logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Laminowanie płynne wydruków

   23.07.2007, przeczytano 21118 razy
ilustracjastrzałka
Laminator płynny

Wielu z nas po raz pierwszy spotyka się z laminowaniem płynnym właśnie teraz, w sezonie letnim. Metoda laminacji płynnej jest już znana od długiego czasu, natomiast mało jeszcze w Polsce rozpowszechniona. W związku z coraz liczniej pojawiającymi się pytaniami, chcemy na przykładzie kilku z nich przybliżyć metodę laminacji za pomocą laminatów w płynie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/laminowanie-plynne-wydrukow,5877,artykul.html

Nie opowiemy o wszystkich aspektach laminowania, na pewno pojawią się kolejne pytania, jednak już poniższe informacje powinny pomóc w wyjaśnieniu najbardziej nurtujących problemów.


1. Dlaczego laminowanie płynne?

  • Laminowanie płynne doskonale sprawdza się w każdych warunkach. Szeroka paleta rodzajów laminatów: uniwersalne, do przetłoczeń, do banerów, do canvasów, antygraffiti etc., umożliwia dobór laminatu do konkretnego zlecenia. Laminacja płynna jest trwała (średnio 3-5 lat trwałości i odporności na warunki zewn., w tym promieniowanie UV), szybka (możliwe laminowanie maszynowe, pędzlem, wałkiem, mopem!) i tania (od około 2zl/m2). Laminaty płynne są w tej chwili najchętniej używane do grafiki samochodowej oraz do zabezpieczenia banerów drukowanych atramentami ekosolwentowymi. Coraz częściej korzysta się z nich także przy zabezpieczaniu canvasów, folii na płaskich powierzchniach jak np. plansze i tablice reklamowe.

  • Z uwagi na różnicę kosztów pomiędzy zakupem laminatu wylewanego dedykowanego do przetłoczeń (w tym 3D), a kosztem zalaminowania płynnego wydruku na folii do przetłoczeń, właśnie w tym segmencie reklamy laminacja płynna przyjmuje się najszybciej i rozwija się w bardzo dobrym tempie.

  • Ilość maszyn drukujących ścieralnymi atramentami ekosolwentowymi jest Polsce bardzo wysoka, co jest wskazaniem do używania laminatów płynnych również do innych niż folie materiałów. Dzięki laminowaniu, niewielkim kosztem wydruk nabiera szlachetności, odporności na warunki atmosferyczne, uszkodzenia mechaniczne i UV.
    Oczywiście nie laminujemy płynnie papieru ani materiałów, których cechą jest duża chłonność.


    2. Przygotowanie do laminacji.
    Wydruk przygotowany do laminowania, powinien być suchy, czysty, a nade wszystko, jeśli jest zadrukowany atramentem solwentowym, powinien przez co najmniej 12 godzin odparować zanim go zalaminujemy. Główną przyczyną niepowodzeń w laminacji płynnej jest niewystarczające wyschnięcie wydruku. Mimo, że „na oko”, wydruk może wydawać się suchy, to jednak związki chemiczne zawarte w atramencie będą odparowywały w ciągu najbliższych 12 godzin od zdjęcia grafiki z maszyny. Zbyt krótki czas pomiędzy drukiem, a laminacją, skutkować może łuszczeniem się laminatu, zwijaniem materiału, nadmiernymi naprężeniami, które utrudnią nam aplikacje grafiki, a nawet uszkodzeniem grafiki.

    Kiedy już mamy przygotowany wydruk, dobieramy odpowiedni laminat płynny.

    Laminaty mogą być jedno i dwuskładnikowe i dzielą się na produkty na bazie wody oraz rozpuszczalnika.

    Laminaty jednoskładnikowe są w użyciu łatwiejsze, gdyż nie ma potrzeby dozowania środka utrwalającego. Przy zabezpieczaniu wydruków solwentowych, polecany jest laminat jednoskładnikowy na bazie wody. Taki laminat po otwarciu jest od razu gotowy do użycia. Dla zmiany konsystencji wg indywidualnych upodobań można go mieszać z wodą.


    3. Laminacja
    Najskuteczniejsza metoda, to laminowanie maszynowe. Niewielu jednak klientów w Polsce może pochwalić się posiadaniem prawdziwego laminatora płynnego. Mimo, że są one coraz tańsze (maszyna 1,6 m kosztuje od 20 kilku tys. zł w górę), to jednak mało rozpowszechnione. Laminowanie maszynowe daje tę przewagę, iż laminat jest rozprowadzany na powierzchni wydruku w stałej zadanej grubości, wydruk jest wysuszany a następnie zwijany na rolkę.

