logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Makro: Czego małe firmy oczekują po I połowie 2016 roku?

  PR 24.03.2016, przeczytano 837 razy
ilustracjastrzałka

Wśród małych przedsiębiorców panuje ostrożny optymizm odnośnie pierwszego półrocza 2016 roku – większość spodziewa się stabilizacji swojej sytuacji, pomimo nadal silnej presji cenowej i ograniczonego popytu. Najgorsze nastroje są w handlu, gdzie panuje ogromna niepewność co do ostatecznego kształtu planowanego podatku obrotowego. Szanse na rozwój małe firmy widzą przede wszystkim w stawianiu na innowacje i rozwoju eksportu - to wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/makro%3A-czego-male-firmy-oczekuja-po-i-polowie-2016-roku,27942,artykul.html

Firmy.net zaprezentował wnioski z szóstego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na pierwszą połowę 2016 roku, zawiera on także m.in. ocenę przez przedsiębiorców drugiego półrocza 2015 roku.

I połowa 2016 roku powinna przynieść poprawę, ale nie dla handlu

W minionym półroczu ogólną sytuację firm charakteryzowała stabilność. Z tego powodu większość małych przedsiębiorców ma podobne oczekiwania wobec właśnie trwającego półrocza, przewidując, że sytuacja ich firm w najbliższej przyszłości pozostanie bez zmian (50,4 proc.). Wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji (25,5 proc.) niż pogorszenie (24,2 proc.).

Ostrożny optymizm dominuje wśród firm ze wszystkich branż, poza handlem. Aż 32 proc. firmy z tego sektora spodziewa się w bieżącym półroczu zmian na gorsze, 42,3 proc. nie oczekuje żadnych zmian, a 25,7 proc. przewiduje delikatną poprawę.

Trudna sytuacja w sektorze handlu występuje głównie za sprawą spadku wolumenu sprzedaży na rynku krajowym. Wciąż największym problemem w najbliższych miesiącach będzie deflacja, która przełoży się również na niekorzystny wynik finansowy po I półroczu 2016 roku. ‘Szara’ perspektywa może jeszcze bardziej się pogłębić i przybrać ‘czarny kolor’, jeżeli potwierdzą się obawy przedsiębiorców odnośnie obecnie dyskutowanego podatku obrotowego od sklepów” – komentuje Dariusz Śledź z Instytuty Badań i Analiz OSB.

Ceny i sprzedaż nadal nieco w dół, tylko eksporterzy liczą na wzrosty

Ponad 60 proc. badanych przedsiębiorców oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych częściej przewiduje się jednak obniżenie cen (20,9 proc.) niż wzrost (17,2 proc.). Presję na dalsze obniżki będzie potęgował ograniczony popyt. Wprawdzie 50 proc. firm oczekuje utrzymania sprzedaży na tym samym poziomie, co wcześniej, to jednak pozostali częściej spodziewają się spadku sprzedaży (27,5 proc.) niż jej wzrostu (22,5 proc.).

Firmy spodziewają się presji na obniżenie cen przede wszystkim na rynku krajowym. Ci, którzy działają za granicą, w większości oczekują wzrostu sprzedaży.

Największy nacisk na innowacje w ofercie

W I półroczu 2016 r. większość przedsiębiorców (71,8 proc.) będzie opierać walkę konkurencyjną na wprowadzaniu nowych produktów i usług w celu uatrakcyjnienia swojej oferty. W porównaniu do minionych okresów na znaczeniu nieco straciło wykorzystywanie nowych form promocji (47,3 proc.). Zyskało natomiast zatrudnianie nowych pracowników i wykwalifikowanych specjalistów (33,5 proc.), mimo wzrostów kosztów pracowniczych. Mniejszą wagę niż w poprzednim półroczu przedsiębiorcy nadali inwestycjom w zakup nowych maszyn/sprzętu lub wprowadzeniu nowych metod produkcji (28,1 proc.) czy dywersyfikacji rynku zbytu, np. przez zmianę lokalizacji lub objęcie większego zakresu terytorialnego (20,6 proc.).

Strategia wprowadzania nowości w ofercie, a także wykorzystania nowych form reklamy jest już od jakiegoś czasu dominującą formą działań wśród małych firm. Wyraźnie się to opłaca, co potwierdzają opinie przedsiębiorców. W badaniach z minionego półrocza aż 34,5 proc. z nich przyznało, że silna marka najbardziej pomagała im w konkurowaniu na rynku. Inwestycje w innowacje w ofercie i promocję najbardziej służą budowaniu silnej marki. Stąd ich popularność w planach małych firm” - opiniuje Michał Kurczycki z portalu Firmy.net.

Sytuacja finansowa małych firm nadal z tendencją do pogarszania się

Działania w zakresie promocji i wprowadzania nowości produktowych nie przełożą się niestety na poprawę sytuacji finansowej małych firm w I połowie 2016 roku. Wprawdzie najliczniejsza grupa przedsiębiorców (46,6 proc.) oczekuje, że pozostanie ona bez zmian, jednak wśród pozostałych częściej przewiduje się jej pogorszenie (31,1 proc.) niż poprawę (22,3 proc.).


Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2015-r.html.

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz szósty w grudniu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1096 przedstawicieli małych firm (46,1 proc. firm jednoosobowych, 47,3 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,7 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową – 63 proc., 20,3 proc. – handlową, 10,7 proc. – budowlaną, 5,4 proc. – przemysłową, a 0,6 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Branżowy Barometr EFL na koniec roku
W IV kwartale br. nastroje przedsiębiorców w poszczególnych branżach są zróżnicowane i odwrotne do tych z poprzedniego kwartału. Podczas gdy trzy miesiące wcześniej w przypadku budownictwa i produkcji został odnotowany wzrost wartości subindeksów Barometru EFL, teraz widoczny jest ich spadek. Odczyt dla budownictwa wyniósł 55,1 pkt. (-2,2 pkt.), odczyt dla produkcji wyniósł...
Tajemnica Rogala Marcińskiego. Czy prawo chroni przepisy i receptury?
Jak co roku, na początku listopada, słynne poznańskie rogale podbijają serca miłośników słodkich wypieków. Przy okazji niedawnego dnia Świętego Marcina przyglądamy się przepisom kucharskim i odpowiadamy na pytania: czy prawo chroni stosowanie własnych przepisów i receptur? Czy ułatwia utrzymanie receptury w tajemnicy i chroni twórcę?
Polski rynek targowy ma mocną pozycję w Europie
Dzięki dobrej koniunkturze w gospodarce, nowoczesnej bazie obiektów targowych i hotelowych, a także strategicznemu położeniu geograficznemu polski rynek targowy ma mocną pozycję w Europie i notuje wzrosty. Jego dalszy rozwój ułatwiłoby większe wsparcie władz lokalnych i rządowych – podkreślają przedstawiciele branży. Największą popularnością niezmiennie...
Black Friday w Polsce i na świecie
Co roku Black Friday, czyli święto każdego zakupoholika i łowcy okazji, przyciąga coraz więcej chętnych. W Stanach Zjednoczonych tego dnia wydano w 2018 roku ponad 90 miliardów dolarów, czyli aż o 52 proc. więcej niż w 2017 roku[3]. Znaczne wzrosty sprzedaży są osiągane również w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Niemczech czy Australii. To świetna okazja między...
Tyle naprawdę zarabia się w Polsce
Połowa zatrudnionych Polaków zarabia niespełna 3200 zł na rękę – wynika z szacunków Bankier.pl na podstawie najnowszych danych GUS.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764