logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kto cię namierzył: Kampania badająca reklamę polityczną na Facebooku

   13.08.2019, przeczytano 856 razy
ilustracja

Wraz ze startem kampanii wyborczej ruszyła kampania fundacji Panoptykon i ePaństwo „Kto cię namierzył”. Jej inicjatorzy zwracają uwagę na problem jawności działań propagandowych prowadzonych na Facebooku oraz związanych z nimi możliwości manipulacji. Zachęcają też użytkowników Facebooka do korzystania z wtyczki „Kto cię namierzył” i sprawdzania, kto chce wpłynąć na ich decyzje wyborcze.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kto-cie-namierzyl%3A-kampania-badajaca-reklame-polityczna-na-facebooku,383592,artykul.html

Według oficjalnych danych Facebooka od marca do końca lipca 2019 roku na reklamy o charakterze politycznym wydano w Polsce prawie 2,4 miliona złotych. To niewiele, zważywszy na polityczną aktywność różnych stron FB opowiadających się po jednej lub drugiej stronie politycznego sporu. Inicjatorzy kampanii „Kto cię namierzył” – fundacje Panoptykon i ePaństwo oraz firma badawcza Sotrender – chcą zweryfikować te dane. W czasie startującej właśnie kampanii wyborczej będą badać, kto prowadzi facebookową agitację, w jaki sposób i do jakich grup kieruje reklamy, czego one dotyczą oraz na ile działania te są przejrzyste.

Do udziału w monitoringu reklam politycznych na Facebooku organizatorzy zachęcają też samych wyborców. Za pomocą specjalnej wtyczki (dodatku do przeglądarek internetowych) „Kto cię namierzył” wyborcy mogą się dowiedzieć, jakie komitety wyborcze wzięły nas na celownik i kto próbuje wpływać na ich decyzje.

Informacje zebrane dzięki wtyczce posłużą również badaczom – do prześwietlania wyborczych praktyk. Podobne projekty w oparciu o tę samą wtyczkę przeprowadzono już m. in. w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Ukrainie, Brazylii czy Australii. Wtyczkę można pobrać na stronie ktocienamierzyl.pl

Wykorzystywanie mediów społecznościowych w kampaniach politycznych rodzi coraz większe kontrowersje na całym świecie. Choćby te związane ze skandalami, takimi jak rola firmy Cambridge Analytica w wyborach prezydenckich w USA i referendum ws. Brexitu. Duży niepokój wzbudza też propagandowa aktywność rosyjskich służb. Możliwości reklamowe, jakie daje Facebook, oraz mała przejrzystość politycznych kampanii reklamowych stwarzają dużą pokusę do nadużyć.

O kampanii „Kto cię namierzył”

Kampania Kto cię namierzył to wspólny projekt Fundacji PanoptykonFundacji ePaństwo i firmy SmartNet Research&Solutions (dostawca Sotrender). Na co dzień Panoptykon patrzy na ręce państwu i korporacjom, walczy o wolność i prywatność w sieci; ePaństwo otwiera zasoby danych publicznych w trosce o większą przejrzystość władz; Sotrender dostarcza narzędzi badawczych. W projekcie „Kto cię namierzył” Partnerzy połączyli siły, by rzucić światło na reklamę polityczną na Facebooku i sprawdzić, czy internetowy gigant robi dość, by przeciwdziałać nadużyciom. Projekt realizowany jest przy wsparciu Civitates.

Źródło: Panoptykon

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Remadays: tłumy na stoisku fabryki mediów Ikonos
Podczas targów RemaDays 2020, stoisko polskiego producenta materiałów samoprzylepnych i powlekanych zostało oblężone przez licznych odwiedzających warszawskie EXPO. Świadczy to przede wszystkim o wysokiej klasie mediów „Made in Poland”.
Filmy autorstwa Krzysztofa Gonciarza w kampanii Acuvue Oasys with Transitions
Krzysztof Gonciarz współpracuje z należącą do koncernu Johnson & Johnson marką ACUVUE.
New Balance z influencerkami w najnowszej kampanii dla Sizeer
New Balance wystartował z nową kampanią dla sieci sklepów Sizeer. Do projektu zostały zaproszone influencerki Lexy Chaplin, Pani Ekscelencja oraz Neen Nah, które prezentują najnowsze buty marki  w trendzie chunky shoes – model 608. Kampanii The Original Stories of 608 towarzyszy aktywacja konsumencka, w ramach której trzy osoby wyjadą razem z bohaterkami...
Krakowska agencja marketingowa More Bananas nawiązała współpracę z przedsiębiorstwem Future Capital, zajmującym się pośrednictwem finansowym między firmami i osobami prywatnymi. Agencja odpowiada za działania strategiczne oraz działania operacyjne w zakresie content marketingu, prowadzenie social mediów, Facebook i Google Ads oraz e-mail marketing.  
Krakowska agencja marketingowa More Bananas nawiązała współpracę z przedsiębiorstwem Future Capital, zajmującym się pośrednictwem finansowym między firmami i osobami prywatnymi. Agencja odpowiada za działania strategiczne oraz działania operacyjne w zakresie content marketingu, prowadzenie social mediów, Facebook i Google Ads oraz e-mail marketing.  
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764