logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

M jak Wrocław: Identyfikacja Muzeum Narodowego we Wrocławiu

   06.07.2016, przeczytano 2218 razy

Muzeum Narodowe we Wrocławiu to cztery oddziały. Jeden z nich, dedykowany sztuce współczesnej Pawilon Czterech Kopuł, otwiera się już 25 czerwca. To nowe miejsce na mapie Wrocławia jest dobrą okazją dla wymiany systemu informacji wizualnej całej instytucji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/m-jak-wroclaw%3A-identyfikacja-muzeum-narodowego-we-wroclawiu,29206,artykul.html

Komentarz Katarzyny Roj

(galeria Dizajn BWA Wrocław, jurorka konkursu na SIW MNWr)

W tym celu zorganizowany został dwuetapowy konkurs, zorganizowany przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. W listopadzie 2015 roku zebraliśmy się wraz z pozostałym jurorami by ocenić pięć propozycji, wytypowanych do drugiej części konkursu spośród nadesłanych 164 zgłoszeń. Jednogłośnie przyznaliśmy wygraną projektowi przygotowanemu przez Mariana Misiaka.

Doceniliśmy zarówno wizualny aspekt zaproponowanego systemu, jak również inteligentną strukturę łączącą cztery podmioty w jeden, a także pomysł na strategię komunikacyjną, uwzględniającą hasło przewodnie kampanii promocyjnej: „Do czterech razy sztuka” oraz przekorne "M jak Wrocław".

W tej kompleksowej ofercie litera M, sygnet logotypu, zapewnia rozpoznawalność i widoczność pośród innych placówek polskich muzeów narodowych. Jej forma jest też mocno związana z historią miasta i wynika z analizy historycznej litery W, będącej częścią herbu Wrocławia oraz rozpoznawalnym detalem w przestrzeni publicznej. Strategia wdrożenia systemu błyskotliwie do tego nawiązuje. Zanim identyfikacja została zaprezentowana w całości na konferencji prasowej, na mieście już funkcjonowała, początkowo zredukowana do sygnetu, następnie poszerzona o atrybucję i hasło przewodnie.

Należy tym samym docenić, w jakim kierunku wyewoluowała propozycja Mariana Misiaka. To nie tylko znak graficzny (choć sam w sobie jest intrygujący i wizualnie silny), ale to przede wszystkim spójny i dynamiczny system łączący cztery oddziały instytucji (Muzeum Narodowe, Muzeum Etnograficzne, Pawilon Czterech Kopuł oraz Panorama Racławicka), strategia komunikacyjna i wizerunkowa, a wreszcie systemowe kroje pism, wykorzystane premierowo w opracowanym systemie autorstwa projektanta: Janus i Dia Grotesk. O rozmachu, jakim charakteryzuje się wybrany projekt oraz zakresie prac, które wyznaczył swojemu zespołowi Marian Misiak, niech świadczy również fakt, że na potrzeby strategii komunikacyjnej została uporządkowana nazwa jednego z oddziałów muzeum – Pawilon Czterech Kopuł, funkcjonująca dziś również w skrócie P4K.

Jestem przekonana, że wdrożony system nie tylko trwale wpisze się w pejzaż wizualny Wrocławia, ale będzie nas pozytywnie zaskakiwać w przyszłych zastosowaniach.

W zestawie znaków antycznego języka łacińskiego nie odnajdziemy litery W. Zabieg podwajania liter dla podkreślania pewnych dźwięków lub nazw własnych pochodzi z okresu średniowiecza. Zestawienie obok siebie dwóch znaków V stworzyło literę W, która wiele wieków temu stała się wyraźnym elementem miejskiego herbu i wizerunku Wrocławia. Liczne oblicza charakterystycznego W – bo wyciosanego z podwójnego V – do dziś pozostają widoczne w przestrzeni miasta pod różnymi postaciami. Nowy znak Muzeum Narodowego we Wrocławiu jest aktem uznania dla tego fenomenalnego splotu litery z historią miasta. „M” jak muzeum. „M” jak Wrocław.

System

System identyfikacji wizualnej to, oprócz znaku, również zasady działania, które nie zamykają się w sztywnej ramie, ale zakładają dynamikę i zmienność kompozycji, pozostając responsywnymi względem stosowanych formatów. Elementy systemu mogą występować w układzie horyzontalnym i wertykalnym. Analogicznie, miejsce znaku graficznego jest ruchome, dopasowuje się do zastosowanego układu. Białe pole ochronne wyraźnie eksponuje znak i oddziela go od reszty za pomocą subtelnej, lecz stanowczej linii prowadzonej zawsze w połowie formatu. Kluczowym elementem identyfikacji jest typografia. Fontami systemowymi są kroje: Dia Grotesk (inspirowany wczesnymi groteskami z początku XX wieku, nawiązujący do estetyki i okresu powstania Pawilonu Czterech Kopuł) i krój szeryfowy Janus (posiadający dwie kursywy - jedną pochyloną klasycznie w prawo i drugą niestandardową w lewo) do składu publikacji książkowych. Obydwa kroje pisma mają swoją prapremierę w identyfikacji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Projekt systemu informacji wizualnej:

Marian Misiak, współpraca Fundacja 102: Kalina Zatorska, Łukasz Nawrocki

Projekt krojów pism:
Marian Misiak, współpraca Damian Langosz

Fotografie:
Piotr Spigiel

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Galeria: Identyfikacja Muzeum Narodowego we Wrocławiu

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon: uniwersalny superzoom Nikkor Z 28-400mm f/4-8 VR
Nikon wprowadza do sprzedaży nowy obiektyw zmiennoogniskowy z serii Z – NIKKOR Z 28-400mm f/4-8 VR. Dzięki kompaktowym wymiarom, małej masie i aż 14,2-krotności zooma jest on niezwykle uniwersalny i wygodny do w codziennym użytkowaniu z korpusem Nikon Z. Obiektyw sprawdzi się różnorodnych warunkach, zależnych od inspiracji: od rozległych krajobrazów, poprzez klimatyczną...
Przyszłość druku już tu jest - podsumowanie DTF Trendy 2024
W dniach 19-21 marca br. w API.PL odbyły się 3 dniowe spotkania DTF TRENDY 2024. Zorganizowano je, aby pokazać, jak technologia DTF się rozwija i jakie nowe rozwiązania pojawiają się na rynku. 
Zmiany w zarządzie ECCO Network
Globalna sieć agencji public relations Ecco Network, reprezentowana w Polsce przez - On Board Think Kong (OBTK) powiększa zarząd.
Uwagę w sklepach przyciągają dziś cyfrowe kioski
W dobie rosnącej cyfryzacji zakupów, najnowszy raport firmy doradczo-technologicznej Future Mind rzuca światło na znaczące różnice w percepcji konsumentów na temat technologii sklepowych. Wzbudzające niegdyś zdumienie kasy samoobsługowe stały się naturalnym elementem polskiego retailu, a konsumenci nie postrzegają ich już jako innowacji czy nowinki. Obecnie niewiadomą dla wielu...
Fundacja Bądź rozpoczęła kampanię 1,5 proc. podatku
W tym tygodniu rozpoczęła się kampania Fundacji Małgosi Braunek Bądź zachęcająca do przekazywania 1,5 proc. podatku na jej działania statutowe. Kampanię wspiera seria spotów reklamowych w których udział wzięli m. in. Jakub Żulczyk oraz Wojciech Eichelberger.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764