    Laminowanie ręczne jest nieco trudniejsze i na pewno wymaga pewnego doświadczenia. Używamy wałków, pędzli, ściereczek, mopów, które na powierzchni nie zostawiają włosków. Kilkanaście metrów kwadratowych zalaminowanej powierzchni, powinno w zupełności wystarczyć do nabrania wprawy.

    Laminowanie wykonujemy przed nałożeniem wydruku na żądaną powierzchnię. Pozwalamy, by wydruk wysechł (co najmniej 30 minut) i kiedy jest już suchy, możemy przystąpić do wyklejania grafiki. Stosowanie metody natryskowej/pistoletem, zdecydowanie zmniejsza czas laminacji, ale wymaga przygotowania większej ilości materiału do zalaminowania.

    Można również laminować powierzchnie już wyklejone, stosuje się wówczas laminaty o innej gęstości, które nie będą natychmiast spływały z wydruku.

    Wydajność laminatu ocenia się w zależności od producenta i grubości nakładanej warstwy od 15 do ponad 50 m2 powierzchni z litra laminatu.


    4. Pielęgnacja
    Nie ma specjalnych restrykcji i wymagań, dotyczących dbałości o zalaminowaną grafikę. Oczywiście staramy się nie uszkodzić mechanicznie grafiki podczas czyszczenia czy mycia samochodu, nie używamy żrących detergentów do mycia powierzchni, staramy się także utrzymywać w czystości wydruki, a wszelkie zanieczyszczenia możemy usuwać za pomocą wody i łagodnych środków czyszczących.

    Tak przygotowana i zabezpieczona grafika będzie cieszyła oko przez kilka lat.

    autor: Jarosław Zalesiak, Jet Media


  • avatar użytkownika
    + + + +

    Tekst opublikował użytkownik: Jarosław Zalesiak

    Więcej informacji o użytkowniku

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Na co e-sklepy powinny zwracać uwagę, by zyskać klienta
    Polska gospodarka po pandemii koronawirusa zdecydowanie odżyła, dzięki czemu możemy swobodnie wybierać między różnymi formami robienia zakupów. Miało to także wpływ na sam przebieg sposobu w jaki ich dokonujemy. Dziś możemy robić je tak, jak jest nam w danym momencie najwygodniej – stacjonarnie lub cyfrowo. Według raportu „Omni-commerce. Kupuję...
    Od 100 tys. do 1,8 mln - jak Intenson rozwinął swój sklep internetowy
    Intenson SA (wcześniej: Intenson Europe), jeden z liderów polskiej branży superfoods, zwiększa przychody z kanału online. W I kw. 2022 wyniosły one już 1,8 mln zł1, w porównaniu z 888 tys. rok wcześniej i 109 tys. zł w 2020, w tym samym okresie. Michał Lasocki, prezes spółki, opowiada o szczegółach.
    Find Your way! Blank Studio o wayfindingu
    Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, dlaczego w jednych budynkach czujesz się lepiej niż w innych? Dlaczego jedna przestrzeń pozwala Ci robić zakupy z dużo większą przyjemnością, a pobyt w innej niemal zawsze wiąże się ze stresem? Być może znasz też sytuację, gdy bardzo się spieszysz, a na terenie wielkopowierzchniowego parkingu nie potrafisz...
    Nie jest łatwo być szefem w 2022. Pracodawcy znajdują się między młotem a kowadłem. Wysoka inflacja przy niskim bezrobociu podnosi oczekiwania finansowe pracowników. Powszechne zmęczenie pandemią i stres związany z niepewną sytuacją geopolityczną przekładają się na obniżoną motywację. Tymczasem zaangażowanie i kreatywność pracowników to klucz do sukcesu...
    Doram design przechodzi rebranding z Rio Creativo
    Doram design to polska manufaktura, w której powstają wysokiej jakości, ręcznie wykończone meble ogrodowe. Od 2002 roku oferuje swoim klientom luksusowy wypoczynek, kładąc nacisk na indywidualne wymagania każdego z nich. Meble Doram design można znaleźć zarówno w luksusowych hotelach, jak i w prywatnych ogrodach. Ważną grupą odbiorców są także architekci...
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764