logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Logo Białegostoku: Eskadra broni się przed zarzutami o plagiat

   29.12.2008, przeczytano 9890 razy
ilustracjastrzałka
Fragment strony www "Kuriera Porannego"

Mamy do czynienia z plagiatem, który ośmiesza nasze miasto - stwierdzili radni miejskiego klubu PiS na zwołanej obok miejskiej ślizgawki konferencji – czytamy w artykule pt. „PiS: Niech Eskadra odda pieniądze” zamieszczonym na stronach białostockiego „Kuriera Porannego”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/logo-bialegostoku%3A-eskadra-broni-sie-przed-zarzutami-o-plagiat,8310,artykul.html

Tak radni PiS oceniają fakt, że znak graficzny promujący Białystok okazał się bardzo podobny do znaku organizacji gejowskiej z Nowego Jorku.

W związku z tym radni PiS zażądali od miasta konkretnych działań. Po pierwsze domagają się, by prezydent doprowadził do zwrotu przez Grupę Eskadra 524 tys. zł, które miasto wydało na opracowanie obecnego logo i jego promocję wśród mieszkańców Białegostoku – czytamy w „Kurierze”.

Podobieństwo znaków odkryli białostoccy internauci. Autorem nowego logo Białegostoku oraz kampanii promocyjnej "Wschodzący Białystok", skierowanej do mieszkańców miasta, jest krakowska firma Eskadra. Firma ta wygrała też przetarg na opracowanie i przeprowadzenie za ponad 2,7 mln zł zewnętrznej kampanii promocyjnej miasta.


Radni PiS o logo Białegostoku

Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny krakowskiej Eskadry, przyznaje w rozmowie z „Kurierem”, że logo jest, niestety, podobne. Zaraz jednak dodał: „- Przypadkowo. Nie jest plagiatem. Bo my wiemy, co projektowaliśmy. I trwało to kilka miesięcy. W naszym oświadczeniu opublikujemy proces powstawania logotypu i kolejne jego wersje, które były konsultowane z miastem. Będzie można na własne oczy przekonać się, że to całkowicie autorski projekt.”

Tymczasem na forum „Kuriera” internauci cytują wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli Eskadry, wg których projekt realizowany z białostockim magistratem jest największym osiągnięciem Eskadry. „- To nasze sztandarowe dzieło, gdzie konsekwentnie mogliśmy pracować nad tworzeniem marki.”.

28 grudnia w odpowiedzi na artykuł z portalu Gazeta.pl Eskadra opublikowała własne oświadczenie, w którym dowodzi m.in., że „podobieństwo znaku graficznego opracowanego dla Miasta Białystok ze znakiem graficznym używanym w przeszłości przez jedną z nowojorskich organizacji społecznych jest absolutnie przypadkowe i niezamierzone. Motywy graficzne obecne w logotypie promocyjnym Białegostoku występują w wielu różnych znakach graficznych z różnych krajów świata, różnych firm lub instytucji. Najczęściej jest to symbolika związana z ideą wschodzącego słońca. Ta właśnie symbolika wschodzącego słońca znajduje się w logotypie promocyjnym Białegostoku, a nie ma jej w dawnym logotypie wspomnianej organizacji nowojorskiej.”. Na poparcie swych racji Eskadra przedstawia przykłady logotypów bazujących na podobnym pomyśle oraz przykłady znaków funkcjonujących na rynku pomimo wyraźnych podobieństw..

Najnowsze informacje w sprawie logo na stronach Kuriera Porannego: www.poranny.pl
(inf. wł.)

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Kochani Panowie z PiS-u...

Jako grafik projektant z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu również logo i logotypów pozwolę sobie wypowiedzieć się wyrażając swoja opinię w powyższym temacie.

Panowie z PiS, pojęcia o grafice i o projektowaniu nie macie, to chociaż skonsultujcie z niezależnym grafikiem (ze względu na powagę sytuacji - z poważnym grafikiem)swoją ideologię na temat tego logo (logo Białegostoku) i tego jak powstało, jak się tworzy i projektuje ogólnie.

