówił tak, że wystawił się na strzał prawnikom.  

,

Dokładnie tak samo mówią/piszą ci, którym się wydaje, że wystawiają rzetelne opinie /za pieniądze/.   

avatar użytkownika
,

Ale przykładu że prawnikom udało się kogoś takiego złapać rękę nie znasz, prawda?  

,

Rozejrzyj się uważnie a znajdziesz kilka bez większego wysiłku.  

avatar użytkownika
,

Naprawdę? To byłaby rewelacja!

Marketing szeptany i marketing rekomendacji to jedne z najpoważniejszych źródeł nieprawdziwych informacji internecie - i nie chodzi tu tylko o niezgodność z faktami, ale przede wszystkim o komunikację fałszującą lub ukrywającą swój prawdziwy, marketingowy charakter. To prawdziwa zmora, czyniąca z treści internetowych nierzadko śmietnik bez wartości i podważająca zaufanie odbiorców do ostatniego bastionu opierającego się do niedawna marketingowemu zawłaszczeniu - czyli do indywidualnych kontaktów, opinii i porad.

Skala tych powszechnych dziś przekłamań jest przerażająca - agencje dysponujące wielomilionowymi armiami "ambasadorów" zdolne są do wymodelowania i upowszechnienia opinii na niemal każdy temat. Gdyby komuś udało się taką działalność podważyć od strony prawnej i wyciągnąć prawne konsekwencje - byłby to kamień milowy w rozwoju internetu...
  

,

Zawsze Ci powtarzam, że nie powinieneś publikować tych pijarowych kłamstewek, półprawd i przechwałek, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością.

Ale pecunia non olet, prawda?
  

Najnowsze w tym dziale

Result Media wygrało przetarg na obsługę marek Vivus i Zaplo
Agencja marketingu internetowego Result Media wygrała przetarg na obsługę kampanii Google Ads organizowany przez markę Vivus i Zaplo. Zwycięska agencja była zobligowana do trzy miesięcznej kampanii testowej, w której udowodni swoje kompetencje. Obecnie ten okres się zakończył i możemy powiedzieć, że Result Media będzie odpowiedzialne za prowadzenie wszystkich działań...
Lech Music - kolejna odsłona letniej kampanii Lecha Premium
17 czerwca wystartowała kolejna odsłona letniej kampanii LECHA Premium. Tym razem marka powraca z platformą LECH MUSIC, dzięki której każdy może przenieś się do świata pełnego muzyki! Poza festiwalowymi koszulkami stworzonymi przez polskich grafików, w te wakacje Leszek przygotował również limitowane edycje puszek, strefy na najważniejszych muzycznych festiwalach i wyjątkowy...
Pepsi rzuca Wyzwanie Smaku po raz siódmy
Ruszyła kampania promująca siódmą już edycję Wyzwania Smaku Pepsi – dobrze znanego i lubianego wydarzenia, organizowanego corocznie w letnie weekendy przez światowego lidera w produkcji produktów spożywczych i napojów, PepsiCo. Także w tym roku uczestnicy będą mogli dokonać wyboru preferowanego napoju typu cola, spróbować różnych dań z foodtrucków FeelGoodFood, a także...
W związku z dynamicznym rozwojem w ciągu ostatniego roku, dom produkcyjny SZUT SZUT STUDIO rozbudowuje zespół.
Change Serviceplan i Media Ready dla Akademii Jazdy BMW Driving Experience
“Sprawdź jak szybko mija dzień”, pod tym hasłem powstała lokalna produkcja filmowa zrealizowana dla BMW Polska przez Change Serviceplan i Media Ready, promująca BMW M Intensive Training – treningi jazdy sportowej. Agencje należące do jednej grupy komunikacyjnej Group One, odpowiadają za koncept kreatywny oraz za produkcję i realizację kampanii.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764