logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Logo Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wybrane

   11.09.2018, przeczytano 2468 razy
ilustracja

Prosta i elegancka litera „M”, przedstawiona z kształtem budzącym wiele skojarzeń, między innymi z sercem, ale także z matematycznym znakiem większości. To właśnie logo, które już wkrótce stanie się podstawą identyfikacji wizualnej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W piątek (7 września) został rozstrzygnięty konkurs na projekt logotypu dla Metropolii, natomiast w poniedziałek wybór ten został zatwierdzony przez Zarząd GZM oraz zaprezentowany podczas sesji Zgromadzenia Metropolii. Zwyciężyła propozycja Atelier Szewski Paweł Miszewski.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/logo-gornoslasko-zaglebiowskiej-metropolii-wybrane,37858,artykul.html

Pięć zespołów, zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu na opracowanie projektu logotypu dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, miało miesiąc na przygotowanie swoich prac. W piątek (7 września) komisja wyłoniła zwycięzcę tego konkursu, natomiast w poniedziałek wybór ten został zatwierdzony przez Zarząd GZM oraz zaprezentowany podczas sesji Zgromadzenia. Logiem Metropolii stanie się propozycja Atelier Szeski Paweł Miszewski.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

- W zwycięskim logo najbardziej doceniam zaproponowane przez autora sposoby w jakie można je rozwinąć i przetworzyć. Ta otwartość tego logotypu wydaje mi się bardzo ważna – ocenia Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu, który przyjął zaproszenie do pracy w komisji konkursowej. Podkreślał, że atutem wskazanego znaku jest to, że może on „żyć”, przybierając różne formy, w zależności od sytuacji i kontekstu, w którym ma zostać wykorzystany.  

– Wydaje mi się, że taki styl projektowania jest projektowaniem przyszłości. Tworzony jest pewien koncept, proces, który jest pewnym, skończonym, autorskim – w tym przypadku – znakiem graficznym. Ale z drugiej strony wciąż daje wiele możliwości interpretacyjnych, a także daje autorowi możliwość przeprojektowywania go w różne inne formy. Jest w tym coś bardzo przyszłościowego, jest w tym coś z myślenia procesami, partycypacyjnego, myślenia otwartego, a nie zamkniętego, dającego wyłącznie jedną odpowiedź – dodaje.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Z kolei Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podkreślał, że do konkursu zostało zgłoszonych wiele ciekawych propozycji, a wybór zwycięskiej był naprawdę bardzo trudny.

- Mam wrażenie, że wybór logo był chyba trudniejszym zadaniem niż wprowadzenie wspólnych biletów – żartował po zakończeniu prac komisji Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

– Nie jesteśmy organizacją, która skupia się na jednym zadaniu. Mamy wiele kontekstów, w których będziemy używać nasze logo jak np. transport publiczny, smart city, ochrona środowiska. Myślę, że w każdym z tych obszarów chcielibyśmy mieć dedykowaną identyfikację. Nasze logo musi przeobrażać się i zmieniać, aby opisywać te obszary. Zwycięski projekt daje nam takie możliwości – wyjaśniał.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Przypomnijmy: międzynarodowy konkurs na opracowanie logotypu dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii został podzielony na dwa etapy. Do pierwszego z nich wpłynęło ponad 140 zgłoszeń, a komisja konkursowa wybrała pięć najlepszych.

W skład komisji konkursowej, poza przedstawicielami GZM, weszli również Przemo Łukasik, właściciel pracowni medusa group, dr hab. Justyna Kucharczyk z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Matylda Sałajewska – kuratorka Katowice Street Art Air oraz Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu.

Drugi etap konkursu polegał już na zaprojektowaniu propozycji znaku graficznego dla GZM. Zakwalifikowani do niego zostali: Zofia Konarska PARA-BUCH, Walk with David, Wojciech Janicki, zespół wespół oraz Atelier Szeski Paweł Miszewski.

Każdy z finalistów otrzyma po 3 tys. zł nagrody, zaś zwycięzca dodatkowe 17 tys. zł oraz propozycję przygotowania księgi znaku dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Źródło: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Gdzie w tym wszystkim jest Górny Śląsk? Choćby śladowo.

avatar użytkownika
,

A Zagłębie?  

,

Tym bardziej.  

avatar użytkownika
,

Stylistyka tej litery przywodzi na myśl czasy filmu "Metropolis". Niezbyt szczęśliwe skojarzenie.  

,

Stylistycznie źle nie jest. Źle jest w warstwie skojarzeniowej.  

Najnowsze w tym dziale

Jubileuszowa edycja Wyjątkowego Konkursu Fotograficznego
Już po raz dziesiąty, kanał telewizyjny National Geographic i Cyfrowy Polsat, operator największej polskiej platformy satelitarnej i dostawca nowoczesnych usług multimedialnych, zapraszają do udziału w Wyjątkowym Konkursie Fotograficznym. Uczestnicy zabawy mogą zgłaszać swoje prace do 20 września br. w czterech kategoriach tematycznych, a na zwycięzców czekają wspaniałe...
Konkurs: neon dla Centrum Kultury w Lublinie
Centrum Kultury w Lublinie zaprasza do udziału w konkursie, którego celem jest wyłonienie projektu neonu na elewację budynku Centrum. Do wygrania jest 5 tys. zł.
We Want Jazz - Międzynarodowy Konkurs Plakatu
Temat: Bronisław Kaper, Henryk Wars, Victor Young. Wkład polskich kompozytorów w historię światowego jazzu.
Konkurs na mural FSC w Lublinie
Rada Dzielnicy Hajdów-Zadębie w Lublinie oraz Centrum Kultury w Lublinie aprasza do udziału w konkursie na mural nawiązującu do spuścizny Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie.
Admind z nagrodą Red Dot 2020
Wśród 6 992 projektów podzielonych na trzy główne kategorie, zostaliśmy wyróżnieni aż dwa razy za kampanie związane z brands & communication.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764