Znajomość narzędzi i opanowany warsztat to nie wszystko, żeby poradzić sobie na rynku, a jednocześnie postępować w zgodzie z własnymi przekonaniami. Autor, ceniony brytyjski projektant w przystępny sposób dzieli się z czytelnikami długo gromadzoną wiedzą o praktycznych tajnikach zawodu projektanta.
Czy logo powinno być większe? Dlaczego nie wolno klientowi pokazywać ostatecznego projektu? Albo szkicowników? Jak przygotować portfolio? Jak zdobywać klientów i jak ich zwalniać? Jak ubiegać się o pracę i jak pracowników przyjmować; krótko mówiąc – jak postępować, by jako projektant odnieść sukces nie tylko artystyczny?
Na blisko dwustu stronach gęstego druku każdy, choćby luźno związany z branżą projektową, znajdzie dla siebie wartościowe porady – zawsze jest przecież miejsce na rozwój…
Adrian Shaughnessy jest projektantem i teoretykiem dizajnu. Przez kilkanaście lat prowadził renomowane brytyjskie studio projektowe Intro, z którego odszedł w 2003 roku, aby zacząć pracować na własny rachunek; wykłada na całym świecie, a jego książki o projektowaniu cieszą się olbrzymią popularnością. Jak zostać dizajnerem… ukazało się do tej pory już w siedmiu krajach.
Spis treści:
- Wprowadzenie do nowego wydania
- Słowo wstępne – Stefan Sagmeister
- Wprowadzenie autora do pierwszego wydania
- Rozdział 1 – Cechy pożądane u współczesnego projektanta grafika Świadomość kulturowa / Komunikacja / Uczciwość
- Rozdział 2 – Umiejętności zawodowe Zarządzanie czasem / Research / Strategia / Umiejętności prezentacji / Umiejętność pisania
- Rozdział 3 – Jak znaleźć pracę Praca w dziale graficznym wewnątrz firmy / Praca dla niezależnego studia / Praktyki / Staże / Gdzie szukać pracy / Pierwszy kontakt ze studiem / Rozmowa o pracę / Co po sobie zostawić / Portfolio / Czego tak naprawdę chce pracodawca? / Kontakt ze studiem przy dużej firmie
- Rozdział 4 – Być wolnym strzelcem czy założyć własne studio? Zostać wolnym strzelcem / Życie freelancera – zalety i wady /Kto korzysta z usług freelancerów? / Rozkręcanie studia / Partnerstwa biznesowe / Dobrzy czy kiepscy biznesmeni? / Tworzenie biznesplanu / Doradcy zawodowi i podwykonawcy / Pierwsze kroki / Szukanie siedziby / Wybór nazwy / Identyfikacja wizualna
- Rozdział 5 – Prowadzenie studia Kiedy zatrudnić kolejnych pracowników? / Zatrudnianie personelu kreatywnego / Opiekowanie się pracownikami kreatywnymi / Jak rozpoznać talent / Personel spoza sektora kreatywnego / Opiekun klienta / Systemy organizacji pracy / Filozofia studia
- Rozdział 6 – Szukanie zleceń i promocja W jaki sposób klienci wybierają projektantów? / Szukanie klientów / Techniki sprzedaży / Specjalista do spraw pozyskiwania klientów / Narzędzia promocyjne / Portfolio / Strony internetowe projektantów / Materiały promocyjne / Tworzenie reputacji / Praca do portfolio, a nie na sprzedaż / Konkursy projektanckie / Organizacje zawodowe / Konferencje i wykłady / Relacje ze szkołami projektowania / Relacje z prasą poświęconą dizajnowi
- Rozdział 7 – Klienci Jak dogadać się z klientem / Zrozumieć klienta / Utrzymać klienta / Rezygnowanie z klienta / Zmonopolizowanie przez klienta / Profesjonalizm / Prezentowanie projektu klientowi
- Rozdział 8 – Czym jest dziś projektowanie graficzne? Zmieniające się definicje / Dizajn zorientowany społecznie / Myślenie projektowe / Projektowanie cyfrowe / Branding / Etyka w projektowaniu
- Rozdział 9 – Proces twórczy Czym jest kreatywność? / Brief / Zły brief / Briefy do prac autorskich / Mit oryginalności / Proces twórczy / Kryteria dobrego projektu
- Wywiady – Jonathan Barnbrook – projektowanie graficzne a etyka / Ben Drury – projektowanie graficzne dla branży muzycznej / Sara De Bondt – projektowanie graficzne a płeć / Stephen Doyle – projektowanie graficzne a wynajmowanie oraz zatrudnianie projektantów / Paul Sahre – projektowanie graficzne a ilustracja / Dmitri Siegel – projektowanie graficzne a strony internetowe / Sophie Thomas – projektowanie graficzne a zrównoważony rozwój / Magnus Voll Mathiassen – projektowanie graficzne a własne studio
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Karakter.
Źródło: STGU