logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Logo dla Polski: Co dalej ze „sprężyną”?

   20.08.2015, przeczytano 2605 razy
ilustracja

W związku z pojawiającymi się w mediach doniesieniami o zarzuceniu przez Fundację Marka dla Polski projektu „Logo dla Polski”, który był przedmiotem wielu publikacji i komentarzy w naszym serwisie, poprosiliśmy o stanowisko Fundacji w tej sprawie. Publikujemy je wraz z naszym krótkim komentarzem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/logo-dla-polski%3A-co-dalej-ze-sprezyna,25727,artykul.html

Fundacja „Marka dla Polski” dla Signs.pl - stanowisko

Projekt mający na celu zbudowanie profesjonalnego brandingu narodowego Polski w żadnym wypadku nie został porzucony. Wręcz przeciwnie – w czerwcu br. roku ukonstytuowała się Fundacja „Marka dla Polski”, założona przez Konfederację Lewiatan, Krajową Izbę Gospodarczą, Pracodawców RP oraz Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Oznacza to, że wszystkie zaangażowane w poprzednią kampanię podmioty wraz z partnerami działają już w sposób zinstytucjonalizowany.

Fundacja w pierwszej kolejności pracuje nad pozyskaniem dla swojego działania poparcia ponad podziałami, możliwie najszerszej grupy interesariuszy – wszystkich zainteresowanych ekspertów, podmioty i instytucje. Razem z nimi Fundacja przygotuje mapę polskich marek: lokalnych, regionalnych, europejskich i globalnych. To inicjatywa mająca na celu promowanie polskie rozwiązania, firmy, kulturę, ludzi, atrakcje turystyczne czy wydarzenia w Polsce i za granicą.

Ponadto w ramach swoich działań Fundacja będzie przeprowadzać m.in. debaty środowiskowe z udziałem przedstawicieli gospodarki, kultury, nauki, turystyki, sportu, ale także środowisk artystycznych, strategów oraz agencji marketingowych; szkolenia, konsultacje, badania naukowe, a także prowadzić projekty partnerskie z instytucjami naukowo-badawczymi, uniwersytetami i wydawnictwami.

Jeśli chodzi o aktualności, to 30 czerwca podczas FORUM BRANDINGU THINKTANK przedsiębiorcy, środowiska marketingowe i kreatywne podpisały manifest „Marki Polska”. Dokument ten zachęca inicjatywy obywatelskie do włączenia się w ruch na rzecz stworzenia podstaw nowoczesnego brandingu narodowego. Organizacje, które się pod nim podpisały, zaapelowały również o to, by rząd po wyborach oraz nowy Prezydent RP poświęcili więcej uwagi marce Polska, tak jak miało to miejsce w innych krajach. Z aktem tym można zapoznać się pod linkiem: http://forumbrandingu.pl/#manifest, gdzie jednocześnie można się pod nim podpisać. 

Oczywiście działania te mają służyć zbudowaniu marki narodowej, a także mechanizmów chroniących ją. Jednym z tych elementów jest również samo logo, czy szerzej – identyfikacja wizualna, lecz jest to produkt finalny poprzedzony wymienionymi wyżej działaniami. Nasze doświadczenia pokazały nam, że jeszcze jest zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych wariantach graficznych – z pewnością będzie nam zależało na organizacji otwartego konkursu, w którym ważną rolę w briefie będzie stanowić idea „Creative Tension”. Uważamy także, że przy Radzie Ministrów powinno zostać utworzone stanowisko koordynatora ds. marki narodowej, który byłby odpowiedzialny za tę dziedzinę w administracji publicznej. W obecnej sytuacji mówienie również o konkretnych datach mija się z celem, gdyż trudno aktualnie ocenić jak długo będzie trwał sam proces budowania szerokiej koalicji, czy dialog z różnymi grupami interesariuszy.

lipiec 2015

Komentarz redakcji Signs.pl

W Signs.pl na bieżąco relacjonowaliśmy prace i inicjatywy zmierzające do wprowadzenia w życie koncepcji zwanej „Crative Tension” mającej zaowocować stworzeniem „Logo dla Polski”. Dzieliliśmy się także związanymi z tym projektem wątpliwościami. Dotyczyły one nie tylko jakości designerskiej wypracowanego znaku. Przytaczaliśmy także pytania o umocowanie organizacji prowadzących i promujących ten projekt do wprowadzania w życie rozwiązań mających stać się wizytówką wszystkich Polaków. Pytania te i wątpliwości artykułowane były przez środowisko grafików i projektantów bardzo wyraźnie. Trudno oprzeć się wrażeniu, że projekt prowadzony był bez oglądania się na te wszystkie zastrzeżenia, w sposób który naszym zdaniem na sam koniec otarł się już o skandal jakim była próba usankcjonowania forsowanego rozwiązania poprzez stworzenie pozoru, że stało się ono przedmiotem „wyboru Polaków”. Mowa oczywiście o słynnym głosowaniu na jedną z trzech wersji „sprężyny”.

