logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: M-commerce przejmuje handel w internecie

  PR 29.08.2022, przeczytano 459 razy

Już co drugi Polak do zakupów przez internet używa urządzeń mobilnych (51%), a aż 40% korzysta w tym celu z aplikacji w telefonie. Bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji mobilnych instalowanych przez Polaków. BLIK (53%) i szybki przelew (44%) pozostają najczęściej wykorzystywanymi rodzajami płatności za zakupy online, ale coraz większy odsetek osób (10%) regularnie korzysta też z płatności odroczonych - to kluczowe wnioski z badania dotyczącego m-commerce, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia* przy współpracy z Mokka, wiodącym dostawcą płatności odroczonych w regionie Europy Środkowo – Wschodniej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/m-commerce-przejmuje-handel-w-internecie,397019,artykul.html

Mobilnie vs. desktopowo

Handel mobilny staje się preferowanym kanałem zakupów nie tylko na świecie, ale też w Polsce. Już co drugi Polak (51%) robiący zakupy przez Internet korzysta w tym celu zarówno z urządzeń mobilnych, jak i niemobilnych. 27% decyduje się tylko z urządzenia stacjonarne, a 22% ogranicza się tylko do zakupów na telefonie. Do robienia zakupów online najczęściej wykorzystywane są: telefon (71%) oraz laptop (61%), a w dalszej kolejności komputery stacjonarne (27%) oraz tablety (10%).

Aplikacje zakupowe i bankowe

Ponad 40% korzystających z telefonów podczas zakupów online częściej korzysta z aplikacji zakupowych sklepów, zaś około co trzeci (32%) – ze stron internetowych. 19% osób deklaruje, że równie często korzysta z aplikacji co ze sklepowych stron www, a 5% trudno jest to określić. Wśród korzystających z tabletów tendencja jest odwrotna – zakupy online są częściej realizowane za pośrednictwem stron internetowych (42%) niż aplikacji zakupowych (33%). Taką samą częstotliwość deklaruje 22% ankietowanych, a 3% trudno wskazać odpowiedź.

Aplikacje bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji w telefonach wśród Polaków korzystających z zakupów online. W dalszej kolejności są to aplikacje nawigacyjne (54%), aplikacje filmowe i muzyczne (43%), a także gry (33%) oraz aplikacje serwisów informacyjnych (30%). Rzadziej instalujemy aplikacje sportowe czy służące do czytania, czy audiobooków.

Obserwacje dotyczące handlu mobilnego potwierdzają eksperci. Marek Biernacki, CEO fintechu Mokka zauważa:

- Trend pokazujący przechodzenie na zakupy z wykorzystaniem telefonu w coraz młodszych pokoleniach jest coraz bardziej wyraźny. To właśnie doświadczenia użytkowników związane z użytkowaniem aplikacji mobilnych będą decydować o przyszłości handlu w internecie.

M.in. z tego względu Mokka, która jest wiodącym dostawcą płatności odroczonych (BNPL) w regionie Europy Środkowo - Wschodniej, uruchomiła ostatnio aplikację mobilną dla swoich klientów.

- W aplikacji mobilnej Mokka, klienci mogą dokonywać rejestracji oraz otrzymać limit zakupowy. Dodatkowo zarejestrowani użytkownicy otrzymują dostęp do historii zakupów oraz harmonogramu spłat. To tylko niektóre aspekty, które obecnie są istotne dla użytkowników aplikacji płatniczych. Aplikacja będzie też kolejnym kanałem gdzie nasi partnerzy będą mogli komunikować swoje oferty i promocje do użytkowników Mokka.– dodaje Marek Biernacki, CEO Mokka.

Rodzaje płatności wykorzystywane podczas zakupów online

BLIK (53%) i szybki przelew (44%) to dwa najczęściej wykorzystywane rodzaje płatności za zakupy online. Około co trzeci badany wskazuje płatność karta płatniczą (32%), około co czwarty (23%) – tradycyjny przelew bankowy, a prawie co piąty – płatność mobilną (19%). Preferencje dotyczące sposobów płatności różnią się w grupach wyodrębnionych ze względu na wiek. Młodsi – osoby z pokolenia Z i Y – częściej wykorzystują płatności BLIKiem, a także płatności mobilne (pokolenia Z) i odroczone płatności (pokolenie Y). Wśród osób z pokolenia Silver relatywnie często wykorzystywany jest tradycyjny przelew bankowy. Na uwagę zasługują też zdobywające coraz więcej użytkowników (10%) płatności odroczone, czy zakupy na raty (8%).

Płatności odroczone zdobywają popularność na całym świecie wśród wiodących sprzedawców i młodszych, aktywnych konsumentów. Bardzo optymistyczny dla branży BNPL jest raport firmy doradczej Kearney, pt. "European Retail Banking Radar", z którego wynika, że już niemal połowa Europejczyków skorzystała z opcji BNPL, a w Polsce nawet 62%.

- Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 5 lat, odsetek płatności z wykorzystaniem produktów BNPL będzie rosnąć o 30% rocznie – komentuje Marek Biernacki, CEO Mokka w Polsce. - Poza bardzo popularnymi odroczeniami płatności o 30 dni widzimy również duże zainteresowanie klientów uproszczonymi systemami ratalnymi, gdzie klient może wydłużyć okres spłaty nawet do 3, 6 czy 12 m-cy - dodaje Marek Biernacki.

Dlaczego w telefonie?

Najczęściej wskazywaną przewagą korzystania z urządzeń mobilnych jest możliwość robienia zakupów bez względu na miejsce. Odpowiedź tę wskazała ponad połowa badanych korzystających z telefonu lub tabletu podczas zakupów online (54%). Kwestia uniezależnienia się od miejsca jest dominującą przewagą wśród przedstawicieli pokolenia Silver. Osoby z pokolenia Y, a więc najbardziej aktywni użytkownicy m-commerce, częściej jako przewagę wskazują korzystanie z aplikacji do zakupów.

Źródło: Mokka

Dodatkowe informacje:

*Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2022 r. na grupie reprezentatywnej N=600 dla robiących zakupy online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764