logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Luka płacowa wśród twórców internetowych

   16.09.2024, przeczytano 397 razy
ilustracja

Pomimo malejącej luki płacowej w Polsce, kobiety w branży twórców internetowych wciąż zarabiają znacznie mniej niż mężczyźni. Twórczynie rzadziej sprzedają własne produkty i częściej zmagają się z syndromem oszustki, co wpływa na ich dochody – wynika z raportu Imker “Ekonomia twórców po polsku 2024”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/luka-placowa-wsrod-tworcow-internetowych,405686,artykul.html

18 września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Równej Płacy. Według rankingu przygotowanego przez PwC “Women in Work Index”luka płacowa między kobietami a mężczyznami w Polsce w ostatnich latach uległa zmniejszeniu i w 2021 roku wynosiła 5,4 proc. Nie jest to jednak powód do radości – w wielu branżach, nawet tych nowych i z pozoru wyemancypowanych, wciąż występuje problem związany z równością wynagrodzeń i kobiety zarabiają widocznie mniej niż mężczyźni.

Taka sytuacja panuje w branży twórców internetowych. Według raportu Imker i Influencers Live Wrocław “Ekonomia twórców po polsku 2024”, mężczyźni zajmujący się działalnością online zarabiają średnio więcej niż twórczynie internetowe. Prawie co czwarty z nich osiąga przychody powyżej 10 tys. zł, podczas gdy odsetek kobiet uzyskujących takie zarobki wynosi zaledwie 12 proc. 

Nierówności płacowe w branży twórców internetowych mogą wiązać się z tzw. syndromem oszustki, który dotyka wielu przedsiębiorczych kobiet.

– Twórcy internetowi specjalizujący się w danej dziedzinie budują w internecie wizerunek eksperta. Niestety niektórzy z nich mierzą się z syndromem oszusta. Ten problem często dotyczy kobiet, które mimo ekspertyzy w danym obszarze, wciąż czują się niepewnie dzieląc się wiedzą z odbiorcami, nie uważają się za autorytety w danej dziedzinie. Nieustannie podważają swoje kompetencje, czując, że “oszukują” swoją widownię, ponieważ w ich mniemaniu nie mają wystarczającego doświadczenia i umiejętności by móc nazwać się ekspertką w danej dziedzinie – mówi Ewa Bartnik, Wiceprezeska i CFO Imker.

Wysokość zarobków a źródło przychodu

Różnic między twórczyniami i twórcami internetowymi jest jednak znacznie więcej. Niektóre z nich mogą stanowić wyjaśnienie luki płacowej między kobietami a mężczyznami z branży. Twórcy częściej niż twórczynie decydują się bowiem na sprzedaż własnych produktów, takich jak książki, kursy czy konsultacje. Najchętniej wybieraną przez kobiety metodą monetyzacji działalności online są współprace z markami (27,3 proc. respondentek). Według raportu Imker, sprzedaż autorskich produktów jest zwykle bardziej lukratywna i zapewnia twórcy niezależność finansową. 

Mężczyźni bardziej zróżnicowani

Wśród mężczyzn-twórców można również dostrzec większą różnorodność, jeśli chodzi o dobór tematyki twórczości i głównego kanału. Wielu z nich działa na YouTubie (21 proc.), kanale, który zapewnia wysokie zarobki, a nie jest w ogóle popularny wśród kobiet-twórczyń. Te najczęściej docierają do swoich odbiorców za pośrednictwem Instagrama (ponad 60 proc.).

ilustracjastrzałka

Największy odsetek kobiet tworzy na tematy związane z lifestylem i zdrowiem (cztery na dziesięć badanych), rozwojem osobistym oraz edukacją. W grupie mężczyzn panuje zaś większa różnorodność tematyczna. Chociaż wielu panów również specjalizuje się w obszarze lifestyle’u, popularne są wśród nich także tematy związane z rozwojem osobistym czy marketingiem i sprzedażą.

Cel twórczyń internetowych: zarabiać więcej

Wydaje się, że kobiety są świadome tego, że mogłyby w sieci zarabiać więcej. Co trzecia badana kobieta jako cel na 2024 wskazuje zwiększenie przychodów, co zamierza osiągnąć chociażby poprzez wypuszczenie autorskich produktów. Taki cel przyświeca prawie co piątej ankietowanej. Z kolei mężczyźni, którzy w mniejszym stopniu muszą się martwić o stabilność finansową, wolą w 2024 roku postawić na powiększenie grona swojej społeczności, co w dłuższej perspektywie również może przyczynić się do wzrostu przychodów.

ilustracjastrzałka

Źródło: Imker

www.imker.pl

Dodatkowe informacje:

Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: http://www.imker.pl/raporty. Wyniki ankiety uzupełnione zostały o komentarze ekspertów: Krzysztofa Bartnika, założyciela i CEO Imker, Przemysława Gerschmanna, Justyny Mazur-Kudelskiej, Moniki Michalskiej i Piotra Kosteckiego.

O ankiecie:
W ankiecie internetowej przeprowadzonej w marcu 2024 r. wzięły udział 602 osoby prowadzące działalność internetową. Ankieta była dostępna w internecie. Zaproszenie do jej wypełnienia zostało wysłane do grupy kilkuset polskich twórców internetowych. Ankieta była również promowana w mediach społecznościowych Imker i Influencers Live Wrocław oraz w newsletterze dla Twórczyń i Twórców autorstwa Krzysztofa Bartnika z Imker.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

HP Print AI - również dla dużego formatu
Podczas wydarzenia HP Imagine firma HP zaprezentowała HP Print AI, inteligentne środowisko drukowania1 stworzone z myślą o zmianie sposobu, w jaki drukujemy. Funkcje HP Print AI ułatwiają drukowanie i konfigurowanie sprzętu. Pierwsza funkcja – Perfect Output – poprawia jakość i wygląd wydruków - jest już dostępna w wersji beta. HP...
Kerris z nowym projektem digital dla the:protocol
Agencja KERRIS, odpowiedzialna za kompleksową obsługę mediów społecznościowych platformy rekrutacyjnej theprotocol.it, należącej do Grupy Pracuj i skierowanej do specjalistów IT & tech, rozpoczęła nowy projekt contentowy mający na celu zwiększenie rozpoznawalności marki oraz zaangażowanie specjalistów z sektora IT i technologii.
Life in Pink: Zara Larsson twarzą kampanii słuchawek Sony
Aby podkreślić symbiotyczny związek dźwięku ze stylem, firma Sony rozpoczyna kampanię „Life in Pink”, promującą nagradzane słuchawki z systemem redukcji hałasu WH-1000XM5 w nowej wersji kolorystycznej „Smoky Pink”. Twarzą tej kampanii jest piosenkarka, autorka tekstów i ikona stylu Zara Larsson („Symphony”,...
Festiwalu Kinomural zbliża się we Wrocławiu
Sztuka, która zmienia miasto w galerię - tak jednym zdaniem można określić Kinomural. Podczas tego wydarzenia, 19 i 20 października, wrocławskie kamienice po raz kolejny przemienią się w wielkoformatowe ekrany, na których zaprezentowane zostaną prace artystów i artystek sztuki nowych mediów z całego świata.
Agencja Assembly otwiera dział medialny w Polsce
Assembly, międzynarodowa agencja medialna działająca w oparciu o model omnichannel należąca do Stagwell (STGW), ogłosiła dalsze inwestycje w działalność w Polsce oraz otwarcie nowego działu medialnego. Nowy dział wzmocni zintegrowaną ofertę Assembly z zakresu mediów i e-handlu w Europie Środkowej i Wschodniej, co pozwoli agencji sprostać rosnącym potrzebom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764