logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Lighting designer: zawód przyszłości?

  PR 25.03.2019, przeczytano 265 razy
ilustracjastrzałka

Podkreśla charakter obiektu, poprawia nastrój, a nawet... motywuje do pracy. Świadomie zaprojektowane oświetlenie może zdziałać cuda. Dlatego architekci coraz częściej decydują się na współpracę z projektantami systemów oświetleniowych. Jak wygląda ich współpraca? Zapytaliśmy o to Radosława Zacheję - prezesa zarzadu firmy Bright Lights.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/lighting-designer%3A-zawod-przyszlosci,381788,artykul.html

- Czym tak właściwie jest lighting design?

To multidyscyplinarny obszar projektowania związany zarówno z techniką, estetyką, kreacją, a także sztuką. To projektowanie oświetlenia sztucznego, które spełnia założenia funkcjonalne, a jednocześnie zapewnia walory estetyczne. Jest to zazwyczaj obszar powiązany z architekturą i urbanistyką, ale również z widowiskiem artystycznym, występuje w teatrze, telewizji i na scenie muzycznej.

- Dlaczego jest ma tak istotny wpływ na ostateczny kształt danej realizacji?

Projektant oświetlenia działa w dwóch głównych obszarach: architekturze i widowisku.

To osoba, która współpracuje z architektem podczas procesu projektowania w celu podkreślenia walorów budynku i zapewnieniu właściwej jego funkcjonalności, a także dba o spełnienie właściwych norm użytkowych w obszarze oświetlenia. Coraz częściej jest to również specjalista zaangażowany w opracowywanie identyfikacji wizualnej obiektu, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Dba o właściwy wygląd obiektu w porze nocnej, bierze również w opowiadaniu danej historii budynku.

Jeśli chodzi o sztuki widowiskowe, projektant oświetlenia jest bardzo istotny w procesie twórczym, ponieważ światło jest doskonałym narzędziem wspierającym opowiadanie historii, a jednocześnie elementem kreującym określony nastrój i wspierającym reżysera oraz scenografa.

- W jakich przestrzeniach taki dedykowany projekt oświetlenia jest szczególnie pożądany?

Tak naprawdę świadome projektowanie oświetlenia jest istotne w każdym obszarze naszego życia, w naszym domu, kiedy światło towarzyszy nam podczas wykonywania codziennych czynności, w sklepie, gdzie potrafi wspierać sprzedaż i wskazywać właściwą drogę oglądania produktów oraz w biurze gdzie wpływa na wydajność pracowników. Nie należy zapominać również o gastronomii, gdzie buduje odpowiedni nastrój , a jednocześnie czyni potrawy bardziej apetycznymi. W hotelu natomiast wita gościa, poprawiając jego  samopoczucie. Projektowanie oświetlenia to obszar bardzo szeroki, powiązany z psychologią, socjologią i medycyną, dlatego też osoba wykonująca tego typu zawód musi umieć współpracować z innymi specjalistami i nie ograniczać się do jednej branży.

- Jakie są najnowsze tendencje w projektowaniu oświetlenia?

Oświetlenie coraz częściej przenika się z systemami audiowizualnymi: monitorami i ekranami led. Projektowanie oświetlenia to nie tylko właściwe wykorzystanie prostych opraw oświetleniowych, to teraz zaawansowane systemy wyposażone w skomplikowane urządzenia mechatroniczne łączące wysokiej jakości układy optyczne z doskonałą mechaniką, zapewniającą zautomatyzowany ruch. Tego typu rozwiązania wykorzystują również coraz nowocześniejsze źródła światła na przykład laserowe, co powoduje, że muszą znaleźć się w rękach właściwego specjalisty, który pokieruje ich wykorzystaniem.

Kolejnym trendem jest human centric lighting, które głosi że światło nie służy wyłącznie celom użytkowym czyli orientacji wzrokowej. Określone długości fal, wchodzące w skład promieniowania widzialnego wpływają także na procesy życiowe – fizjologiczne człowieka. Nasz rytm dobowy i samopoczucie związane jest ściśle z oświetleniem naturalnym i sztucznym, może wspierać nasze życie lub mu przeszkadzać, co czyni właściwe zaprojektowanie takich rozwiązań szczególnie istotnym.

Źródło: OKK!

www.okkdesign.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wkłady – część 1.

Publikacje książkowe (7): Wkłady – część 1.

Nie szata zdobi czło­wieka, ani okładka książkę. Trudno zgo­dzić się z tym stwier­dze­niem, a jed­nak w obu przy­pad­kach to, co naprawdę war­to­ściowe i trwałe, ukryte jest pod zewnętrzną, wysta­wioną na publiczny widok powłoką i zapra­sza nas do spo­tka­nia ze sobą, na zupeł­nie innym pozio­mie. Nawet naj­pięk­niej wyko­nana okładka, nie...
Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego...
Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764