logo
WIADOMOŚCI

Małe firmy: unijne miliardy nie są dla nas

  PR 20.04.2016, przeczytano 520 razy
ilustracjastrzałka

Jedynie co dziesiąta mała firma korzysta bądź zamierza korzystać z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. To najniższy wskaźnik w historii. Odstraszają niezmiennie zbyt skomplikowane procedury i trudność w dopasowaniu odpowiedniego programu do własnych potrzeb - wynika z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/male-firmy%3A-unijne-miliardy-nie-sa-dla-nas,28246,artykul.html

Firmy.net zaprezentował wnioski z szóstego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz analizy zainteresowania małych firm funduszami unijnymi, zawiera on także m.in. ocenę przez przedsiębiorców drugiego półrocza 2015 roku, analizę ich planów na bieżące półrocze i nastawienia do polityki rządu.

Korzystanie i plany sięgania po pomoc UE w latach 2007-2020

W latach 2007-2013 najliczniejsza grupa przebadanych przedsiębiorców nie skorzystała z dofinansowania (82,8 proc.). Tylko nieliczne przedsiębiorstwa wykorzystały tę formę wsparcia (17,2 proc.).

W przeciągu ostatnich dwóch lat obserwujemy malejące zainteresowanie środkami z funduszy europejskich wśród mikroprzedsiębiorców. W grudniu 2013 roku, czyli tuż przed startem nowej puli finansowania na lata 2014-2020, 13,7 proc. przedsiębiorców miało w planach staranie o dotacje unijne. Większa grupa (17,8 proc.) wykazała brak takiego zainteresowania, a prawie 70 proc. jeszcze nie podjęło decyzji w tej kwestii.

Z upływem czasu zwiększała się grupa niechętnych wobec środków pomocowych. W badaniu z grudnia 2015 r. jedynie 10,3 proc. przedsiębiorców wskazało, że korzystało bądź zamierza korzystać z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Odmiennego zdania jest prawie co drugi badany (44,2 proc.). Prawie połowa (45,4%) wciąż takiej decyzji nie podjęła.

Za główny powód małego wykorzystania dotacji ankietowani za każdym razem wskazywali skomplikowane procedury oraz trudność w dopasowaniu odpowiedniego programu do własnych potrzeb.

Programy regionalne najpopularniejszym źródłem finansowania

Wśród przedsiębiorstw, które zamierzają sięgnąć po środki unijne na lata 2014-2020, zdecydowana większość zamierza skorzystać z programów regionalnych właściwych dla danego województwa (40,7 proc.). Ponad 1/4 jeszcze nie wie, z jakich programów będzie korzystała. Część firm jest skłonna skorzystać także z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (11,5 proc.). Pozostałe wymienione programy nie cieszą się popularnością respondentów.

Komentarz do wyników badania:

„Znamienne jest, że w zasadzie od samego początku małe firmy jako główny powód niestarania się o pomoc unijną wskazują zbyt skomplikowane procedury i trudność w rozpoznaniu programu odpowiedniego dla nich. Najnowsze badania pokazują, że w nowej perspektywie finansowania nic się nie zmieniło w tym obszarze. W odczuciu małych firm procedury są nadal zbyt skomplikowane, a programy nieprzejrzyste. Zajęci codzienną walką na rynku, mali przedsiębiorcy po prostu nie mają wolnych zasobów, żeby poświęcić je na czasochłonne staranie się o unijne fundusze” – komentuje Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz OSB.


Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod tym adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2015-r.html

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu: Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz szósty w grudniu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1096 przedstawicieli małych firm (46,1 proc. firm jednoosobowych, 47,3 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,7 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową – 63 proc., 20,3 proc. – handlową, 10,7 proc. – budowlaną, 5,4 proc. – przemysłową, a 0,6 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Rośnie liczba niezapłaconych faktur w polskich firmach
Dobrze już było – taki wniosek płynie z najnowszej edycji badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, realizowanego przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych. Poziom zatorów płatniczych w gospodarce rośnie trzeci kwartał z rzędu. Już co piąta polska firma twierdzi, że zjawisko niepłacenia za wystawione...
Obok zwiększających się kosztów surowców i braku siły roboczej ostatnio także drożejący prąd przyczynia się do pogorszenia zyskowności firm. Rosnące ceny energii mogą zwiększyć zatory płatnicze, które nie zmalały pomimo dobrej koniunktury w gospodarce.
Pier(w)si w reklamie: Koledzy ze Szczecina pod pręgierzem Komisji Etyki Reklamy
10 października Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, będącej organem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy rozpatrzył zgłoszenie dotyczące rozpowszechnianej reklamy zewnętrznej umieszczonej na ciężarówce opatrzonej hasłem: „PIER(W)SI W REKLAMIE” prowadzonej przez agencję PB-Reklama Wizualna ze Szczcina, w zakresie ewentualnego naruszenia w reklamie norm Kodeksu Etyki...
UOKiK: Media Expert jeszcze raz zapłaci za oceny
Spoty radiowe reklamujące w 2017 r. promocję „Płacimy za oceny” w sklepach Media Expert mogły wprowadzać w błąd. Konsumenci nie dowiedzieli się z nich, że najpierw muszą wydać 300 zł, a rabat dostaną dopiero przy kolejnych zakupach. Osoby, które skorzystały z promocji, otrzymają od spółki dodatkowe 60 zł.
Akcje promocyjne sklepów kuszą klientów
Akcje promocyjne polegające na zbieraniu punktów lub naklejek cieszą się niesłabnącą popularnością wśród polskich konsumentów. Bazują one na ludzkiej skłonności do konformizmu – posiadanie oferowanych przez nie gadżetów może bowiem decydować o akceptacji grupy. Polacy lubią także czuć się wyjątkowo, a zdobycie nagrody za naklejki może im w...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone