logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Makiety stron internetowych jako najważniejsza część etapu projektowania

  PR 08.06.2010, przeczytano 3592 razy

Tworzenie makiet na etapie projektowania stron internetowych staje się ostatnio bardzo popularne. Coraz więcej programistów ma świadomość, jak wielką pomocą mogą one służyć w realizacji projektu. Niektórzy zleceniodawcy uważają jednak makiety za niepotrzebny wymysł projektantów, którzy chcą wydłużyć czas pracy i tym sposobem próbują zwiększyć koszt budowanej przez siebie witryny. Prawda jest jednak inna: makieta to dla klienta najlepsza metoda, by mieć pewność, że zamówiona strona internetowa spełni wszystkie jego oczekiwania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/makiety-stron-internetowych-jako-najwazniejsza-czesc-etapu-projektowania,10788,artykul.html

Wielu osobom wydaje się, że budowanie strony internetowej to proces, który nie wymaga przygotowania planu, ponieważ wszystkie rozwiązania można wymyślać na bieżąco. Jest to poważny błąd. Projektowanie, pierwszy i najważniejszy etap pracy nad witryną, ma bardzo istotny wpływ na wszystkie pozostałe.

Co powinien zawierać projekt strony internetowej?
Specyfikacja funkcjonalna i techniczna strony internetowej powinna opisywać wszystkie, nawet na pierwszy rzut oka nieistotne elementy. Klient, zlecający przygotowanie witryny, rzadko kiedy ma konkretną ideę, jak rzeczywiście ma ona wyglądać. Zadaniem programisty jest przeprowadzenie zleceniodawcy poprzez proces projektowania od A do Z, sugerowanie mu odpowiednich rozwiązań, pomoc w uzmysłowieniu potrzeb, związanych z funkcjonalnością strony – mówi Michał Chołuj z Netface, firmy budującej aplikacje internetowe.

Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na etap projektowania pomaga uniknąć niedomówień między programistami a klientem. Fakt, że klient uważa np. funkcję danego przycisku za oczywistą, nie daje przecież pewności, że programista będzie myślał dokładnie tymi samymi kategoriami. Brak dostatecznych informacji może być powodem niesłusznych założeń przy realizacji projektu. W rezultacie stronę trzeba przebudowywać, a czas oczekiwania na nią oraz jej koszt – rosną.

Zalety makiet
Makieta strony internetowej jest wstępnym szkicem witryny, ilustrującym wszystkie jej elementy. Pozwala klientowi zobaczyć dokładne rozmieszczenie komponentów na stronie, ich funkcje oraz sposób działania. Przy dużych, skomplikowanych projektach warto zdecydować się na makietę interaktywną (klikalną). Przygotowanie jej pochłania dużo więcej czasu, jednak zdecydowanie lepiej obrazuje ona funkcjonalność strony. Makieta klikalna wygląda praktycznie jak gotowa witryna, różni się tylko od niej brakiem elementów graficznych.

Przy dobrze zaprojektowanej makiecie praca nad realizacją projektu idzie zdecydowanie szybciej i sprawniej, ponieważ można ją podzielić między kilka osób. Nie ma potrzeby, by każdy programista zapoznawał się z całością projektu.

Makieta pozwala zarówno klientowi, jak i projektantowi upewnić się, że obydwoje w ten sam sposób rozumieją funkcjonalności serwisu. Jeżeli wyniknie jakiś błąd, wprowadzenie poprawek na etapie tworzenia makiety będzie wymagało o wiele mniejszego nakładu pracy i angażowało mniej osób, niż przebudowa gotowej witryny. Klienci, zlecając zbudowanie strony internetowej, często wahają się pomiędzy różnymi rozwiązaniami, ponieważ nie wiedzą, jak będą one wyglądać w detalach na gotowej już stronie – tłumaczy Michał Chołuj z Netface. – Jeżeli jednak widzą je zobrazowane na makiecie, łatwiej im podjąć decyzję, z której potem są zadowoleni.

Wprowadzenie zmian w makietach to najczęściej kwestia kilku godzin pracy dla jednej osoby. Jeżeli jednak chcemy przebudować już skończoną stronę internetową, czas ten wydłuża się do kilku lub nawet kilkunastu dni, często wymaga to również zmian w projekcie graficznym. Wszystko to ciągnie za sobą dodatkowe koszty.

Dzięki makiecie klient ma pewność, że otrzymany przez niego produkt końcowy będzie dokładnie tym, czego potrzebuje. Szczegółowe sprecyzowanie wymagań związanych z witryną i zapoznanie się z działaniem wykorzystanych na niej mechanizmów skutkuje owocną współpracą między klientami a programistami stron www i obopólnym zadowoleniem.

Źródło: Netface


brak ikonki
?

Tekst opublikował użytkownik: Dorota Kusak

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764