Lightscape otrzymała grant badawczo-rozwojowy przyznawany przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy. Przedmiotem prac jest optymalizacja i zarządzanie widocznością marek online, uzyskiwaną za pomocą organicznych treści publikowanych na portalach zewnętrznych. Wartość projektu to 1,3 miliona złotych. Nadzór nad nim poprowadzi związany z branżą venture capital Piotr Berliński, który objął stanowisko CEO agencji. Do zespołu w roli Head of IT dołączył także Konrad Kuźnicki, od 15 lat związany z rynkiem nowych technologii.
Projekt badawczy jest wynikiem dokładnej analizy potrzeb rynku i odpowiedzią na zmianę otoczenia biznesowego. Patrząc na rozwój obszaru komunikacji i marketingu online, z jednej strony widzimy zmiany w algorytmie Google, w wyniku których premiowany jest autorytet i zaufanie do marki, a także publikowanie wiarygodnych i merytorycznych treści. Branża zmierza również w kierunku coraz większej regulacji w obszarze oznaczania materiałów sponsorowanych. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, publikacje PR-owe na portalach zewnętrznych budujące autorytet marki, są integralną częścią zrównoważonej strategii komunikacji, obok działań płatnych takich jak kampanie display czy reklama w wyszukiwarkach.
- Dziś 39 proc. globalnego ruchu e-commerce pochodzi z wyszukiwarki. Również tam rozpoczyna się 93 proc. wszystkich aktywności w internecie. Równocześnie w wielu branżach tradycyjne działania reklamowe i SEO wiążą się z coraz większą konkurencją o uwagę użytkowników i koniecznością stałego zwiększania budżetu. W tym kontekście działania PR stają się szczególnie istotne, ponieważ pozwalają na budowanie świadomości i autorytetu marki. To, czego jednak do tej pory brakowało na rynku, to odpowiednia metodologia i narzędzia zarządzania tymi publikacjami. Co za tym idzie, niemożliwe było oszacowanie ich wpływu na widoczność marek w internecie. Na tym problemie opieramy nasze prace badawcze - mówi Piotr Berliński, który w lipcu objął funkcję CEO Lightscape.
Technologia w służbie marketingu
Z ubiegłorocznego badania CMO Survey Deloiite wynika, że wdrożenie rozwiązań technologicznych w polskiej branży marketingowej przebiega stopniowo. 7 proc. respondentów twierdzi, że jest w stanie bardzo skutecznie integrować dane z różnych kanałów medialnych. 4 na 10 uważa, że potrafi korzystać z zaawansowanej analizy danych, opartej na Big Data. Jednocześnie 60 proc. szefów marketingu uważa wykazanie zwrotu z inwestycji ze swoich działań za kłopotliwe.
Jak zwraca uwagę Piotr Berliński, pomimo zapotrzebowania na nowe rozwiązania technologiczne, realizacja zaawansowanego projektu badawczo-rozwojowego w obszarze marketingu i PR jest unikatowym wydarzeniem w branży.
- Podjęliśmy to wyzwanie, dobrze określając problem rynkowy i jego rozwiązanie. Potwierdza to nie tylko przyznanie dofinansowania, ale również rozmowy z klientami agencji i funduszami inwestycyjnymi, ze strony których projekt spotkał się z ciepłym przyjęciem. Rynek widzi potrzebę nowego podejścia. Dotąd dostępne narzędzia skupiają się na procesie komunikacji z dziennikarzami, kupowaniem przestrzeni reklamowych czy monitorowaniem mediów. Wnioski z prac badawczych będą więc maksymalnie użyteczne z punktu widzenia biznesu – dodaje Piotr Berliński.
Źródło: Lightscape