logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Lomografia, Lomography, Łomografia...

   24.02.2006, przeczytano 39708 razy
ilustracjastrzałka
Magazyn .psd

Świat cyfrówek, nowych technologii, Internetu… Czy znajduje się w nim jeszcze miejsce na zwykły aparat analogowy? Czy jest w stanie, taki właśnie sprzęt jeszcze kogoś zainteresować? Oczywiście, ze tak! Za sprawą małego, kompaktowego aparatu, rodem z czasów ZSRR wielu jego użytkowników zmieniło swój punkt widzenia na otaczający ich świat.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/lomografia%2C-lomography%2C-lomografia...,3588,artykul.html

Aparat LOMO – błyszczy tak, że powszechne coraz bardziej cyfrówki giną w jego blasku. LOMOGRAFIA to nowy punkt widzenia, to ideologia, którą warto poznać chociażby po to, aby nabrać dystansu do samego siebie, otoczenia i zyskać wyższy poziom optymizmu.

Lomografia – trend stosunkowo młody, którego geneza sięga początku lat dziewięćdziesiątych, a sam jego zamysł to jeden wielki przypadek. Wszystko zaczęło się od wycieczki grupy austriackich studentów do Pragi i odkrycie tam, w jednym z komisów ze starym sprzętem fotograficznym, aparatu produkcji radzieckiej o dziwnej nazwie LOMO. Tani, prosty w obsłudze sprzęt fotograficzny posłużył do rejestrowania każdej minuty z szalonej, studenckiej wyprawy. Po wywołaniu zdjęć w swoim mieście Wiedniu, ich oczom ukazały się inne niż zazwyczaj, nietuzinkowe, niesamowicie kolorowe, jaskrawe, niejednokrotnie nieostre zdjęcia, którymi zachwycili się wszyscy. Fotografie robione „od niechcenia” okazały się być początkiem trendu zwanego dzisiaj Lomografią, a aparat z półki „głupich jaśków” okazał się przełomowy i rozpoczynający nową modę na strzelanie fotek. Zabawa lomograficzna ośmieliła studentów do dalszego eksperymentowania i zarażania innych osób swoją nową pasją fotograficzną

Taki początek miało Towarzystwo Lomograficzne, czyli The Lomographic Society, które dzisiaj skupia członków z całego świata. Jest również oficjalnym dystrybutorem aparatów LC-A, organizuje wystawy, wyprawy plenerowe, wydaje katalogi z lomo zdjęciami.


Popularność Lomografii jest fenomenem dla profesjonalnych fotografików, ludzi, dla których obraz fotograficzny musi być ostry jak brzytwa, a kadr przemyślany tak, żeby nie można było się do niego w żaden sposób przyczepić. Mimo, że jest to rzecz oczywista i niepodważalna, nie ma to żadnego znaczenia dla fana Lomografii. On dalej będzie robił lomo fotki i interesował się będzie nowinkami ze świata aparatów LOMO, a także cieszył się będzie innowacyjnymi akcesoriami do tych aparatów.


zwolennicy lomo
Do grona zwolenników aparatów LOMO należą wszyscy ci, którzy chociaż raz mieli z nim styczność, również tak znane postaci kina i muzyki, jak Robert Redford, Brian Eno czy Moby. Społeczność lomograficzna liczy obecnie ponad pół miliona osób, a ich grono ciągle się powiększa. Do miejsc, w których najsilniej odczuwa się działanie Lomografii należy Nowy Jork, Berlin i Tokio. Na całym świecie organizowane są wystawy, imprezy, zwiększa się ilość sklepów internetowych oferujących aparaty, będące prototypem radzieckiego aparatu LOMO i jego akcesoriów. Wszystko to wpływa na sukces i promocję nowego, lomograficznego trendu w fotografii. Bardzo popularne stały się tzw. Lomościany (LomoWalls), których idea polega na zebraniu w jednym miejscu jak największej ilości zdjęć i umieszczaniu ich na przeznaczonej do tego celu ścianie tak, żeby oglądający był całkowicie pod wpływem „lomo spojrzenia”. Fotografie układane są jedna koło drugiej tak, aby uzyskać jak największą przestrzeń ze zdjęciami – niejednokrotnie w jednym miejscu prezentowano ponad 100 tysięcy zdjęć.

