logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Loading... 26. Biennale Plakatu Polskiego zakończone skandalem

   17.12.2019, przeczytano 2043 razy
ilustracjastrzałka
„Loading” Szymon Szymankiewicz

26. edycja Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach zakończyła się skandalem. Marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski (PiS) wycofał nagrodę finansową dla autora nagrodzonej Złotym Medalem pracy. Plakat zatytułowany „Loading” ma zdecydowany, antynazistowski charakter.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/loading...-26.-biennale-plakatu-polskiego-zakonczone-skandalem,385115,artykul.html

Biennale jest jednym z najstarszych polskich konkursów sztuki plakatowej. Podczas ostatniej edycji nagrody przyznano w następujących kategoriach: Grand Prix Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złoty Medal Marszałka Województwa Śląskiego, Srebrny Medal Prezydenta Miasta Katowice, Brązowy Medal Prezydenta Miasta Katowice, Wyróżnienia Honorowe, a także nagrody fundowane.

Nagrodzona Złotym Medalem praca „Loading” autorstwa Szymona Szymankiewicza porusza problem narastania nastrojów faszystowskich w Europie. Laureat miał otrzymać nagrodę w wysokości 10 tys. zł. Marszałek Jakub Chełstowski wycofał ją już po ogłoszeniu werdyktu jury.

- Pani radna wybaczy. Nagrody marszałka, to nagrody marszałka, nie pani radnej. - odparł podczas sesji Sejmiku Województwa Śląskiego Chełstowski, poproszony o wyjaśnienia przez radną KO Martę Salwierak. Marszałek zwrócił uwagę na „luki w finansowaniu” instytucji takich jak Teatr Śląski czy Muzeum Górnictwa Węglowego. - Dla mnie 10 tys. zł to kupa kasy. Jak pani radna ma taką kwotę, niech pani sfinansuje: jest szereg innych konkursów, ja nie muszę. Z tego się wycofałem, napisałem pismo i nie mam zamiaru się z tego tłumaczyć - stwierdził Chełstowski.

Marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski (PiS) *

Sytuację skomentowała prof. Irma Kozina z jury konkursu, przypominając, że jako jego członek jeszcze przed rozpoczęciem obrad była informowana, że złoty medal łączy się z przyznaniem przez marszałka nagrody pieniężnej. - Jury przyznało tę nagrodę za plakat piętnujący rozwój nazizmu w Europie. Przedstawia on opaskę hitlerowską z częściowo przysłoniętą swastyką, która odsłania swoją biel i czerń na podobnej zasadzie, jak wskazuje to ikona ładowania w komputerze. Na dole znajduje się napis: loading. Można się domyślać, że plakat był reakcją na artykuł opublikowany w New York Times, którego autor ze strachem zauważał, że w Europie ożywają ugrupowania nazistowskie bazujące na hasłach głoszonych przez hitlerowców - napisała Kozina w sobotnim wystąpieniu do marszałka Chełstowskiego.

- Jako historyk sztuki wiem, jak niegdyś zlekceważono dzieło Pabla Picasso, który w 1937 r. - na dwa lata przed wybuchem drugiej wojny światowej - ostrzegał świat swoją pracą Guernica przed konsekwencjami nazizmu. Tym bardziej czułam się zdeterminowana nagrodzić pracę artysty, który wystosował ostrzeżenie przed narastającymi nastrojami hitlerowskimi w moich czasach! Jestem przerażona na myśl o tym, że jeszcze za mojego życia mógłby się powtórzyć dramat znany z drugiej wojny światowej! - podkreśliła jurorka. - Ponieważ trudno mi uwierzyć, że Pan Marszałek sprzyja renesansowi ugrupowań nazistowskich, pragnę wprost zapytać o przyczynę wycofania się z podjętych w styczniu 2019 r. zobowiązań.

Dzień później Kozina napisała na swoim profilu na Facebooku: - A to dopiero komedia!!! Odebraną plakaciście nagrodę podzielono między trzy instytucje: Bibliotekę Śląską, Teatr Śląski i Muzeum Górnictwa Węglowego. Wypadło po 3.300 na głowę. Niesamowite! Odebrano nagrodę artyście piętnującemu nazizm, by uratować z zapaści ekonomicznej aż trzy śląskie instytucje!!! Okazuje się, że jedna pensja marszałkowska jest w stanie uratować trzy instytucje kultury w województwie śląskim. Niewiarygodne!

Według cytowanego przez lokalne media rzecznika urzędu marszałkowskiego Sławomira Gruszki, decyzja o wycofaniu się z nagrody wynikała ze wzrostu kosztów operacyjnych i nieprzewidzianych wydatków w instytucjach kultury.

* fot. Adrian Tync - Praca własna, CC BY-SA 4.0

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Travelist.pl od lat znany jest na rynku nie tylko ze swojej atrakcyjnej oferty hotelowej, ale też efektywności działań marketingowych. Jego pionierska kampania performance z 2023 r., oparta na modelu MMM, przyniosła marce aż 35-procentowy wzrost efektywności w zakresie paid marketingu. Działania te, realizowane przez agencje SalesTube i Value Media dla Travelist.pl, zwyciężyły w...
Natalia Borawska, Paweł Loedl i Adam Caban w jury KTR
Troje przedstawicieli agencji VML zasiądzie w składzie tegorocznego konkursu KTR, w kategoriach: Communication, Creative Strategy oraz Technology. 
Softswiss z nagrodą za event korporacyjny
Wydarzenie korporacyjne firmy SOFTSWISS zdobyło brązowy medal w jednej z najbardziej prestiżowych na świecie nagród eventowych, Global Eventex Awards. Ta międzynarodowa firma technologiczna została wyróżniona w kategorii "Wydarzenie korporacyjne", co potwierdza jej wysoki poziom organizacji i unikalność podejścia do spotkań firmowych. SOFTSWISS słynie z...
Performics z tytułem Performanceowej Agencji Roku
W dniu 23 maja zostały ogłoszone wyniki VI edycji międzynorodowego konkursu Performance Marketing Diamonds EU, organizowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej (e-Izbę). Tytuł Performance’owej Agencji Roku 2024 otrzymała agencja marketingu efektywnościowego Performics, należąca do Publicis Groupe.
Znamy jury 3. edycji konkursu The Next Gen of PR
W trzeciej edycji konkursu organizowanego przez Związek Firm Public Relations - The Next Gen of PR - prace PR-owców oceniać będzie jury pod przewodnictwem Agaty Zeman, Managing Director w 24/7Communication oraz wiceprezeski zarządu ZFPR. W tym roku uczestnicy zmierzą się z zadaniem konkursowym przygotowanym przez markę Coca-Cola.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764