Widziałem w życiu dużo projektów, dużo wzorów, dużo zaprojektowałem, zrobiłem kilka dobrych prac. Projektant ma w głowie wizje, ogląda dookoła inne prace wykonane przez innych projektantów - na ulicy, w gazecie, w internecie - wszędzie. Wystarczy raz spojrzeć na jakiś wzór i zapomnieć o nim, a zostaje on w podświadomości, co później nawet nieświadomie projektant może wykorzystać w swojej pracy. Sam niekiedy odkrywam, że użyłem podobnego stylu do czegoś co faktycznie już gdzieś istnieje i widziałem to kiedyś, lecz o tym zapomniałem - to jest normalne i należy o tym wiedzieć, a jak się nie wie to należy to skonsultować ze specjalistą za nim się kogoś oskarży i stworzy propagandę. A jeśli się nie wie, że tak należy postąpić to proszę do polityki się nie pchać z brakiem kompetencji, bo nikogo to nie obchodzi, że Pan z PiS-u "niechcem" używać tego śmego...z logo.

Samego logotypu nie oceniam, bo to nie moja brocha, z resztą nie wiem jakie są założenia do projektu. Ale powiem, że działania Panów z PiS są nieprofesjonalne, jak całego PiS.

Dla mnie to naciągana próba zrobienia kariery przez młodych "karierowiczów" polityków - bezmyślna i do niczego prowadząca a robiąca dużo szumu - typowy PiS.

Chętnie wysłucham opinii któregoś z Panów z PiS do mojej wypowiedzi.

Czekam i pozdrawiam ciepło

Marcin Uciński
ucincustoms.com

avatar użytkownika
,

zgadzam się z Tobą co do tego że różne obrazy ukrywają się w naszej pamięci itd. jest tylko jedno pytanie czy projektant "popełnił to dzieło" rozmyślnie czy nie ...  

avatar użytkownika
,

kurcze no wygląda na plagiat... ale w takich przypadkach ciężko określić co jest plagiatem a co nie.

avatar użytkownika
,

Mimo wszystko Panowie z PiSu zrobili niepotrzebne zamieszanie, chyba tylko potrzebne sobie...a może to konflikt interesu...nie zarobili Panowie ???

Jeśli tak dbają o swoje miasto to mogli nic nie gadać i nic by nie było a trak to nawet jeśli nie plagiat to smród na całą Polskę, bardziej dla Biełegostoku niż dla Eskadry.

Fakt znak imitujący słońce podobny, lecz jak pisałem JEST TO W TYCH CZASACH MOŻLIWE DO NIEŚWIADOMEGO POWIELENIA.

BTW przecież nie jest to konkurencyjna branża aby robić zamieszanie o plagiat, to dwa światy nie mające ze sobą nic wspólnego, posiadające łudząco podobne elementy znaku. Nie jest to podróba itp.

Wogóle po co to zamieszanie - dla kariery młodych PiS ? Jaki wódz takie plemię.....

Najnowsze w tym dziale

Obserwacja zachowań 450 tys. konsumentów w ponad 710 obiektach wykazała, że w I kwartale br. ruch w galeriach spadł o blisko 5% rdr. Natomiast odwiedzających było o niecały 1% mniej niż rok wcześniej. Częstotliwość wizyt zmniejszyła się rok do roku o ponad 4%, za to zwiększył się czas spędzany w tego typu placówkach. Ostatnio był średnio dłuższy o ponad 2...
Leasing uwolniony z papieru po 24 latach?
Czy umowę leasingu, podobnie jak umowę kredytu lub pożyczki, będzie można wreszcie zawrzeć elektronicznie? Jest projekt ustawy, który usuwa archaiczny nakaz zachowania formy pisemnej, obowiązujący od 2000 roku . Oszczędności z wyeliminowania papierowych umów leasingu mogą wynieść ok. 15 mln zł rocznie – szacuje Carsmile.
Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764