Imprezy te stały się ogromnie popularne i okazały się najlepszą promocją aparatów oraz idei Lomografii. W Nowym Jorku organizowane są dwutygodniowe maratony Action Sampler (jeden z aparatów). Latem 2001 roku na otwarciu Muzeum Sztuki Współczesnej (Kunsthalle) w Wiedniu, Towarzystwo Lomograficzne (The Lomographic Society) ochrzciło swój pierwszy na świecie LOMO sklep, w którym od tego czasu można było znaleźć unikatowe i szalone wyglądem aparaty.

Na szczęście i w Polsce myśl lomograficzna zaiskrzyła w umysłach wielu młodych i starszych ludzi, a organizowane imprezy w niczym nie odbiegają od tych organizowanych w innych zakątkach kuli ziemskiej. Możemy poszczycić się magazynem internetowym rozpowszechnianym w plikach PDF, z dużą ilością fotek, które robione są oczywiście aparatami LOMO przez naszych rodzimych „lomografików”. Najsilniej odczuwany nurt Lomografii znajduje się rzecz jasna w twórczej i kontrastowej Łodzi. Odkrywane na nowo miasto w ujęciu obiektywu (obiektywów) aparatów LC-A nabiera kolorów, pulsuje barwami i światłami.


zasady
Wiemy już, że nie można poskromić aparatu LOMO, wiemy również, że zdjęcia, które zaczniemy robić będą jak najbardziej nieprzewidywalne, ale nie znamy jeszcze zasad, które prawdziwy fan tych aparatów powinien wprowadzić w swoje życie. Zasady te zostały już dawno sprecyzowane, a prawdziwy Lomograf bez dwóch zdań powinien im się podporządkować!

10 złotych zasad Lomographic Society:

  • Gdziekolwiek idziesz, weź Lomo ze sobą;
  • Rób zdjęcia o każdej porze dnia i nocy;
  • Lomo stanowi część Twojego życia;
  • „Pstrykaj z biodra”;
  • Fotografuj przedmioty z jak najmniejszej odległości;
  • Nie myśl! (William Firebrace);
  • Bądź szybki!;
  • Przed naciśnięciem spustu nigdy nie wiesz, co znajdzie się na zdjęciu;
  • Po naciśnięciu spustu też nie będziesz tego wiedział;
  • Nie przejmuj się zasadami i konwenansami obowiązującymi w tradycyjnej fotografii;

    Bądź szybki, nie zastanawiaj się za długo, nie wnikaj w budowę swojego aparatu, bądź odporny na wiedzę z zakresu fotografii, a i tak efekt Twoich zdjęć zaskoczy pozytywnie niejedną osobę. Nie musisz znać tradycyjnych technik fotografii, żeby robić zdjęcia, które zrobią wrażenie na wielu ludziach i trafiają do ich świadomości jako nowy, inny punkt widzenia świata..


    rodzaje aparatów Lomo
    Obecnie produkowanych jest wiele aparatów spod gwiazdy LOMO i tym samym użytkownicy tych aparacików mogą powybrzydzać. Wśród takich z czterema obiektywami – SuperSampler; z czterema obiektywami i czterema fleszami –ActionSampler Flash czy dziewięcioma – POP 9 obiektywami, znajdzie się aparat z obiektywami, na które nakładane są specjalne, kolorowe filtry ColorSplash.

