Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zaprezentował nowe logo promocyjne województwa. Koszt jego zaprojektowania wyniósł 90 tys. zł. Według autora - Andrzeja Pągowskiego - jego stworzenie wymagało ponad pół roku pracy.
Nową strategię promocji regionu wraz z nowym znakiem, mającym stanowić podstawę dla promocji gospodarczej, zarówno w kraju jak i za granicą, zaprezentowano podczas konferencji, która odbyła się 15 kwietnia 2015 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.
W komunikacie Urzędu czytamy, że podstawową ideą przedstawionej strategii promocji regionu jest potrzeba budowania marki terytorialnej. Autorzy komunikatu dostrzegają, że "budowa wizerunku Pomorskiego jest zadaniem kompleksowym, znacznie trudniejszym niż budowanie marki produktowej, usługowej, marki korporacyjnej czy choćby marki miasta. Obejmuje szereg bardzo zróżnicowanych aspektów i dziedzin życia związanych z danym regionem, odnosi się do historii, kultury, stylu życia i mentalności mieszkańców, gospodarki i biznesu, turystki, specyfiki architektonicznej i atrakcyjności miejscowości, a także aspektów związanych z naturą, krajobrazem oraz klimatem."
- Strategicznym wyzwaniem dla stworzenia marki regionalnej jest znalezienie jednego, spójnego i wyróżniającego województwo pomorskie przesłania, które powinno się dać łatwo utrwalić w pamięci potencjalnych odbiorców i zachęcić ich do zainteresowania danym regionem w kontekście swoich potrzeb (turystycznych, biznesowych, edukacyjnych, itd.) – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Według urzędników, województwo pomorskie charakteryzuje się ponadprzeciętną ilością atrybutów wskazujących na wysoki poziom życia w regionie. Do najważniejszych zaliczono: atrakcyjne, nadmorskie położenie, walory przyrodnicze, złożoną historię z duchem wolności w tle, dynamiczną, zdywersyfikowaną gospodarkę, najatrakcyjniejsze walory turystyczne, najlepsze warunki do życia, czy najbardziej zadowolone z życia społeczeństwo w Polsce. Dlatego też kluczowym przesłaniem dla regionu ma się stać „pełnia życia", umożliwiająca spełnienie potrzeby samorealizacji, życia w harmonii, pokonywania barier, zachowania równowagi między pracą, karierą a czasem wolnym dla na realizację pasji i zainteresowań, dążenie do podniesienia jakości życia, rozwoju zawodowego i osobistego.
- Dla zwizualizowania tego przesłania powstał znak promocyjny, dla którego inspiracją było szukanie uniwersalnych, prostych skojarzeń i symboli związanych z atrakcyjnością, radością życia, energią, czyli wartościami reprezentującymi Pomorskie. Tak narodził się wyjątkowy, o malarskich charakterze, znak „! Pomorskie" – dodaje Ryszard Świlski.
Tyle urzędnicy. A co na to specjaliści z branży? Według informacji Gazety Wyborczej, nowe logo nie zostało wyłonione w konkursie. - Na pewno niesie jakąś informację, jednak nie mogę się jej doszukać - komentuje cytowana przez GW Magdalena Pawłowska, właścicielka agencji marketingu i PR. - Dobrym testem dla logo jest ułożenie go w towarzystwie innych, tak jak często bywa to na plakatach i innych nośnikach promocji, jeśli logo jest widoczne, zauważalne, to bardzo dobrze. W przypadku logo Pomorskiego czerwona kropka jest najmocniejszym elementem - zauważa Pawłowska.
Ze znaku zadowolony jest natomiast autor - Andrzej Pągowski, który podkreśla fakt celowego umieszczenia wykrzyknika przed hasłem: - Specjalnie ten wykrzyknik, ten zachwyt, zainteresowanie nad Pomorskiem jest na początku - wyjaśnia na łamach Gazety Wyborczej znany polski grafik, według którego stworzenie koncepcji poprzedziła ponad półroczna praca analityczna.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gazeta Wyborcza