logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Małe firmy: unijne miliardy nie są dla nas

  PR 20.04.2016, przeczytano 574 razy
ilustracjastrzałka

Jedynie co dziesiąta mała firma korzysta bądź zamierza korzystać z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. To najniższy wskaźnik w historii. Odstraszają niezmiennie zbyt skomplikowane procedury i trudność w dopasowaniu odpowiedniego programu do własnych potrzeb - wynika z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/male-firmy%3A-unijne-miliardy-nie-sa-dla-nas,28246,artykul.html

Firmy.net zaprezentował wnioski z szóstego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz analizy zainteresowania małych firm funduszami unijnymi, zawiera on także m.in. ocenę przez przedsiębiorców drugiego półrocza 2015 roku, analizę ich planów na bieżące półrocze i nastawienia do polityki rządu.

Korzystanie i plany sięgania po pomoc UE w latach 2007-2020

W latach 2007-2013 najliczniejsza grupa przebadanych przedsiębiorców nie skorzystała z dofinansowania (82,8 proc.). Tylko nieliczne przedsiębiorstwa wykorzystały tę formę wsparcia (17,2 proc.).

W przeciągu ostatnich dwóch lat obserwujemy malejące zainteresowanie środkami z funduszy europejskich wśród mikroprzedsiębiorców. W grudniu 2013 roku, czyli tuż przed startem nowej puli finansowania na lata 2014-2020, 13,7 proc. przedsiębiorców miało w planach staranie o dotacje unijne. Większa grupa (17,8 proc.) wykazała brak takiego zainteresowania, a prawie 70 proc. jeszcze nie podjęło decyzji w tej kwestii.

Z upływem czasu zwiększała się grupa niechętnych wobec środków pomocowych. W badaniu z grudnia 2015 r. jedynie 10,3 proc. przedsiębiorców wskazało, że korzystało bądź zamierza korzystać z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Odmiennego zdania jest prawie co drugi badany (44,2 proc.). Prawie połowa (45,4%) wciąż takiej decyzji nie podjęła.

Za główny powód małego wykorzystania dotacji ankietowani za każdym razem wskazywali skomplikowane procedury oraz trudność w dopasowaniu odpowiedniego programu do własnych potrzeb.

Programy regionalne najpopularniejszym źródłem finansowania

Wśród przedsiębiorstw, które zamierzają sięgnąć po środki unijne na lata 2014-2020, zdecydowana większość zamierza skorzystać z programów regionalnych właściwych dla danego województwa (40,7 proc.). Ponad 1/4 jeszcze nie wie, z jakich programów będzie korzystała. Część firm jest skłonna skorzystać także z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (11,5 proc.). Pozostałe wymienione programy nie cieszą się popularnością respondentów.

Komentarz do wyników badania:

„Znamienne jest, że w zasadzie od samego początku małe firmy jako główny powód niestarania się o pomoc unijną wskazują zbyt skomplikowane procedury i trudność w rozpoznaniu programu odpowiedniego dla nich. Najnowsze badania pokazują, że w nowej perspektywie finansowania nic się nie zmieniło w tym obszarze. W odczuciu małych firm procedury są nadal zbyt skomplikowane, a programy nieprzejrzyste. Zajęci codzienną walką na rynku, mali przedsiębiorcy po prostu nie mają wolnych zasobów, żeby poświęcić je na czasochłonne staranie się o unijne fundusze” – komentuje Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz OSB.


Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod tym adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2015-r.html

Źródło: Firmy.net

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu: Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz szósty w grudniu 2015 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1096 przedstawicieli małych firm (46,1 proc. firm jednoosobowych, 47,3 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 6,7 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową – 63 proc., 20,3 proc. – handlową, 10,7 proc. – budowlaną, 5,4 proc. – przemysłową, a 0,6 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zmarnowane miliony na promocję Polski. Na kampanii PFN ktoś jednak korzysta
Polska Fundacja Narodowa powierzyła amerykańskiej agencji PR White House Writers Group promowanie Polski w USA. Według Onetu na kontrakcie skorzystała najbardziej rodzina Marka Chodakiewicza – powiązanego z PiS-em polonijnego historyka, znanego w Polsce głównie ze swych homofobicznych wypowiedzi.
Mapa miesiąca GfK – lokalne różnice w wydatkach na zakupy online
Z danych zawartych w Raporcie „Omnichannel 2019” GfK Polonia wynika, iż zakupy w sklepach internetowych robią najczęściej młodzi zamożni mieszkańcy dużych miast. Powyżej 35 roku życia skłonność do kupowania online znacząco maleje.
Doprecyzowanie pojęcia wynalazku, eliminacja niejasności dot. ochrony praw własności przemysłowej, zwolnienie z opłat okresowych na wzory przemysłowe i znaki towarowe dla MŚP w początkowej fazie działania – to najważniejsze zmiany, jakie zakłada nowela ustawy Prawo własności przemysłowej, która jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie.
Sprawami związanymi z ochroną własności intelektualnej mają zajmować się wyodrębnione sądy z wyspecjalizowanymi sędziami. 10 września 2019 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt nowelizacji ustawy Kodeks postępowania cywilnego, który zmierza w kierunku dalszej specjalizacji sądownictwa.
Rada Reklamy wprowadza „Kartę Ochrony Dzieci w Reklamie” do kodeksu etyki
Dobiegły końca prace nad Kartą Ochrony Dzieci w Reklamie podjęte przez członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy. Przyjęte jako załącznik do Kodeksu Etyki Reklamy zapisy Karty są zwieńczeniem dwóch lat prac poświęconych wypracowaniu najwyższych standardów etycznych w reklamie skierowanej do i z udziałem dzieci. Zapisy Karty przyjęli jednogłośnie uczestnicy rynku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764