logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Makro: Czego małe firmy oczekują po I połowie 2016 roku?

  PR 24.03.2016, przeczytano 956 razy
ilustracjastrzałka

Wśród małych przedsiębiorców panuje ostrożny optymizm odnośnie pierwszego półrocza 2016 roku – większość spodziewa się stabilizacji swojej sytuacji, pomimo nadal silnej presji cenowej i ograniczonego popytu. Najgorsze nastroje są w handlu, gdzie panuje ogromna niepewność co do ostatecznego kształtu planowanego podatku obrotowego. Szanse na rozwój małe firmy widzą przede wszystkim w stawianiu na innowacje i rozwoju eksportu - to wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/makro%3A-czego-male-firmy-oczekuja-po-i-polowie-2016-roku,27942,artykul.html

Firmy.net zaprezentował wnioski z szóstego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na pierwszą połowę 2016 roku, zawiera on także m.in. ocenę przez przedsiębiorców drugiego półrocza 2015 roku.

I połowa 2016 roku powinna przynieść poprawę, ale nie dla handlu

W minionym półroczu ogólną sytuację firm charakteryzowała stabilność. Z tego powodu większość małych przedsiębiorców ma podobne oczekiwania wobec właśnie trwającego półrocza, przewidując, że sytuacja ich firm w najbliższej przyszłości pozostanie bez zmian (50,4 proc.). Wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji (25,5 proc.) niż pogorszenie (24,2 proc.).

Ostrożny optymizm dominuje wśród firm ze wszystkich branż, poza handlem. Aż 32 proc. firmy z tego sektora spodziewa się w bieżącym półroczu zmian na gorsze, 42,3 proc. nie oczekuje żadnych zmian, a 25,7 proc. przewiduje delikatną poprawę.

Trudna sytuacja w sektorze handlu występuje głównie za sprawą spadku wolumenu sprzedaży na rynku krajowym. Wciąż największym problemem w najbliższych miesiącach będzie deflacja, która przełoży się również na niekorzystny wynik finansowy po I półroczu 2016 roku. ‘Szara’ perspektywa może jeszcze bardziej się pogłębić i przybrać ‘czarny kolor’, jeżeli potwierdzą się obawy przedsiębiorców odnośnie obecnie dyskutowanego podatku obrotowego od sklepów” – komentuje Dariusz Śledź z Instytuty Badań i Analiz OSB.

Ceny i sprzedaż nadal nieco w dół, tylko eksporterzy liczą na wzrosty

Ponad 60 proc. badanych przedsiębiorców oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych częściej przewiduje się jednak obniżenie cen (20,9 proc.) niż wzrost (17,2 proc.). Presję na dalsze obniżki będzie potęgował ograniczony popyt. Wprawdzie 50 proc. firm oczekuje utrzymania sprzedaży na tym samym poziomie, co wcześniej, to jednak pozostali częściej spodziewają się spadku sprzedaży (27,5 proc.) niż jej wzrostu (22,5 proc.).

Firmy spodziewają się presji na obniżenie cen przede wszystkim na rynku krajowym. Ci, którzy działają za granicą, w większości oczekują wzrostu sprzedaży.

Największy nacisk na innowacje w ofercie

W I półroczu 2016 r. większość przedsiębiorców (71,8 proc.) będzie opierać walkę konkurencyjną na wprowadzaniu nowych produktów i usług w celu uatrakcyjnienia swojej oferty. W porównaniu do minionych okresów na znaczeniu nieco straciło wykorzystywanie nowych form promocji (47,3 proc.). Zyskało natomiast zatrudnianie nowych pracowników i wykwalifikowanych specjalistów (33,5 proc.), mimo wzrostów kosztów pracowniczych. Mniejszą wagę niż w poprzednim półroczu przedsiębiorcy nadali inwestycjom w zakup nowych maszyn/sprzętu lub wprowadzeniu nowych metod produkcji (28,1 proc.) czy dywersyfikacji rynku zbytu, np. przez zmianę lokalizacji lub objęcie większego zakresu terytorialnego (20,6 proc.).

Strategia wprowadzania nowości w ofercie, a także wykorzystania nowych form reklamy jest już od jakiegoś czasu dominującą formą działań wśród małych firm. Wyraźnie się to opłaca, co potwierdzają opinie przedsiębiorców. W badaniach z minionego półrocza aż 34,5 proc. z nich przyznało, że silna marka najbardziej pomagała im w konkurowaniu na rynku. Inwestycje w innowacje w ofercie i promocję najbardziej służą budowaniu silnej marki. Stąd ich popularność w planach małych firm” - opiniuje Michał Kurczycki z portalu Firmy.net.

Sytuacja finansowa małych firm nadal z tendencją do pogarszania się

Działania w zakresie promocji i wprowadzania nowości produktowych nie przełożą się niestety na poprawę sytuacji finansowej małych firm w I połowie 2016 roku. Wprawdzie najliczniejsza grupa przedsiębiorców (46,6 proc.) oczekuje, że pozostanie ona bez zmian, jednak wśród pozostałych częściej przewiduje się jej pogorszenie (31,1 proc.) niż poprawę (22,3 proc.).


Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2015-r.html.

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz szósty w grudniu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1096 przedstawicieli małych firm (46,1 proc. firm jednoosobowych, 47,3 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,7 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową – 63 proc., 20,3 proc. – handlową, 10,7 proc. – budowlaną, 5,4 proc. – przemysłową, a 0,6 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Umorzenie całości otrzymanych kwot pomocy z PFR dla firm, a także otrzymanie rekompensaty w wysokości połowy ubiegłorocznego przychodu dla firm na najbliższe 14 miesięcy – o wprowadzenie takich rozwiązań w kolejnej wersji Tarczy zwracają się w imieniu firm około targowych do wielkopolskich parlamentarzystów przedsiębiorcy z firm: Expo Construct sp z o.o. i PPHU...
W styczniu ma ruszyć druga tarcza finansowa
Przedstawione założenia tarczy finansowej 2.0 zakładają, że tym razem wsparcie trafi do przedsiębiorców z 38 branż, które najbardziej ucierpiały na skutek pandemii. PFR przeznaczy na pomoc dla mikro-, małych i średnich firm 10 mld zł. Przewiduje również możliwość umorzenia 100 proc. subwencji dla MŚP z pierwszej tarczy. Pomoc uzyskają również duże przedsiębiorstwa. Od...
Trwają prace nad uregulowaniem pracy zdalnej
Rząd zapowiedział, że kwestie dotyczące pracy zdalnej zostaną wpisane do Kodeksu pracy. Takie rozwiązania popiera 85 proc. pracowników badanych przez Gumtree.pl. Problem w tym, że w dużej mierze przedstawione propozycje opierają się na dotychczasowych uregulowaniach dotyczących telepracy. – Są to zapisy zdecydowanie przeregulowane, wprowadzające dużo formalności, które...
Ważne zmiany dla przedsiębiorców
Kwestie prawne towarzyszą na co dzień każdemu przesiębiorstwu. W najnowszym materiale, Gifts Journal TV, przedstawia ważne, z punktu widzenia przedsiębiorców, aspekty, na które należy zwrócić uwagę w najbliższym czasie. Zapraszamy na rozmowę z Panem mecenasem Mateuszem Wojciechowskim, który omówił ważne tematy prawne dla...
Brother znalazł się na liście „World's Best Employers” (Najlepszych pracodawców świata) w 2020 r. organizowanej przez Forbes Magazine we współpracy z firmą Statista. Brother uplasował się na 130 miejscu wśród 750 innych firm.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764