    Tym samym zrobione przez nas zdjęcia będą nie dość, że przekręcone na swój lomograficzny sposób, ale także zabarwione na kolor czerwony, zielony, niebieski czy żółty. W całej gamie aparatów nie trudno będzie również odszukać aparatu przystosowanego do robienia zdjęć pod wodą o nazwie FrogEye, a także takiego o szerokim kącie widzenia, tzw. rybie oko – FishEye. Do najciekawszych i najbardziej znanych akcesoriów można zaliczyć Lamurello – specjalny album na lomo zdjęcia, który można powiesić na ścianie albo postawić na półce w domu, torba na biodra, która pomieści aparat i kilka rolek kliszy. Ciekawostka okażą się również Fotoklipsy, które pozwolą na zbudowanie ciekawej konstrukcji ze swoich zdjęć czy FishEye Frame, czyli ramki na zdjęcia zrobione aparatem z obiektywem „rybie oko”

    Z dnia na dzień rośnie ilość stron internetowych o tematyce LOMO, sklepów internetowych z aparatami i akcesoriami lomo fotograficznymi. Ciekawą propozycją okazała się współpraca pomiędzy Lomographic Society i Mauritius, która zaowocowała wspaniałym zbiorem 250 zdjęć „Lomo-Mauritius Catalogue”. Katalog przygotowany został w formacie LC-A oraz ActionSampler, dla zwolenników obu aparatów.

    Kierując się zasadami Lomografii i swoim „niezdrowym” rozsądkiem zrobisz fenomenalne zdjęcia, a załapany bakcyl Lomografii pozwoli Ci spojrzeć w inny sposób na szare miasta, ulice, blokowiska i porę roku… Pamiętaj, zagadkowe LOMO to przepustka do LOMO świata, barwniejszego i pozytywniejszego. Zacznij działać – nie myśl!

    Artykuł pochodzi z Magazynu .psd
    www.psdmag.org


    Chcesz poczytać więcej na temat lomo? Wejdź na strony:
    www.lomography.com/
    www.lomo.com/
    www.lomography.com/homesDeLuxe/
    www.lomo.art.pl/
    www.lomografia.com.pl/



  • avatar użytkownika
    + + + + +

    Tekst opublikował użytkownik: psd

    Więcej informacji o użytkowniku

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Besymbio - jak wprowadzić markę kosmetyków w czasie pandemii?
    Polska marka innowacyjnych naturalnych produktów, których skład opiera się na certyfikowanych wyciągach roślinnych zamkniętych w szklanych opakowaniach – tym właśnie jest BeSymbio. Launch tego brandu jest potwierdzeniem na to, że nie warto odkładać realizacji biznesowych marzeń na później, pomimo trudnego czasu pandemii. Jakie działania miały miejsce w pierwszych tygodniach...
    Od chwili, gdy więcej czasu spędzamy w domach, a mniej w galeriach, handel internetowy jest na fali. Jednocześnie wraz z recesją stajemy się mniej skłonni do beztroskich zakupów. E-sklepy już się na nią przygotowują i zmieniają swoją strategię działania. Eksperci Shoper opisują pięć zjawisk, które będą się umacniać w świecie postpandemicznym.
    Wiarygodność to podstawa, czyli o plasowaniu eksperta w mediach
    Ekspert dla mediów to nie tylko specjalista w konkretnej dziedzinie. To także osoba, która w zrozumiały dla odbiorców sposób, potrafi przekazać swoją wiedzę. Jak wygląda proces budowania wizerunku eksperta w mediach i na co zwrócić uwagę we współpracy na linii PR-owiec-dziennikarz w tym aspekcie?
    Rozszerzona rzeczywistość w reklamie to już nie science fiction
    Firmom z każdej branży coraz trudniej wyróżnić się na rynku, zaangażować odbiorców i ich utrzymać. Klienci oczekują silnych bodźców i prawdziwych emocji, które umocnią autentyczność marki i jej historię. Według badań, ich uwagę można jednak przyciągnąć jedynie na 8 sekund. O ten czas rywalizują dziesiątki komunikatów jednocześnie....
    Co wyróżnia najlepsze programy lojalnościowe?
    Najlepsze programy lojalnościowe to takie, które angażują klientów i budują emocjonalny związek pomiędzy marką i jej odbiorcami. A jednak, wiele z nich opiera się na podobnych mechanizmach. Dlatego postanowiliśmy wyodrębnić najlepsze pomysły na programy lojalnościowe i zebrać je w jednym tekście.
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764