Mamy do czynienia z plagiatem, który ośmiesza nasze miasto - stwierdzili radni miejskiego klubu PiS na zwołanej obok miejskiej ślizgawki konferencji – czytamy w artykule pt. „PiS: Niech Eskadra odda pieniądze” zamieszczonym na stronach białostockiego „Kuriera Porannego”.
Tak radni PiS oceniają fakt, że znak graficzny promujący Białystok okazał się bardzo podobny do znaku organizacji gejowskiej z Nowego Jorku.
W związku z tym radni PiS zażądali od miasta konkretnych działań. Po pierwsze domagają się, by prezydent doprowadził do zwrotu przez Grupę Eskadra 524 tys. zł, które miasto wydało na opracowanie obecnego logo i jego promocję wśród mieszkańców Białegostoku – czytamy w „Kurierze”.
Podobieństwo znaków odkryli białostoccy internauci. Autorem nowego logo Białegostoku oraz kampanii promocyjnej "Wschodzący Białystok", skierowanej do mieszkańców miasta, jest krakowska firma Eskadra. Firma ta wygrała też przetarg na opracowanie i przeprowadzenie za ponad 2,7 mln zł zewnętrznej kampanii promocyjnej miasta.
Radni PiS o logo Białegostoku
Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny krakowskiej Eskadry, przyznaje w rozmowie z „Kurierem”, że logo jest, niestety, podobne. Zaraz jednak dodał: „- Przypadkowo. Nie jest plagiatem. Bo my wiemy, co projektowaliśmy. I trwało to kilka miesięcy. W naszym oświadczeniu opublikujemy proces powstawania logotypu i kolejne jego wersje, które były konsultowane z miastem. Będzie można na własne oczy przekonać się, że to całkowicie autorski projekt.”
Tymczasem na forum „Kuriera” internauci cytują wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli Eskadry, wg których projekt realizowany z białostockim magistratem jest największym osiągnięciem Eskadry. „- To nasze sztandarowe dzieło, gdzie konsekwentnie mogliśmy pracować nad tworzeniem marki.”.
28 grudnia w odpowiedzi na artykuł z portalu Gazeta.pl Eskadra opublikowała własne oświadczenie, w którym dowodzi m.in., że „podobieństwo znaku graficznego opracowanego dla Miasta Białystok ze znakiem graficznym używanym w przeszłości przez jedną z nowojorskich organizacji społecznych jest absolutnie przypadkowe i niezamierzone. Motywy graficzne obecne w logotypie promocyjnym Białegostoku występują w wielu różnych znakach graficznych z różnych krajów świata, różnych firm lub instytucji. Najczęściej jest to symbolika związana z ideą wschodzącego słońca. Ta właśnie symbolika wschodzącego słońca znajduje się w logotypie promocyjnym Białegostoku, a nie ma jej w dawnym logotypie wspomnianej organizacji nowojorskiej.”. Na poparcie swych racji Eskadra przedstawia przykłady logotypów bazujących na podobnym pomyśle oraz przykłady znaków funkcjonujących na rynku pomimo wyraźnych podobieństw..
Najnowsze informacje w sprawie logo na stronach Kuriera Porannego: www.poranny.pl
(inf. wł.)