logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

M. Boni o priorytetach w cyfryzacji

   26.09.2013, przeczytano 724 razy
ilustracja

Polska przygotowuje swoje propozycje dotyczące zharmonizowanego rynku cyfrowego w UE, przed spotkaniem Rady Europejskiej 24-25 października. Za priorytetowe uznane zostały m.in. ochrona danych osobowych i prace nad pakietem telekomunikacyjnym. Minister Michał Boni zapewnia, że odpowiedni dokument będzie gotowy w przyszłym tygodnia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/m.-boni-o-priorytetach-w-cyfryzacji,19769,artykul.html

 – Po pierwsze, ochrona danych osobowych, po drugie zmniejszony VAT na e-booki i dobra kulturowe, które mają stawkę wyższą w świecie cyfrowym niż w świecie analogowym. I trzecia rzecz to mocny start pakietu telekomunikacyjnego na rzecz użytkowników, który został przygotowany przez komisarz Kroes, bo to jest dzisiaj potrzebne – mówi Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji podczas 35. Międzynarodowej Konferencji Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności, która odbyła się w Warszawie.

Pakiet telekomunikacyjny to zbiór przepisów, które mają uprościć korzystanie z telefonii i sieci mobilnej przez użytkowników, ale także ułatwić wprowadzanie nowych rozwiązań przez działające na tym rynku firmy. W jego skład wchodzi m.in. propozycja zniesienia roamingu czy zmiany dotyczące hurtowego dostępu do sieci szerokopasmowych.

Za priorytetowe ministerstwo uznaje jednak regulacje w kwestii ochrony danych osobowych. Od dłuższego czasu trwa europejska debata na ten temat, która ostatnio – po ujawnieniu afery PRISM, systemu, przez który amerykańskie służby pozyskiwały informację o internautach – nabrała wyraźnego tempa.

 – Jest ważne, żebyśmy przyspieszyli prace nad tym rozporządzeniem – mówi minister Boni. – Myślę, że Parlament szuka kompromisu. Zobaczymy, czy to się uda na posiedzeniu rady ministrów sprawiedliwości 7 października. Nastawienie pani komisarz Viviane Reding [komisarz UE ds. sprawiedliwości, odpowiedzialna za kwestie ochrony danych osobowych – red.] jest takie, że trzeba walczyć do końca.

Do końca zbliża się jednak obecna kadencja Parlamentu Europejskiego, co sprawia, że procedury mogą zostać przyspieszone. Boni podkreśla, że wymiana składu europosłów nie oznacza, że przepisy, których nie uda się teraz przeforsować, pójdą do kosza.

Kwestia rozporządzenia ma być jedną z głównych podczas szczytu Rady Europejskiej 24-25 października, który będzie poświęcony przeglądowi Europejskiej Agendy Cyfrowej.

 – Jeśli Rada Europejska da mocny sygnał, że do końca kadencji Parlamentu, to powinno być przyjęte, to będzie wielki sukces. Jeśli PE nie zdąży, ale prace będą zaawansowane w 80 proc., to będzie prezent dla następnego Parlamentu, bo tam nie ma dyskontynuacji. I wtedy będzie można te rozwiązania szybko wprowadzić – wyjaśnia minister.

Boni dodaje, że Polska jest za jak najszybszym przyjęciem wspólnych europejskich rozwiązań dotyczących ochrony danych osobowych, ale konieczny jest kompromis wszystkich 28 krajów Unii. Wypracowane rozwiązanie będzie miało kształt rozporządzenia, czyli prawa, które po przyjęciu obowiązuje od razu we wszystkich państwach członkowskich i nie wymaga uchwalania dodatkowego prawa krajowego.

 – Polska ma dużo mniejszy problem z tym rozporządzeniem dlatego, że u nas i tak jest wysoki poziom ochrony danych osobowych, relatywnie wyższy niż w wielu innych krajach, w których – chociaż także implementowały dyrektywę sprzed kilkunastu lat – te mechanizmy są bardzo nikło rozwinięte – wyjaśnia Michał Boni. – Stąd też ich opór, bo niektóre kraje będą musiały zrobić duży krok. Oczywiście, gdyby rozporządzenie było przyjęte, to pewnie będzie jeszcze dwuletni okres przejściowy na dostosowanie, ale ważne, żebyśmy zmierzali w stronę przyjęcia tego rozporządzenia.

MAC dużą wagę przywiązuje też do kwestii zróżnicowania stawek VAT na e-booki i książki papierowe, co zdaniem resortu jest nieuzasadnione. W tej chwili e-booki są objęte stawką podstawową – 23 proc., podczas gdy książki tradycyjne korzystają ze stawki 5 proc. Ministerstwo stoi na stanowisku, że konieczne jest zrównanie stawek w dół, za względu na konieczność popularyzacji publikacji cyfrowych i ochronę środowiska.

Źródło: Newseria

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764