logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Małe firmy nie chcą euro w Polsce

  PR 29.10.2015, przeczytano 687 razy
ilustracjastrzałka

53,7 proc. polskich małych i mikro przedsiębiorców jest przeciwnych zastąpieniu polskiego złotego przez euro. Taka postawa wynika z faktu, że firmy sektora MMŚP dostrzegają znacznie więcej wad niż zalet przyjęcia przez Polskę tej waluty. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/male-firmy-nie-chca-euro-w-polsce,26402,artykul.html

Firmy.net zaprezentował wnioski z piątego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz badania dot. opinii przedsiębiorców na temat wprowadzenie euro, zawiera on także m.in. ocenę minionego półrocza przez przedsiębiorców oraz prognozy na drugą połowę 2015 roku.

Zalety wprowadzenia euro w Polsce zdaniem przedsiębiorców

Za wprowadzeniem euro w Polsce opowiada się 32,3 proc. przebadanych firm. W tej grupie zaledwie 13,4 proc. badanych jest zdecydowanie przekonanych o słuszności swojego poglądu. Zdaniem respondentów największą korzyścią z wprowadzenia euro w Polsce byłaby eliminacja kosztów transakcyjnych i ryzyka walutowego, a także wzmocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Mali przedsiębiorcy w zasadzie nie widzą żadnych innych korzyści związanych z zastąpieniem złotego przez walutę europejską.

Przeważają argumenty przeciw euro

Przedsiębiorcy sektora MMŚP dostrzegają znacznie więcej wad niż zalet włączenia Polski do strefy euro. Ponad połowa sceptyków (50,5 proc.) ocenia, że skutkiem tego ruchu będzie wzrost cen i spadek krajowego poziomu popytu. Przedsiębiorcy obawiają się również – choć w zdecydowanie mniejszym stopniu – wzrostu kosztów prowadzenia działalności (19,3 proc.), a także braku swobody w podejmowaniu autonomicznych decyzji i destabilizacji polityki pieniężnej kraju (14 proc.)

„Mikro- i małe firmy są w większości niechętne polityce pieniężnej Unii Europejskiej. Zaledwie co piąty przedsiębiorca korzystał z dofinansowania w latach 2007-2013, jak również podobna, nieliczna grupa deklaruje chęć aplikowania o wsparcie unijne w latach 2014-2020. W opinii przedsiębiorców środki pomocowe nie stanowią ważnego czynnika wspierającego rozwój lokalnych firm. Ma to również wpływ na ich sceptyczne podejście do włączenia Polski do strefy euro. Największe obawy dotyczą obniżenia konsumpcji po zmianie waluty, czego mały biznes może nie przetrwać. Mali przedsiębiorcy patrzą na to również z punktu widzenia ich jako konsumentów i boją się wzrostu cen. Zdanie polityków, ekonomistów czy bankowców się dla nich nie liczy z powodu nadszarpniętego przez lata zaufania” - komentuje Michał Kurczycki z portalu Firmy.net.

Informacje o badaniu

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz piąty w czerwcu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1419 przedstawicieli małych firm (50,3 proc. firm jednoosobowych, 43,2 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,5 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (68,1 proc.), 19,6 proc. – handlową, 6,8 proc. – budowlaną, 5 proc. – przemysłowo-produkcyjną, a około 0,5 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-czerwcu-2015-r.html

Źródło: Instytutu Badań i Analiz OSB

www.firmy.net

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polacy wydają coraz więcej na wakacje
Na letni wypoczynek Polacy wydadzą w tym roku średnio niemal 3400 zł – wynika z najnowszego badania Providenta. To prawie o 670 zł więcej niż w ubiegłym roku. Większość badanych zamierza sfinansować wakacyjny wyjazd z oszczędności.
Mają wysoką siłę nabywczą, świetnie odnajdują się w świecie nowych technologii, dysponują wolnym czasem, który inwestują w zainteresowania, dbają o swoje zdrowie, są aktywni i przeżywają drugą młodość. Wyniki badania „Power Generation. Pieniądze seks i władza – co napędza osoby po 50.” przeczą wszystkim stereotypom na ich temat.  
Prestashop i Woocommerce dominują w polskim e-commerce
PrestaShop jest najpopularniejszym silnikiem e-commerce w Polsce – wykorzystuje go 52 proc. właścicieli sklepów i programistów e-commerce. 39 proc. wskazań zanotował z kolei WooCommerce. W sumie, jak wynika z badań - oba te rozwiązania mają ponad 90 procent rynku! Dla właścicieli sklepów i developerów e-commerce w Polsce przede wszystkim liczy się...
Rok po wprowadzeniu w UE ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) nadal zauważalne są rozbieżne opinie na temat jego skuteczności.
Mamy dwa lata na wdrożenie unijnej dyrektywy o prawach autorskich
W ciągu dwóch najbliższych lat państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą wdrożyć dyrektywę o ochronie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Przyjęta w połowie kwietnia regulacja wprowadza wiele zmian w zasadach publikowania treści w internecie oraz wzmacnia pozycję twórców względem globalnych koncernów, takich jak Facebook, YouTube czy Google. Ekspert kancelarii...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764