logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Małe firmy: unijne miliardy nie są dla nas

  PR 20.04.2016, przeczytano 970 razy
ilustracjastrzałka

Jedynie co dziesiąta mała firma korzysta bądź zamierza korzystać z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. To najniższy wskaźnik w historii. Odstraszają niezmiennie zbyt skomplikowane procedury i trudność w dopasowaniu odpowiedniego programu do własnych potrzeb - wynika z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/male-firmy%3A-unijne-miliardy-nie-sa-dla-nas,28246,artykul.html

Firmy.net zaprezentował wnioski z szóstego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz analizy zainteresowania małych firm funduszami unijnymi, zawiera on także m.in. ocenę przez przedsiębiorców drugiego półrocza 2015 roku, analizę ich planów na bieżące półrocze i nastawienia do polityki rządu.

Korzystanie i plany sięgania po pomoc UE w latach 2007-2020

W latach 2007-2013 najliczniejsza grupa przebadanych przedsiębiorców nie skorzystała z dofinansowania (82,8 proc.). Tylko nieliczne przedsiębiorstwa wykorzystały tę formę wsparcia (17,2 proc.).

W przeciągu ostatnich dwóch lat obserwujemy malejące zainteresowanie środkami z funduszy europejskich wśród mikroprzedsiębiorców. W grudniu 2013 roku, czyli tuż przed startem nowej puli finansowania na lata 2014-2020, 13,7 proc. przedsiębiorców miało w planach staranie o dotacje unijne. Większa grupa (17,8 proc.) wykazała brak takiego zainteresowania, a prawie 70 proc. jeszcze nie podjęło decyzji w tej kwestii.

Z upływem czasu zwiększała się grupa niechętnych wobec środków pomocowych. W badaniu z grudnia 2015 r. jedynie 10,3 proc. przedsiębiorców wskazało, że korzystało bądź zamierza korzystać z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Odmiennego zdania jest prawie co drugi badany (44,2 proc.). Prawie połowa (45,4%) wciąż takiej decyzji nie podjęła.

Za główny powód małego wykorzystania dotacji ankietowani za każdym razem wskazywali skomplikowane procedury oraz trudność w dopasowaniu odpowiedniego programu do własnych potrzeb.

Programy regionalne najpopularniejszym źródłem finansowania

Wśród przedsiębiorstw, które zamierzają sięgnąć po środki unijne na lata 2014-2020, zdecydowana większość zamierza skorzystać z programów regionalnych właściwych dla danego województwa (40,7 proc.). Ponad 1/4 jeszcze nie wie, z jakich programów będzie korzystała. Część firm jest skłonna skorzystać także z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (11,5 proc.). Pozostałe wymienione programy nie cieszą się popularnością respondentów.

Komentarz do wyników badania:

„Znamienne jest, że w zasadzie od samego początku małe firmy jako główny powód niestarania się o pomoc unijną wskazują zbyt skomplikowane procedury i trudność w rozpoznaniu programu odpowiedniego dla nich. Najnowsze badania pokazują, że w nowej perspektywie finansowania nic się nie zmieniło w tym obszarze. W odczuciu małych firm procedury są nadal zbyt skomplikowane, a programy nieprzejrzyste. Zajęci codzienną walką na rynku, mali przedsiębiorcy po prostu nie mają wolnych zasobów, żeby poświęcić je na czasochłonne staranie się o unijne fundusze” – komentuje Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz OSB.


Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod tym adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2015-r.html

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu: Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz szósty w grudniu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1096 przedstawicieli małych firm (46,1 proc. firm jednoosobowych, 47,3 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,7 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową – 63 proc., 20,3 proc. – handlową, 10,7 proc. – budowlaną, 5,4 proc. – przemysłową, a 0,6 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Obserwacja zachowań 450 tys. konsumentów w ponad 710 obiektach wykazała, że w I kwartale br. ruch w galeriach spadł o blisko 5% rdr. Natomiast odwiedzających było o niecały 1% mniej niż rok wcześniej. Częstotliwość wizyt zmniejszyła się rok do roku o ponad 4%, za to zwiększył się czas spędzany w tego typu placówkach. Ostatnio był średnio dłuższy o ponad 2...
Leasing uwolniony z papieru po 24 latach?
Czy umowę leasingu, podobnie jak umowę kredytu lub pożyczki, będzie można wreszcie zawrzeć elektronicznie? Jest projekt ustawy, który usuwa archaiczny nakaz zachowania formy pisemnej, obowiązujący od 2000 roku . Oszczędności z wyeliminowania papierowych umów leasingu mogą wynieść ok. 15 mln zł rocznie – szacuje Carsmile.
Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764