logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Małe i średnie firmy będą miały swojego rzecznika

  PR 01.01.2018, przeczytano 586 razy

Rządowy projekt ustawy przewiduje powołanie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. W myśl projektu Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców będzie stał na straży praw mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/male-i-srednie-firmy-beda-mialy-swojego-rzecznika,34981,artykul.html

Ustawa określa wymogi, jakie musi spełnić rzecznik. Wśród nich są wymogi niekaralności za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, wyróżniania się wiedzą w zakresie przedsiębiorczości i przepisów prawnych tworzących otoczenie przedsiębiorców oraz posiadania minimum 5-letniego doświadczenia w wykonywaniu działalności gospodarczej. Pojawia się też wymóg niepełnienia służby w organach bezpieczeństwa państwa wskazanych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990.

Rzecznik będzie powoływany na jedną 6-letnią kadencję. Będzie mógł zostać odwołany przez premiera na wniosek ministra rozwoju m.in. w razie trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków ze względu na stan zdrowia (będzie musiało to być stwierdzone orzeczeniem lekarskim), prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe albo naruszenia prawa w związku z pełnieniem obowiązków rzecznika.

Powinności rzecznika

Ustawa nakłada też wymóg apolityczności rzecznika, który nie będzie mógł należeć do partii politycznej. Nie będzie też mógł zajmować innego stanowiska (z wyjątkiem stanowiska pracownika dydaktycznego), którego nie da się pogodzić z pełnioną funkcją.

Rzecznik będzie mógł powołać zastępcę oraz pracowników terenowych.

Do zadań rzecznika będzie należało m.in. opiniowanie projektów aktów prawnych dla firm oraz prowadzenie mediacji między przedsiębiorcami a urzędami.

Rzecznik będzie mógł występować o podjęcie inicjatywy legislacyjnej w kwestii zmian w prawie dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, występować do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie dotyczącym działalności gospodarczej oraz do Naczelnego Sądu Administracyjnego o wydanie uchwały rozstrzygającej rozbieżności w przepisach dotyczących działalności gospodarczej.

Ponadto będzie mógł np. wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego i uczestniczyć w postępowaniach przed sądem administracyjnym.

Rzecznik będzie działał z urzędu lub na wniosek przedsiębiorcy lub organizacji przedsiębiorców.

W razie stwierdzenia naruszenia praw przedsiębiorcy rzecznik będzie mógł wnioskować o wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego.

Projekt nakłada na rzecznika obowiązek złożenia corocznego sprawozdania ze swojej działalności prezesowi Rady Ministrów.

Projekt zakłada, że w latach 2018–2027 maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na wykonywanie zadań rzecznika wyniesie 170,5 mln zł.

Rządowy projekt ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców trafił do prac w Sejmie.

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sprytne zakupy - nawyk polskiego konsumenta
Pandemia, kryzys gospodarczy, a następnie dwucyfrowa inflacja umocniły w Polsce i tak silny już dotychczas trend smart shoppingu. Zgodnie z danymi firmy CPS GfK, pochodzącymi z najnowszego raportu Shopping Monitor, już 73 proc. kupujących można określić mianem sprytnych nabywców. To osoby, które m.in. podejmują przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientują się w ofertach...
Analiza przeszło 71,4 tys. cen detalicznych wykazała, że w czerwcu br. codzienne zakupy podrożały średnio o 3,1% rdr. Dla porównania, w maju wzrost rdr. wyniósł 2,9%, a w kwietniu – 2,4%. Do tego na siedemnaście monitorowanych kategorii produktów trzynaście znalazło się na plusie. Najmocniej poszły w górę słodycze i desery, bo o 11,2% rdr. Tym samym zaliczyły one jedyną w...
GfK - konsumenckie wciąż na plusie
Tak dobrego półrocza w zakresie badań nastrojów konsumenckich w Polsce nie było od lat. Przez 6 miesięcy wskaźnik utrzymywał się prawie na niezmiennym poziomie, ale konsekwentnie „nad kreską”. Stabilizacja to bardzo dobra wiadomość dla branży handlowej i firm, które planują sprzedaż w drugiej połowie roku.
Kto się boi 4-dniowego tygodnia pracy?
Wśród polskich Zetek (18-27 lat) co 3. obawia się, że wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy spowoduje obniżenie zarobków, wynika z badania ClickMeeting. Wśród starszych generacji obawia się tego mniej więcej ¼ respondentów. Jednak Zetki wydają się skłonne, by to zaakceptować – mimo obaw niemal 70 proc. popiera pomysł skrócenia czasu...
Sztuczna inteligencja: nowe regulacje w e-commerce
Sztuczna inteligencja to jeden z głównych trendów, które będą kształtować w najbliższym czasie rozwój e-commerce. Według ekspertów IdoSell w 2024 roku AI na dobre rozgości się w tej branży, stwarzając nowe możliwości m.in. w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764