logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Logo igrzysk Tokio 2020 plagiatem? Projektanci zabierają głos

   31.07.2015, przeczytano 3012 razy
ilustracjastrzałka
WpisOliviera Debie na Facebooku

Belgijski grafik Olivier Debie zarzucił organizatorom igrzysk olimpijskich w Tokio w 2020 roku plagiat logotypu zaprojektowanego przez niego dla teatru w Liege. Projektant żąda wycofania znaku zaprezentowanego kilka dni temu w stolicy Japonii.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/logo-igrzysk-tokio-2020-plagiatem-projektanci-zabieraja-glos,25567,artykul.html

Belg zamieścił na profilu Studio Debie na Facebooku porównania obu znaków, wywołując oburzenie internautów i prawdziwą lawinę komentarzy. Wśród podobieństw odnajdujemy bowiem nie tylko niemal identyczny pomysł na uzyskanie kształtu litery T poprzez wpisanie jej w okrąg, ale nawet bardzo zbliżone liternictwo zastosowane w rozwinięciu nazwy teatru i igrzysk.

Autorem projektu jest Kenjiro Sano. Cytowany przez The Japan Times grafik twierdzi, że nie była mu znana praca Belga i że nie odnosił się do niej w trakcie projektowania. Dyrektor generalny komitetu organizacyjnego igrzysk Toshiro Muto dodaje, że oficjalną prezentację znaku poprzedził audyt prowadzony w Japonii i poza granicami kraju i że nie wykazał on zagrożeń prawnych.

Olivier Debie przyznaje, że logo nie zostało zarejestrowane jako chroniony znak towarowy, wskazuje natomiast że jego projekt jest wcześniejszy niż logo olimpijskie. Projekt Belga wszedł oficjalnie do użytku w 2013 roku.

Źródło: Studio Debie, The Japan Times

www.facebook.com/StudioDebie

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

No cóż... Wydaje mi się, że każdy chce mieć kilka "dni chwały".

avatar użytkownika
,

Wychodzi na to że największe ryzyko to użycie koła, tak dawno zostało wynalezione ...

avatar użytkownika
,

Zdaje się że tu właśnie leży problem. Ten znak nosi charakter takiego, co to "sam się narysował" - z charakteru narzędzia "tak jakoś wyszło". To jest właśnie ryzyko wykorzystywania zbyt oczywistych, "generycznych" rozwiązań. Jeżeli jest tak że kolega Kenjiro faktycznie nie miał pojęcia o projekcie Belga, to wydaje się, że obaj panowie są równie "winni", bo poszli na lep takiej oczywistej, narzucającej się koncepcji.  

avatar użytkownika
,

oba są beznadziejne

Najnowsze w tym dziale

Poligrafia w marketingu - szkolenie
Wydawnictwo Polski Drukarz, wydawca magazynu „Świat DRUKU”, poświęconego szeroko pojętej branży poligraficznej, reklamowej i opakowaniowej, oraz organizator wydarzeń branżowych w ramach Akademii Wiedzy, zaprasza na szkolenie „Poligrafia w marketingu”, które odbędzie się w Warszawie 19 marca br. w godz. 9.00–17.00.
Sukces Screen Network w konkursie Digital Signage Awards 2025
Screen Network zdobył prestiżową nagrodę Digital Signage Awards 2025 za projekt AI Screen w Galerii Katowickiej. Projekt zdobył główną nagrodę w kategorii „Timely Data-Driven Displays and Creative”. To niezwykłe wyróżnienie potwierdza, że polska technologia i innowacyjność stają się znaczącą siłą na międzynarodowej scenie.
oS3 i ONE House realizują kampanię dla Urlop.pl
Agencje oS3 i ONE House, wchodzące w skład Grupy ONE House, realizują pierwszą ogólnopolską kampanię dla marki Urlop.pl. Kampania „Urlop pełen pasji!” to debiut marki w mediach masowych, który nastąpił po rebrandingu i zmianie nazwy z Fostertravel.pl na Urlop.pl w listopadzie 2024 roku. Jej głównym celem jest budowanie świadomości marki oraz...
StratosMedia i Sony z aplikacją AITRIOS dla digital signage
StratosMedia, wiodący dostawca rozwiązań Digital Signage i komunikacji wizualnej, ogłosił nową aplikację zintegrowaną z "AITRIOS”, platformą wykrywania sztucznej inteligencji dostarczaną przez Sony Semiconductor Solutions i jej profesjonalną serię wyświetlaczy Sony BRAVIA, aby zapewnić bezprecedensowe aplikacje Vision AI w kompletnym ekosystemie Digital Signage.
GPW i Euvic Digital łączą siły w kampanii promującej ETF-y
 Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) wraz z agencją Euvic Digital (Euvic Performance) realizują kompleksową kampanię marketingową mającą na celu popularyzację funduszy ETF wśród inwestorów. W ramach współpracy powstał serwis internetowy www.etfnagpw.pl, który pełni rolę centrum wiedzy o funduszach ETF notowanych na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764