Według organizatorów, prace nad projektem w ramach koncepcji „Creative Tension” stworzonej przez Wally Olinsa prowadzone są już od dekady. Jednak potrzebę dyskusji organizatorzy zaczęli dostrzegać jak się zdaje dopiero wówczas gdy okazało się, że liczba chętnych do głosowania zmusiła ich do przedłużenia jego terminu. Wówczas to, po 10 latach prac, pojawiły się zapowiedzi „szeregu wydarzeń i debat”.

W otrzymanym od Fundacji stanowisku brakuje nam jasnej informacji na temat dalszych losów logo zwanego potocznie „sprężyną”. Zwróciliśmy organizatorom uwagę, że ta właśnie sprawa najbardziej zainteresuje naszych czytelników. Nie otrzymaliśmy jednak żadnych dalszych wyjaśnień.

W tekście Fundacji dużo mówi się (nareszcie!) o potrzebie debat i dialogu. Próżno tam jednak szukać refleksji na temat przyczyn, które doprowadziły do wycofania „sprężyny” z publicznej dyskusji na temat Logo dla Polski. Organizatorzy piszą: „Nasze doświadczenia pokazały nam, że jeszcze jest zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych wariantach graficznych”. Czy to jedyny wniosek jaki Fundacja zapowiadająca dalszy rozwój projektu wyciąga z historii „sprężyny” i popełnionych przy jej okazji błędów? Nie wiemy. Na to pytanie także nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Źródło: Fundacja Marka dla Polski, Signs.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Szanowna Redakcjo, "W tekście Fundacji dużo mówi się (nareszcie!) o potrzebie debat i dialogu." ja bym się aż tak z tej zapowiedzi nie cieszył. Debat mieliśmy dziesiątki i jedyny efekt tego, przez tyle lat, to właśnie ta sprężynka. Co do dialogu miejmy nadzieję, że takowy będzie, nie między debatantami etatowymi a jak najszerszy. Pożyjemy zobaczymy, co nie zmienia faktu iż debatować i dialogować trzeba o całej identyfikacji państwa a nie jedynie marce narodowej, bo to naczynia połączone. Chyba, że koniecznie chcemy mieć kolejnego logosa na jakiś czas.

avatar użytkownika
,

Lepszy rydz niż dotychczasowe nic - jak to mówią...   

avatar użytkownika
,

Dzień dobry nowa fundacjo :)

Najnowsze w tym dziale

Reklamy wyborcze: amatorszczyzna czy oszczędności z profesjonalistami?
Partie ogólnopolskie i lokalne komitety wyborcze szykują się do ostatecznego boju o miejsca w radach. Kandydaci na prezydentów, wójtów i burmistrzów już pokazują się na pierwszych billboardach i plakatach. Jednak znaczna część batalii będzie miała miejsce w internecie. Niemal pewne jest to, że żadnemu z internautów – choćby bardzo się starał – nie uda się uniknąć...
W branży marketingowej czuć powiew optymizmu
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co...
Rynek badań mystery shopping po pandemii wraca do gry
Jak wynika z szacunków, w 2022 r. rynek badań mystery shopping w Polsce warty był 27 mln zł. Natomiast jeszcze w 2020 r. było to 36 mln zł. Spadek oczywiście nastąpił z powodu pandemii. Gdyby nie ona, obecnie rynek byłby większy. Natomiast teraz widać, że ten segment wraca do gry. Co więcej, w ciągu najbliższych 5 lat ww. wartość może wzrosnąć nawet do 50-60 mln zł...
Czy programy lojalnościowe wciąż mają potencjał do budowania potęgi marki? Chociaż laikowi kojarzą się przede wszystkim z rabatami i bonusami, w rzeczywistości są niewyczerpanym źródłem wiedzy o konsumentach i ich potrzebach. Mądre wykorzystanie tej wiedzy przekłada się na wzrost lojalności klientów i wzmocnienie wizerunku firmy. To nie zmieni się w...
Problemy z AI. Czy prawo powstrzyma „bunt maszyn”?
Prawne problemy ze sztuczną inteligencją narastają wraz z dynamicznym rozwojem technologii AI. System regulacyjny nie nadąża nie tylko za tworzeniem prawa wyznaczającego granice dla nowej technologii, ale też złożonością procesu tworzenia algorytmów, które często są utajnione. Obecne regulacje nie są adekwatne, co prowadzi do skrajnie różnych rozstrzygnięć...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764